Hej,

I trappen ned til kælderen har vi fuldpudsede vægge med både tegl og træ som bagvedliggende materiale. Nu skal vi friske opgangen op og er begyndt at fjerne løs puds. På teglstenen sidder pusset godt, men på træet løsner det nemt og er meget porøst.

Først tænkte jeg at påføre ny puds over det hele, når jeg har fjernet alt løst, men overvejer nu om det ikke er smartere at bygge ud med træ/plademateriale over træet og kun reparationspudse på teglstenen. Hvor de forskellige materialer mødes, overvejer jeg elastisk fugemasse.

Afskallet puds på væg i kældertrappe. Viser dele af underliggende træ og murværk, hvor pudset er løsnet og faldet af mellem forskellige materialer.

Væg med fjernet løs puds i kældertrappe, viser kombination af træ og mursten med synligt porøst og beskadiget materiale.

Er der nogen, der har en endnu smartere løsning måske? :-)

Huset er fra 1884-1885, så revner og skævheder har vi ellers lært at leve med.

Tak på forhånd,
Österby

1. Lim fast gipsplader med gipsmørtel?

2. Sav en regel til i samme tykkelse som puds. Skruv fast mod træ. En remse af ædeltræ på den dog lidt bredere. For at ligge mod reglen/øvrige pudsen.

3. Søm et antal galvaniserede søm, så hovederne ligger nogle mm under nuværende pudsniveau. Puds. Sømhoveder vil holde pudsen på plads.

Kramla fast hønsetråd og puds. Jeg går ud fra, at du mener puds med kalkpuds.

Træpiggene og de opkapte hak er det gamle forsøg på at få pudset til at sidde fast. Det har vel trods alt holdt et stykke tid.

S
helst aldrig brug direkte på træ.

Hej
Måske sent svar, men du skal bruge lerklining/lerpuds på tømmer og kalkpuds på tegl.
Sæt et finmasket net over samlingen mellem de forskellige materialer for at undgå revner.

Opskrift på lerklining
1 del lermel
3 del sand
1 "næve" linhack
lidt høvlspåner
vand til passende konsistens.....

Påføres i to omgange

Leret skal ikke gå over på teglet, men kalkpudsen kan godt gå lidt over på tømmeret

Kalkpuds købes i pose og blandes med vand

Tak for alle tips, vender tilbage med slutresultatet senere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.