Jeg er i gang med at renovere toilet i kælderen i vores hus fra halvtredserne. Jeg har fjernet vævstapet, der sad på væg og loft, og da tapetet i loftet løsrev sig, fulgte en stor del af pudset med (panik, ikke ligefrem et skridt fremad).

Ovenover er der et badeværelse, som vi lige har fået udskiftet rør i for cirka 1,5 år siden (der var gamle støbejernsrør), og jeg gætter på, at dette er en gammel vandskade, vi har fundet? Det ser ud til at være ret præcist der, hvor den gamle gulvafløb lå. Ovenpå er der nyt beton gulv støbt, men hvordan i alverden gør jeg med spektaklet i loftet?

Det ser dårligt ud - er det nok at banke det, der er løst, og pudse nyt loft? Det, der sidder under, ser ikke særlig friskt ud.

Med hvad pudser man? Gips der ikke er så hårdt? Eller skal man gøre noget mere drastisk ved loftet? Det ser ud til at være elledninger gennem også, men ved ikke om de stadig er i brug.

Virkelig taknemmelig for alle råd...
 
  • Loftet i en kældertoilet med afskallet puds og synlig skrabet vævstapet. Området med beskadiget puds dækker en stor del af loftet.
Det der med elkabler kender jeg godt. Da jeg fjernede en del af vores kælderloft, fandt jeg elkabler, som de havde brugt til at binde pudsnettet op.

Det er næppe nogen gulvvarmekabel, du har fundet, hva'!?

Hvor tyk er pudsen, og hvad er der over den?
 
Ja så kan det nok være, der er ingen loftbelysning, så det kan sikkert have været for at binde noget op, ser ud til at ligge tagrør under. Men det kan også være el, som aldrig blev brugt.

Pudset er typisk op til 15-20 mm. Når jeg har børstet, ser det mest ud til at være puds, der er løsnet og er tørt under. Malet med ældre farve, ingen anelse hvad, men ser ikke ud til at være plastikmaling. Og vævet tapetet sad så som sidste lag, men tapetet er nok omkring 25 år gammelt.

Planen er at hæfte net op i hele loftet og pudse med kalkpuds? Men spørgsmålet er, om man behøver at fjerne al den gamle puds – jeg fjernede kun det, der sad åbenlyst løst.

Hvordan gjorde du med dine lofter?
 
Ovenfor pudsen har du da sandsynligvis brædder, så isolering.

Der findes to rimelige alternativer:

1. Rive pudsen ned og sætte gips op, spartle samlinger og male. Helt klart pæneste. Det giver dig også mulighed for at indfælde belysning og skjule rør/el. Men reducerer lofthøjden noget.
Gips 13mm + Lægte 28mm.

2. Reparere lokalt med puds, male alt for et ensartet look.

At rive ned og pudse om gør man ikke længere. Den type lofter med siv kræver for meget arbejde i sammenligning med alternativ 1.
 
Tak for tip. Taget ovenfor er beton. Men hvis man pudser, bør man fjerne al den gamle puds, eller kan man lægge et tyndt lag over det gamle (nu malet gult) for at få det ensartet?
 
Du kan jo bredspartle og male loftet, som det er nu. Problemet bliver at få malingen til at hæfte. Plastmalingen burde egentlig slibes af, men så vil resten af pudset sandsynligvis falde ned.

Hvis du tager alt ned til nøgen beton, så brug stålregler til at fastgøre gipsen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.