4,784 læst ·
19 svar
5k læst
19 svar
Puds kældervæg (indervæg?)
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Havde vi ikke bemærket nogen problemer, så havde vi sandsynligvis ikke revet det ud, når vi gjorde det, var nok mindst femten år siden ved nærmere eftertanke. Men det begyndte at lugte af "kælder", vi åbnede væggen i et hjørne, og elendigheden med møre, skimmellugtende lægter og plademateriale talte sit tydelige sprog.
Frem med bajonetsav og koben, på med åndedrætsmaske og ud med det hele... derefter slibning af alle nøgne kældervægge med diamantsliber, pudsning med passende mørtel, fx reparationsmørtel, som vi brugte. Det var lidt arbejde med dette, men findes behovet, så er det selvfølgelig det værd at få en knasende tør og frisk kælder.
Der findes mange forskellige systemer og metoder, man kan bruge efter smag og behag og behov, grundprincipperne er velkendte - fugt må ikke indelukkes, og omtanke hvad angår placering af organiske materialer.
Frem med bajonetsav og koben, på med åndedrætsmaske og ud med det hele... derefter slibning af alle nøgne kældervægge med diamantsliber, pudsning med passende mørtel, fx reparationsmørtel, som vi brugte. Det var lidt arbejde med dette, men findes behovet, så er det selvfølgelig det værd at få en knasende tør og frisk kælder.
Der findes mange forskellige systemer og metoder, man kan bruge efter smag og behag og behov, grundprincipperne er velkendte - fugt må ikke indelukkes, og omtanke hvad angår placering af organiske materialer.
Ja, har man sådanne gener, så er det klart, at en foranstaltning kræves. Men mange som ikke har nogen problemer med fugt, ser jo ud til at foretage handlinger bare fordi andre har problemer.
Jeg begriber ikke, hvordan det er gået til. Men i vores kåk har trælægter siddet tæt på kældermuren med dampspærre (plast) ind mod rummet i 50 år. Overalt hvor jeg har åbnet og kigget, har der ikke været et spor af fugt. Det er jo så man undrer sig, om den der "dampspærre" virkelig er tæt?
Jeg begriber ikke, hvordan det er gået til. Men i vores kåk har trælægter siddet tæt på kældermuren med dampspærre (plast) ind mod rummet i 50 år. Overalt hvor jeg har åbnet og kigget, har der ikke været et spor af fugt. Det er jo så man undrer sig, om den der "dampspærre" virkelig er tæt?
O Olf Oggler sagde:Ja, har man sådana besvär så är det klart at der kræves en indsats. Men mange som ikke har nogen problemer med fugt ser jo ud til at iværksætte noget, bare fordi andre har problemer.
Jeg forstår ikke hvordan det har kunnet lade sig gøre. Men i vores hus har træregler siddet tæt op ad kældermuren med dampspærre (plast) ind mod rummet i 50 år. Overalt hvor jeg har åbnet og set, har der ikke været spor af fugt. Det er jo sådan man undrer sig over, om den der "dampspærre" virkelig er tæt?
Hvordan åbner du og tjekker?H Harald Blåtumme sagde:Havde vi ikke bemærket nogen problemer, havde vi sandsynligvis ikke fjernet det, da vi gjorde det, det er nok mindst femten år siden ved nærmere eftertanke. Men det begyndte at lugte af "kælder", vi åbnede væggen i et hjørne og der var det rådnede skimmelstinkende regler og plademateriale, der talte deres tydelige sprog.
Frem med bajonetsaven og kobenene, på med åndedrætsmaske og ud med alt... derefter slibning af alle nøgne kældervægge med diamantsliber, pudsning med passende mørtel eksempelvis reparationsmørtel som vi brugte. Det var lidt arbejde med dette men hvis behovet er der, er det selvfølgelig det værd at få en knastør og frisk kælder.
Der findes mange forskellige systemer og metoder, man kan anvende efter præference og behov, grundprincipperne er velkendte - fugt må ikke indelukkes og man skal tænke sig om ved placering af organiske materialer.
Fremmest har jeg renoveret på grund af andre grunde. Skiftet spånplader ud med gips osv. På nogle steder har jeg åbnet lokalt for at inspicere. Men jeg har stadig vægge og gulve, som er ærværdige urørte endnu. Hvordan det ser ud derunder/bagved, ved jeg ikke.
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Der var træpanel nederste del, dvs brystpanel i et af de mistænkte rum, så det var nemt at starte undersøgelsen: vi fjernede nogle brædder og inspicerede status der bagved i et mistænkt hjørne. Da vi kunne se tydelige angreb på bagvedliggende plademateriale, savede jeg et stykke plade af for at inspicere isolering, regler, kældervæg.Johan1975z sagde:
Er det plademateriale, må man gå lidt mere forsigtigt frem ved indledende undersøgelse, man kan måske starte med at bore huller til fugtmåling i regler mod gulvhjørner bag gulvlister og gå videre med mere invasive indgreb for at inspicere ved behov.
Jeg er absolut ingen ekspert på undersøgelsesmetoder eller vurdering af de resultater, der fremkommer, i vores tilfælde blev det hurtigt helt åbenbart, hvad der stod på. Vi forsøgte at få dette til at gå på forsikringen mod skjulte fejl, men det gik ikke, fordi Anticimex/motsv havde skrevet en bemærkning om "risikokonstruktion" i inspektionsrapporten.
Vi fik ikke en krone i erstatning, dog fik jeg en udførlig beskrivelse af, hvordan en korrekt og fugtsikker udførelse kan se ud, materialevalg, arbejdsmetoder/værktøj osv af en meget kyndig bygningsingeniør, som de sendte ud for at inspicere det, vi oplevede som en katastrofe på det tidspunkt. Viden er jo også en form for erstatning, og det var tilstrækkeligt til, at vi selv kunne få styr på det, professionelle blev hyret til el, VVS, fliselægning.
Senest redigeret:
Klik her for at svare