Hej! Har en kælder med opreglede indvendige vægge, tænkte på at rive disse ud, da det er træreglar og der er en lugt i kælderen som jeg vil fjerne.
Det jeg tænkte på er genopbygningen. Hvad anbefaler I?
Skal man pudse væggene i kælderen?
Eller opregle med stålreglar og gips?
Omkostninger?
Hvilken isolering skal man have, hvis man reglar med stålreglar, eller kan man helt undvære isoleringen? Mvh

C
Hvordan skal du bruge kælderen? Indrettet eller uindrettet?

Kælderen har pejsestue, gæsteværelse, badeværelse, vaskerum, fyringsrum, spisekælder og noget opbevaring. "Typisk 70'er hus".

Så det skal jo bruges i princippet som boligområde.
Det jeg tænker på er, hvad der er bedst for kælderen/mest rentabelt i forhold til omkostningerne.

For træopbyggede ydervægge er jo ikke en god idé, mistænker at lugten kommer derfra. Så er der gul isolering, når man har kigget ind ved ventilerne.

Pudsede vægge er et sikkert valg. At bygge eventuel fugt ind kan give de samme problemer, som du forsøger at bygge væk.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Tak! Så bliver det pudsede vægge! :)

Hvor mange penge har du tænkt at bruge på renoveringen? Jeg selv er i gang med at installere Jape Ventgulv i kælderen. Så får man både ventilerende vægge, sænket radonværdi fra gulv og vægge. Derefter ventileres luften, så gulv og vægge bliver varmere. Samt risikerer man ikke fugtskader. Du kan lægge klikgulv, så det føles som et almindeligt rum. Ligeledes rådner/mugner ikke kasser og stoffer, der står/ligger på gulvene.
Der er mere eller mindre kun fordele. Den eneste ulempe er prisen. Man må regne med 20.000 kr. http://ventgolv.se/

Den billige version er at købe dræneringsplast og lægge det på gulvet. Ser man på Youtube, findes der et og andet eksempel på det. Ved dog ikke hvor sikkert det er, så jeg valgte hellere sikre løsninger, selvom det andet alternativ kun koster 2000 kr.

K kest sagde:
Pudsede vægge er et sikkert valg. At bygge ind eventuel fugt kan give de samme problemer, som du forsøger at bygge væk.
Har man fugt, så det er et problem, skal man også forsøge at løse problemet ud fra, at det er et 70'er hus, som er bygget for at anvende kælderen mere hyppigt og ikke ældre, som kun blev bygget som ekstra plads med opbevaring, fyrrum, garage osv.
Og man skal sørge for, at der er god ventilation og opvarmning. Mange gange spares der på varmen i kælderen, og så skrues ventilerne igen, fordi det bliver træk, tror ikke, jeg behøver at forklare mere, hvad resultatet bliver.

• Synes
kest
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.