P
Hej,

jeg skal rive isoleringen ned i kældervæggene og pudse væggene. Jeg har nogle indervægge, der forbinder sig med mine kældervægge. Jeg mistænker, at der er træregler bagved.

er det bedste at rive omkring 1 meter af indervæggen og sætte en metalregel mod kældervæggen og så bygge indervæggen op igen med gips? Og hvordan gør man mellem indervæggen (gips) og kældervæggen (puds), i indre hjørnet?

tak

Du kan jo overveje at bare have pudsede vægge malet med silikatmaling, hvis du har en vis fugtvandring i væggen og uisolerede ydervægge/grundmur. Hvis du bygger det ind igen, vil eventuelle fugtvandringsproblematikker og en kold grundmur kunne give kondens og måske de samme problemer igen, som du forsøger at løse nu. Mod skillevægge har du ofte lignende problematik med, at de suger fugt nedenfra, det bedste er, hvis det kan ventileres væk naturligt via diffusionsåbne løsninger som puds og silikatmaling.

P
H Harald Blåtumme sagde:
Du kan jo overveje at kun have pudsede vægge malet med silikatmaling, hvis du har en vis fugtvandring i væggen og uisolerede ydervægge/grundmur. Bygger du det ind igen, vil eventuelle fugtvandringsproblematikker og kold grundmur give kondens og måske de samme problemer igen, som du forsøger at løse nu. Mod hjertevægge har du ofte lignende problematik, da de suger fugt nedefra, det bedste er, hvis det kan luftes bort naturligt via diffusionsåbne løsninger som puds og silikatmaling.
ja, men jeg skal jo pudse alle kældervæggene, så de kan ånde. Men så har jeg visse indervægge, der deler kælderen op i rum, og det er disse vægge, jeg undrer mig over, hvordan jeg skal gøre, der hvor de tilslutter selve kældervæggene.

På hvilken måde er der problemer med den nuværende konstruktion? Dvs. udreglet trævæg?

P
O Olf Oggler sagde:
På vilket sätt är det problem med nuvarande konstruktion? Dvs udreglet trævæg?
Ved ikke. Men jeg tænker sælge huset om to år og vil have så få ting i inspektionsprotokollen som muligt. Derfor vil jeg pudse og lægge klinker i kælderen. Der er et plasttæppe på gulvet og tror der kun ligger en træfiberplade under.

P
Selve indervæggen som jeg taler om. Det er vel rigtigt tænkt af mig at rive et stykke ned og så sætte det tilbage med metalstolpe i kældervæggen?

Ok forstår hvordan du mener nu. Vi har bygget indervægge i kælderen med pladeregler, OSB og passende plademateriale med luftspalte rundt om kanter. Vi og vi... tømrerne fikset dette jeg ved ikke præcis hvad det var for noget plademateriale der blev brugt men det var en eller anden type inert mineralbaseret til vådrumsbrug.

Ja, det
Johan1975z sagde:
Ved ikke. Men jeg tænker at sælge huset om to år og vil have så lidt ting i inspektionsrapporten som muligt. Derfor vil jeg pudse og lægge klinker i kælderen. Der er en plastmåtte på gulvet, og jeg tror, der kun ligger en træfiberplade under
OK. Jeg undrede mig bare. Jeg har selv både opklodsede gulve og udklodsede vægge i kælder fra 1972. Overalt hvor jeg har revet, har det været knastørt. På visse steder har jeg faktisk bygget tilbage med træ igen, men en mere åben konstruktion. Dampbremse i stedet for dampspærre osv.

P
H Harald Blåtumme sagde:
Ok forstår hvordan du mener nu. Vi har bygget indervægge i kælderen med stålregler, OSB og passende plademateriale med luftspalte rundt om kanterne. Vi og vi... tømreren ordnede dette, jeg ved ikke præcis, hvad det var for plademateriale, der blev brugt, men det var en eller anden form for inaktiv mineralbaseret til vådrumsbrug.
lyder ekstremt for en indervæg? Tænker der den er i kontakt med kældervæggen... men det er måske sådan noget man skal gøre.
Når jeg river gulvet, lader jeg plastmåtten blive under indervæggene for at det ikke trækker fugt ud af pladen.

