Skal save enderne på profilerede loftlister. Hvilke vinkler bør jeg tænke på, når jeg gerersaver disse?
 
Almindelig 45?
Læg listen i saven så at du vægsiden plan mod bagvejen i saven og så sav videre
 
Ja, har du kun rette vinkler og flade tage, så er det ret nemt. Tilføj nogle skråvægge med forbindelse til rygningsloft og en kap/ger som kun har vinkel i én retning så bliver det straks lidt mere udfordrende.... ;D
 
Det var for det filen og sandpapiret blev opfundet. Samt for det mere bekvemme det træfarvede spartelmasse ;D
 
Et trick er altid at kappe lige over og i stedet sætte klodser i hjørnerne. Lidt snyd måske, men det er faktisk flot og en anderledes løsning. Der findes profilerede klodser at købe i visse panel- eller snedkerbutikker.

Det bedste råd, jeg kan give, hvis man skal kappe lister, er at købe eller låne en god sav som dewalt 700 serien. Så kan man let kappe en millimeter mere af listen, hvis det skulle være nødvendigt. Dette er et helv...te at gøre ellers.

Et andet råd er at bruge latex fugemasse, når man har kappet for kort eller i den forkerte vinkel.
 
707'eren er købt...
 
Bob_the_builder
chris47 sagde:
Det findes profilerede klodser at købe i visse panel- eller snedkerbutikker.
Man kan også købe rent guld og klæde huset med. Det ligger i omtrent samme prisklasse. :P
 
mats_o sagde:
707:an er købt...
Tillykke! Du vil snart stille dig spørgsmålet. - Hvordan i alverden klarede jeg mig før???
/CC
 
Bob_the_builder sagde:
[quote author=chris47 link=1137768179/0#4 date=1137947528]Der findes profilerede klodser at købe i visse panel- eller snedkerbutikker.
Man kan også købe rent guld og klæde huset med. Det ligger i omtrent samme prisklasse.  :P
[/quote]

Hvordan løser det listehjørne problemet ::) Vær ærlig nu! Visst er det ikke helt så dyrt som guld?
/CC
 
Bob_the_builder
chris47 sagde:
Hur löser det listhörn problemet  ::)
Små profilerede guldtackor, måske?  ::)

chris47 sagde:
Var ærlig nu! Visst er det ikke rigtig lige så dyrt som guld?
Fan ved... Nej, ikke rigtig måske ;), men jeg vil mindes at en to-pak små ynkelige klodser plejer at ligge på en 80 kroner eller så. Bliver MANGE kroner på et hus det...
 
I mit hus ville det koste præcis 1200 spänn. Jeg har selvfølgelig undladt taglister på overetagen helt og holdent (ser mere moderne ud). 1200 spänn får man ikke engang en almindelig forlovelsesring for :P Ellers er jeg enig. 40 kr for en fyrretræsklods er urimeligt!
/CC
 
Bob_the_builder
Nå. På de steder, jeg har set sådanne klodser, har de siddet overalt. Altså i loftshjørner, gulvhjørner og som skurklodser ved tilslutningen dørfoder/gulvsokkel. I et ekstremtilfælde sad de derudover i alle hjørner mod vinduesfoderet. Så bliver det mere end 1200 dask, kan jeg love dig.
Men nu når jeg har købt mig en lille håndoverfræser, så måske er det på tide at producere lidt af sådan noget skrammel for at undgå at slide mere på geringssavens lejer... :o
 
Alt det der er fusk! Inderhjørner skal laves sådan, at den ene side saves lige af. Den anden side skal figursaves med en rundsav, så den passer mod den lige savede. En sådan samling vil være tæt, selv når listerne er tørret og har ændret form. Desuden er metoden tilgivende over for, at vægge ikke altid mødes i 90 grader. Tjek linket:
http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
 
mattiasp sagde:
Alt det der er fusk! Inderhjørner skal laves sådan at den ene side saves lige af. Den anden side skal figurskæres med en rundsav så den passer mod den ligesavede. En sådan fuge vil være tæt selv når listerne er tørret og ændret form. Desuden er metoden tilgivende mod at væggene ikke altid mødes i 90 grader
:) SÅ ER DET BARE!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.