M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,083 indlæg
Hej!
En lang historie kort - skorstensfejeren dømte vores skorsten fra 1893 ude, da fugerne var så porøse, at han kunne stikke en skruetrækker i dem, og der var røgudsivning mellem kanalerne.
Han sagde derfor, at vi skal installere et indsatsrør for at få den godkendt, så det har vi gjort.
Dog er jeg dels blevet begejstret for bygningsbevaring, og jeg har også forstået, at levetiden for indsatsrør i visse tilfælde kan være så kort som 5-10 år.
Det jeg så undrer over er - hvis man fjerner røret, kan man så reparere så dårlige fuger ved at sikre, at pudsen udvendigt er i orden, samt glidestøbning med støtte, så ingen kanaler kollapser, eller noget andet?
Hvis der var risiko for kollaps, ville den jo ikke have fået lov til at stå (går jeg ud fra), og tætheden burde bestemt løses med ovennævnte foranstaltninger.
Jeg har også forstået, at der egentlig ikke findes nogen love ud over, at skorstenen skal være tæt mellem alle kanaler + ydersiden og ikke udgøre en brandrisiko.
Er der nogen, der har styr på, hvordan vi bør handle, hvis vi vil gendanne skorstenen til normal stand uden indsatsrør?
En lang historie kort - skorstensfejeren dømte vores skorsten fra 1893 ude, da fugerne var så porøse, at han kunne stikke en skruetrækker i dem, og der var røgudsivning mellem kanalerne.
Han sagde derfor, at vi skal installere et indsatsrør for at få den godkendt, så det har vi gjort.
Dog er jeg dels blevet begejstret for bygningsbevaring, og jeg har også forstået, at levetiden for indsatsrør i visse tilfælde kan være så kort som 5-10 år.
Det jeg så undrer over er - hvis man fjerner røret, kan man så reparere så dårlige fuger ved at sikre, at pudsen udvendigt er i orden, samt glidestøbning med støtte, så ingen kanaler kollapser, eller noget andet?
Hvis der var risiko for kollaps, ville den jo ikke have fået lov til at stå (går jeg ud fra), og tætheden burde bestemt løses med ovennævnte foranstaltninger.
Jeg har også forstået, at der egentlig ikke findes nogen love ud over, at skorstenen skal være tæt mellem alle kanaler + ydersiden og ikke udgøre en brandrisiko.
Er der nogen, der har styr på, hvordan vi bør handle, hvis vi vil gendanne skorstenen til normal stand uden indsatsrør?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 037 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,037 indlæg
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...-eldstäder/en-frisk-skorsten-i-ett-friskt-hus
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...h-eldstäder/murstock-och-skorsten-råd-om-vård
Der er nogle tråde om glidgjutning her på BH også.
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...h-eldstäder/murstock-och-skorsten-råd-om-vård
Der er nogle tråde om glidgjutning her på BH også.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,083 indlæg
Skal læse siderne, tak! Men svarer de på om glidgjutning og at sikre, at den udvendige puds er ok nok for mig?
Hvordan glidgjutning foregår, er jeg ret godt inde i, men jeg er mere interesseret i, om jeg skal gøre noget mere.
Hvordan glidgjutning foregår, er jeg ret godt inde i, men jeg er mere interesseret i, om jeg skal gøre noget mere.
Ok, som jeg har forstået det, er det bedre med indsatsrør end at glidestøbe, hvis man har lav røggastemperatur og risiko for kondens i skorstenen, men det er vel ingen risiko, hvis du fyrer med brænde.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,083 indlæg
Mja - kakkelovne har jo ret lav røggastemperatur, men har også hørt, at levetiden på disse rør er utroligt kort, 5-10 år. Men har ikke forsket så meget i det.
Derimod ville det have betydet, at jeg kunne tage mine ventilationskanaler i drift igen, det ville have været positivt.
Derimod ville det have betydet, at jeg kunne tage mine ventilationskanaler i drift igen, det ville have været positivt.
Lavere end andre former for brændeafbrænding muligvis, men næppe så lav, at der er nogen risiko for kondens i skorstenen.
Jeg tror nok, at levetiden på indsatsrør generelt er betydeligt længere end 5-10 år. Det, der sidder i mors skorsten, er nok 15+ år, og der er ikke noget galt med det endnu iaf.
Jeg tror nok, at levetiden på indsatsrør generelt er betydeligt længere end 5-10 år. Det, der sidder i mors skorsten, er nok 15+ år, og der er ikke noget galt med det endnu iaf.
Vores indsatsrør er ca. 22-23 år gamle. De første 17 år blev der nok ikke fyret meget, men siden vi købte huset for 5 år siden, har der været fyret ret meget om vinteren. Med det sagt, hvis jeg skal lave skorstenen om, vælger jeg nok at glidegyde. Så bliver resten af skorstenen nemlig også varm, når man fyrer. Nu er det kun røret og enkelte steder på murværket, hvor røret ligger op ad murstenene, der bliver varmt. Resten er isoleret med varme-kulit.
Hvis jeg havde så porøse fuger i min skorsten, havde jeg kradset dem ud og presset nyt mørtel i, før glidegydning og udvendig pudsning.
Hvis jeg havde så porøse fuger i min skorsten, havde jeg kradset dem ud og presset nyt mørtel i, før glidegydning og udvendig pudsning.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,083 indlæg
Ja, det kan være, at det jeg læste, var gammel info eller noget da!-RB- sagde:Vores indsatsrør er ca. 22-23 år. De første 17 år blev der nok ikke fyret meget, men siden vi købte huset for 5 år siden, er der blevet fyret en del om vinteren. Med det sagt, hvis jeg skal lave skorstenen om, vælger jeg nok at glideudsætte. Så bliver resten af skorstenen nemlig også varm, når man fyrer. Nu er det kun røret og nogle få steder på skorstenen, hvor røret ligger mod mursten, der bliver varme. Resten er isoleret med varmeisolerende materiale.
Hvis jeg havde haft så porøse fuger i min skorsten, ville jeg have kradset dem ud og presset nyt mørtel ind, før glidstøbning og udvendig pudsning.
Hvis man vil kradse fugerne ud og reparere dem udefra - hvordan gør man så det? Kradser man kun halvvejs igennem og fylder op, eller hvor dybt går man?
Man må jo ikke trykke mørtlen igennem, så det kommer ud og bliver en udbuling i rørkanalen.
Så havde jeg forsøgt at gøre.Marcussjogren sagde:Ja det kan ske, at det jeg læste var gammel info eller noget da!
Hvis man vil kradse fugerne ud og fikse dem udefra - hvordan bærer man sig ad da? Kradser man bare halvvejs igennem og så fylder eller hvor dybt går man?
Man må jo ikke presse mørtel igennem, så det kommer ud og bliver udstik i rørkanalen.
Klik her for at svare