Jeg skal fremstille portstolper til gården, da der er en masse tyve i nærheden. Jeg tænker at lave sådanne "stolper", som man havde før ved indkørslen til ejendomme, altså større "søjler" omkring 1,5-2 meter høje. Mellem disse vil jeg fremstille en stålport. Men jeg er lidt bekymret for kræfterne, som vil udsætte søjlen for sideværts og nedadgående pres. Jeg overvejede først at bruge lecablokke og pudse dem, men holder lecablokkene, hvis jeg fastgør en stålport til dem? De kommer sikkert til at veje en del...
Billede for opmærksomhed og inspiration.
 
  • En stenpillar med en hjortstaty og indskriften "Skyfall" i et åbent landskab med en bil og en bygning i baggrunden.
Man kan støbe en stolpe og derefter beklæde den med "facadetegl" eller mursten.

Eller støbe en H-bjælke eller firkantrør fast, som man beklæder.
 
Senest redigeret:
Hvorfor ikke køre med to massive stenstolper med en velarmeret støbt bjælke imellem under jord.
Vi har to granitstolper på 30x30 og 120 høje, med en smedejernsport imellem.
Mellem disse går, ca 30-40 cm ned i jorden, seks armeringsjern indborede som er fæstet med kemankre. Alt er så sammenstøbt med en bjælke 40 bred og 30 dyb.
 
  • Synes
Huvudbrytaren og 1 anden
  • Laddar…
En armeret underjordisk bjælke er det, der gælder!
 
  • Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg som er fattig og sparsommelig ville slå to stykker brugt jernbaneskinne dybt ned i jorden og være tilfreds med det............. men hvis du vil have det flot, synes jeg, at Mape17 er på rette vej.

Det er ikke så frygteligt svært at kile og forme et par massive stengrindstolper af granit, hvis man ikke har så store krav til glathed og retvinklethed. Hvis man er heldig, kan man endda finde et par brugte stengrindstolper billigt. For et par uger siden fik jeg en stengrindstolpe gratis, og den passer tilfældigvis som makker til den stengrindstolpe, som vi allerede har liggende i skovkanten, siden de fjernede lågen over vejen engang før jeg blev født.

Hvis du støber to ordentlige betonpiller til frostfrit dybde og lægger lidt polystyren rundt omkring og støber stengrindstolperne fast som en fortsættelse over jorden, så vil de sikkert stå der i 100 år uden at du behøver en bjælke på tværs...... men hvis du vil støbe en bjælke, er du jo helt sikret.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.