Er der nogen her, der er ekspert eller i det mindste har erfaring med Centro's tætningsmembranprodukter, som kan give nogle tips?

I går eftermiddag 17-19 (dvs. ca. 18-20 timer siden) påførte jeg tætningsmembran i mit nye vaskerum med Centro's produkter TM#F og TM#2K. Jeg synes, jeg har fulgt Centro's (ganske vist lidt uklare, men alligevel) instruktioner til punkt og prikke, så det burde være udført korrekt. Da det er et vaskerum, der ikke behøver at være fuldt dækket med folie, har jeg skåret 20 cm brede strimler af TM#F'en, dvs. 10 cm på væggen og 10 cm ud over gulvet og limet dem med TM#2K ifølge anvisningerne med minimal hulkel. Folien på gulvet er tænkt at jeg skal lægge, når disse "strimler" sidder fast og er tørret tilstrækkeligt.

Da jeg i dag så resultatet på afstand, så alt godt ud, som det burde. Men - ved nærmere inspektion opdagede jeg, at dugen sad lidt løst ved en af soklerne. Jeg pillede lidt der, og jo mere jeg pillede, jo mere løsrev folien sig, indtil jeg til sidst havde hele strimlen i hånden, dvs. den sad slet ikke fast.

Når jeg nu ser på gulvet, hvor folien sad, sidder stort set alt TM#2K tilbage der, og på folien næsten ingenting. Det er næsten som om overfladen på folien er lidt fedtet, så intet klæber der, tænk teflonpande. På væggene er det lidt bedre, selvom selve folien næsten lige så let løsner sig derfra også.

Så på gulvet ligger der nu et 1-2 mm tykt lag med halvtørret TM#2K, som hvis man trykker med fingeren smøres ud, så fugtig er produktet stadig der.

Spørgsmål:
* Er det gået for kort tid, er produktet ikke tilstrækkeligt tørt endnu? Men da flisesætning ifølge Centro skal kunne påbegyndes efter 24 timer (eller kortere), burde produktet ikke være gennemtørret nu?
* Burde ikke et 2-komponent produkt være tørret mere/hurtigere på denne tid?
* Tror I, det er noget galt med den TM#2K, jeg har købt?
* Jeg forberedte produktet ifølge anvisningerne, men det blev alligevel meget gelé-agtigt i konsistensen, næsten som en tyk chokoladepudding eller typ panna cotta. Skal det være sådan, det føles som om en lidt mere "smidig masse" ville hæfte/tørre bedre.

* Hvad synes I - Skal jeg rive alt ned og skrabe al TM#2K væk nu med det samme og starte forfra? Tænker at hvis noget er galt og det fortsætter med at tørre, bliver det (meget?) sværere at gøre dette på et senere tidspunkt. Indtil videre er det relativt enkelt at skrabe det stadig fugtige TM#2K væk, selvom det der, hvor det er tørt på væggen, tager lidt af underlaget med.

Centro hævder også, at deres produkt skal have en åbningstid på ca. 7-8 timer. Min blanding havde omtrent samme konsistens i ca. 2 timer, så blev den hurtigt mærkbart fastere for efter ca. 30 minutter at være så stivnet, at det ikke længere var muligt at få noget op på hverken rulle eller pensel. Dvs. ca. 2,5-3 timers åbningstid - hvorfor blev det sådan med min blanding?

Noget andet, der forvirrer mig, er, at der, hvor der er lidt tykkere lag med TM#2K, og hvor den ligger i lys, er membranet ligesom kraftigt krakeleret, når det er tørret, er det normalt? Kommer det også til at krakelere under folien den dag, membranet formår at tørre, tror du, og hvad betyder det for tæthedsgraden?

Jeg har selv tidligere brugt Kiilto's produkter, men oplevede slet ikke samme problemer med dem. Så er det mig eller produktet, der er problemet i dette tilfælde? 😉

Taknemmelig for al (positiv) input, tak på forhånd!

PS. Spanden med TM#2K er nyindkøbt og har en holdbarhedstid på næsten et år mere.

• Krakkeleret overflade med Centro´s forseglingsprodukter TM#F og TM#2K på en væg i en vaskerum under installation.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.