• Synes
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P
O Olf Oggler sagde:
Ja, det

OK. Jeg bare undrede mig. Jeg har selv både opregulerede gulve og udregulerede vægge i en kælder fra 1972. Overalt hvor jeg har revet, har det været knastørt. På visse steder har jeg faktisk bygget tilbage med træ igen, dog med en mere åben konstruktion. Dampspærre i stedet for dampbremse osv.
Ja, jeg har ikke bemærket, at der skulle være noget galt med min kælder.
Gulvet er frygteligt grimt, og hvis man udskifter det, kan man lige så godt ordne væggene, tænker jeg.

Vi havde udreglede indvendige vægge i hele kælderen på træregler og isolering i ægte 70'er stil. Alt blev revet ud pga. skimmelproblemer, alt blev bygget om totalt. Mod ydervægge og hjertevæg nu om dage puds og diffusionsåbne materialer, nogle indvendige vægge bygget med stålregler og OSB+typ minerit, fliser osv., luftspalter. Har fungeret meget godt i 10 år og tror det vil fungere fortsat i 100 år eller deromkring.

Selvom jeg ikke har nogen problemer med mine træindrammede konstruktioner i kælderen, har jeg alligevel overvejet at rette op på det den dag, det bliver tid til at renovere. Men det, der virkelig forårsager problemer, er jo alle radiatorerne og radiatorrørene. Det er én ting at bygge væggene om. Men man er jo også nødt til desuden at omlægge præcis alle rør i hele kælderen, typ. Og al el selvfølgelig.

Besigtigelsespersonale fra Anticimex og lignende plejer at notere i protokollen, at der er tale om en risikokonstruktion, og på den måde fraskriver man sig ansvaret. Udregulerede indervægge i kældre er en gammel klassiker i de sammenhænge, ligesom opregulerede gulve i kældre.

Nogle gange viser det sig, at risikoen bliver en realitet som i vores tilfælde, i andre tilfælde kører det måske bare videre uden problemer i mange år.

Bliver risikokonstruktionen et reelt problem, må man som ejendomsejer betale det hele af egen lomme.

P
H Harald Blåtumme sagde:
Besigtigelsespersonale fra Anticimex og lignende plejer at notere i protokollen, at det er en risikokonstruktion, man fraskriver sig på den måde ansvaret. Udsparrede indervægge i kælderen er en gammel klassiker i de sammenhænge, lige så oprejsede gulve i kælderen.

Nogle gange viser det sig, at risikoen bliver en realitet som i vores tilfælde, i andre tilfælde kører det måske bare videre uden problemer i mange år.

Bliver risikokonstruktionen et reelt problem, må man betale alt fra egen lomme som ejendomsejer.
O Olf Oggler sagde:
Selvom jeg ikke har nogen problemer med mine trækonstruktionskonstruktioner i kælderen, har jeg alligevel overvejet at udbedre det den dag, det er tid til at renovere. Men det, der virkelig skaber problemer, er alle radiatorerne og radiatorrørene. Det er én ting at bygge væggene om. Men man skal jo også derudover omlægge præcis alle rør i hele kælderen, typ. Og al el også selvfølgelig.
men det burde vel være værdiforøgende at ordne det, hvis jeg skal sælge? Huset ligger i Göteborg.

Det er det sikkert. Folk er jo så nervøse. Men hvis man ikke skal sælge, så antager jeg, at man indtil videre sparer en hel del energi ved at lade den eksisterende konstruktion blive. Eller? Den aspekt hører man sjældent om, når sådanne risikokonstruktioner bliver fjernet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.