Hej!
Overvejer at bygge en mur. Den skal sidde fast i huset i den ene ende og gå lige ud i det fri, være ca. 2 meter høj og 5 meter lang og pudset.
Mistænker, at man først graver _dybt_, så lægger man et slags bærelag, støber en sokkel og murer med lecablokke (?) som man så pudser. Skal heller ikke glemme at trække el til belysning, før projektet er færdigt.
Hvor meget kan en sådan mur tænkes at koste?
Overvejer at bygge en mur. Den skal sidde fast i huset i den ene ende og gå lige ud i det fri, være ca. 2 meter høj og 5 meter lang og pudset.
Mistænker, at man først graver _dybt_, så lægger man et slags bærelag, støber en sokkel og murer med lecablokke (?) som man så pudser. Skal heller ikke glemme at trække el til belysning, før projektet er færdigt.
Hvor meget kan en sådan mur tænkes at koste?
Lecablock, puds, og beton er ikke specielt dyrt. Det går vel 8-9 stykker pr. kvm, og de koster ca. 20 kr/stk. Du skal bruge 10 kvm, så 9*20*10 = ca. 1800 kr. Så kommer der lige så meget til for resten. Elektriciteten derimod er dyr, den må du jo ikke lave selv, så regn med lige så meget til for den... At grave kan koste en skilling, hvis du får en gravemaskine derud, men ikke mere end nogle få tusind. Så alt i alt lander du nok rundt 10000 kr (men det kan nok trække opad mod 20000 kr, hvis du er uheldig med el og gravning).
Afhængigt af hvor kloka_elin bor, kan man jo selv stå for udgravningen i hånden, en 5 meter lang rende, der er 50 cm dyb (södra sverige) og lidt bredere end leca blokken, er jo ikke umuligt at grave i hånden og tager maksimalt en dag (afhængigt af underlaget).
Bor man i Norrland, skal man jo længere ned... så måske skal man have en gravemaskine, det kan jo blive lidt smalt at grave ellers.
Hør med elektrikeren om du kan få trække VP-rør og kabel selv, og så laver han tilslutningen til elnettet, så slipper du billigere...
- M
Bor man i Norrland, skal man jo længere ned... så måske skal man have en gravemaskine, det kan jo blive lidt smalt at grave ellers.
Hør med elektrikeren om du kan få trække VP-rør og kabel selv, og så laver han tilslutningen til elnettet, så slipper du billigere...
- M
Jeg bor i Värnamo, og her kan det fryse ret dybt... Et firma, som jeg talte med, sagde, at man helst skal grave mindst 90 cm. Med mine prioriteter er en gravemaskine godt investerede penge! At derimod betale for, som han vurderede det, 2 timer per kvadratmeter mur, og 4 timer hvis den skal være dobbeltsidet, synes jeg ikke virker helt rimeligt.
Nej, egentlig hvad det koster at gøre det selv, eftersom det var så utroligt dyrt at lade dem gøre det. Og selvfølgelig, jeg har aldrig muret noget før, men på den anden side havde jeg ikke gjort noget andet heller inden jeg prøvede første gang, og indtil videre er alt gået godt. Man må jo bede om tips og råd fra venlige bekendte, som kan det, man forsøger sig på...
Klik her for at svare