Hej,

I forbindelse med at vi laver vores køkken om, skal jeg trække et ventilationsrør i gulvet fra ydervæggen til tilførsel af luft til den åbne pejs. Den åbne pejs er en muret hjørnepejs, der delvist stikker ud ca. 20 cm "forbi" skorstenstokken. I det hjørne tænkte jeg at føre ventilationen op. Luften vil så blive udledt ca. 20 cm fra kanten af ildstedet.

Jeg overvejer at bygge en kasse, der tilslutter den pudsede skorsten, med et ventilgitter på. Jeg overvejer at bygge det af gips og derefter pudse på gipsen.

Er der nogen, der ved, om det fungerer, eller skal man bruge noget andet som bærende materiale?

Vi har pudset/bredspartlet hele vores underetage med Maxit´s Gypsum, men væggene der består af letbeton.
Men derimod har jeg lukket et par åbninger ved at sætte regler op og derefter sætte gipsplader på dette, for senere at pudse/spartle over dette, og resultatet er blevet over forventning.
Man kan ikke skelne disse "huller" fra væggen.
Alt dette har vi derefter malet først med Beckers Silikat Binder og derefter med Beckers Silikat maling for at få pudsen til at blive lidt hårdere samt helt hvid.
Hvis jeg selv skal sige det, så blev resultatet rigtig godt, det gav en hyggelig og moderne kælderfornemmelse i entreen og opholdsrummet på underetagen.

Det var altså gypsum også på gipspladen?

Hvor tykt lagde du det på, og brugte du noget for at få det til at sidde fast (pudsenet?).

Behøver man Primer på gipsen?

Kan du ikke bruge farve med strukturmiddel direkte på gipsen? Det bliver super flot.

Vil gerne have en struktur, der så vidt muligt ligner den pudsede overflade på skorstenen.

Har godt nok ingen erfaring med maling med strukturmiddel. Eller er det sådan noget maling, der ligesom bliver små pigge på, når man ruller den?

Jeg plejer at fuske lidt med at pudse gips med fliseklæb, at rulle det på fungerer godt efter min mening.
Det bliver desuden mere holdbart end når man gør det med gips.

Almindelig vægpudsmaling med strukturvalse giver et godt resultat, hvis man kan lide sådanne overflader og stiller minimale krav til underlaget, så længe det ikke falder ned fra væggen... :)

hempularen sagde:
Det var altså gypsum även på gipspladen?

Hvor tykt lagde du på, og anvendte du noget for at få det til at hæfte (pudsenet?).

Behøver man Prima på gipset?
Vi lagde ca. 5 mm med gypsum for at få pladen til at få så lignende struktur som resten af væggen som muligt. Vi anvendte hverken primer eller pudsenet.
Kan tjekke mere information om gypsum på http://www.maxit.se (http://www.maxit.se/puts/puts_gypsum.htm)
Vi glattsparklede pudset, så vi fik en nogenlunde glat overflade, blev rigtig godt.
Selv om jeg ikke har anvendt noget andet puds, vil jeg påstå, at Gypsum er meget let at arbejde med.

Lyder som om jeg i det mindste skal eksperimentere med Gypsum.

Tak for tipset.

Tænkte bare dele mine erfaringer med vægmaling med struktur. Vi malede med Nordsjös "Som sand", som giver en struktur, der ligner fint sandpapir. Rigtig flot og effektfuldt, men med en stor ulempe (som vi sjovt nok ikke blev oplyst om ;) ) Malingen er en effektiv magnet for luftbåret støv... Og det er virkelig svært at holde rent. Gå mod væggen med en strikket mørk trøje, og du har en sjov stund med dels at komme fri fra væggen ;D og så at få fjernet tekstilfibrene.. Men malingen er som sagt flot... :D

/Martin

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.