Hvad er dimensionen på skruerne? For grovere dimensioner fungerer letbetonskruer meget godt.

Kultypjämt kapten_krok sagde:
Hej!

Bor i letbetonhus og har lige monteret en tung altandør med Essves trekantede letbetonplugg. Gør aldrig om det. Skidtplugg.
Fik gøre om og lægge i mørtel i hullerne og gøre om, trods fine mindre huller. Pluggen kan ikke lide, at man trækker ind og ud. Imorgen skal næste dør op, så fixede lidt andet...

Mit tip er enten et letbetonanker i metal eller en specialplugg med vinger ifølge billede.

Pluggen med vinger findes på Bauhaus fra Stabilt, og 4 stk. koster cirka 35 kr. kontra Fishers modstykke som koster 90 kr.

Letbetonanker er fra FAST og købt fra Velltra, kostede 90 kr. for 40 stk.
En vis prisforskel.

Jeg lavede en test og trak i disse i væggen og skruede uden moment frem og tilbage.
Pluggen med vinger gjorde næsten så væggen revnede, så satans godt sætter den sig.
Testede dernæst at tage en polygrip og trække for fulde gardiner. Efter megen møje og besvær fik jeg letbetonankeret ud, men det var utroligt, hvad jeg måtte slide.
Pluggen med vinger sidder stadig fast, umulig at få ud.

Essves letbetonplugg er ingen problem at trække ud trods lille fint hul.

Fordelen med letbetonankeret er, at du kan få pluggen mere præcist der, hvor du vil have den. Ikke lige så let med pluggen med vinger som gerne trækker på sig lidt på grund af modstanden, når man slår den ind i hullet. Ankeret bevæger sig heller ikke i hullet på samme måde som pluggen med vinger, selvom man aldrig får pluggen ud. Men den giver rum til bevægelse. OBS: Jeg havde skruet skruen i bunden frem og tilbage uden moment, så væggen næsten revnede, selvfølgelig påvirkede det. Men ankeret blev ikke berørt på samme måde trods samme procedure.

Vil derfor fortsætte med at bruge ankerne i stedet, betydeligt meget billigere og fungerede kanon.
Er det rigtig tunge ting, så kan en kombination være godt med plugg med vinger og anker.
Imorgen bliver det en kombination. Fylder også hullerne med cement på tube, inden jeg slår i plugg/anker.

Sætter jeg hyllesystemer og lignende op fremover, bliver det anker. Tunge døre i glas, skydedøre osv. er en kombination at foretrække.
Brugte adjufix til døre og vinduer.
Du spænder adjufixen ud fra karmen, justerer hele karmen, derefter borer du adjufixen og plugger og skruer eller bruger du deres letbeton skrue direkte i
Fungerer super godt
Ofte fungerer det godt at trække en letbeton skrue direkte i letbeton, så længe man ikke overspænder

K kanonkula sagde:
Anvendte adjufix til døre og vinduer.
Du spænder adjufixen ud fra karmen, loar ind hele karmen, derefter borer du iadjjfixen og plugger og skruer eller bruger du deres letbeton skrue direkte i
Fungerer supergodt
Ofte fungerer det godt at trække en letbetonskrue direkte i letbeton, så længe man ikke overspænder
Det jeg bruger (y)

• Synes
kanonkula
  • Laddar…
Jeg rusker liv i tråden igen, og håber at I har gode råd at komme med :)
Jeg monterede to IKEA-hylder i min datters lejlighed for et stykke tid siden. Det er sådan nogle der ikke har nogen konsol som støtter dem op nedefra, men sådan nogle som ligner lidt tykkere hyldeplaner der bare stikker ud fra væggen.
Hver "konsol" (to stykker pr. hylde) blev fastgjort med fire eller fem skruer i plug i væggen, men nu er den ene hylde faldet ned :(
Da jeg borede ind plugsene i væggen reagerede jeg på at det gik let at bore, og naturligvis brugte jeg slag når jeg borede... ikke godt hvad jeg kan læse i tråden.
Men jeg troede jo at det var en solid betonvæg. Pulveret der kom ud ved boring var i starten hvidt og så kom der rødt pulver ud. Sandsynligvis var det i starten overfladepuds, og så ser det ud til at være en eller anden porøs rød materiale bagved. Jeg bemærkede dog ikke at det opførte sig som om det skulle have været hulsten i væggen.

Nu skal jeg have monteret hylden igen, men hvad skal jeg bruge for plug denne gang? Sandsynligvis er hullerne blevet noget større da plugsene blev revet ud af væggen da hylden faldt ned.
Så er der jo et lille problem at det ikke går at montere konsollerne med skruer med for store hoveder for at hylden skal kunne skubbes på og låses fast igen på konsollerne.
Længere skruer kan bruges, men ikke tykkere...

Behøver jeg fylde hullerne med en eller anden masse først? Hvilken slags masse i så fald? Eller findes der smarte plugs som burde passe direkte i hullerne igen, men som holder hylden denne gang?

S Sko66 sagde:
Jeg rusker liv i tråden igen og håber, at I har gode råd at komme med :)
Jeg monterede to IKEA-hylder i min datters lejlighed for et stykke tid siden. De er af den slags, der ikke har nogen konsol, der støtter dem nedenunder, men som ser ud som lidt tykkere hylder, der bare stikker ud fra væggen.
Hver "konsol" (to styk per hylde) blev fastgjort med fire eller fem skruer i pløk i væggen, men nu er den ene hylde faldet ned :(
Da jeg borede ind pløkkerne i væggen, bemærkede jeg, at det var let at bore, og selvfølgelig brugte jeg slag, da jeg borede... ikke godt ud fra hvad jeg kan læse i tråden.
Men jeg troede jo, det var en solid betonvæg. Pulveret, der kom ud ved borrningen, var først hvidt, og så kom der rødt pulver ud. Formentlig var det først overfladepuds, og derefter virker det til at være noget slags porøst rødt materiale bagved. Jeg bemærkede dog ikke, at det opførte sig som om det skulle have været hulsten i væggen.

Nu skulle jeg have brug for at montere hylden igen, men hvad skal jeg bruge for pløk denne gang? Sandsynligvis er hullerne blevet noget større, da pløkkerne blev revet ud af væggen, da hylden faldt ned.
Derudover er et lille problem, at det ikke går at montere konsollerne med skruer med for store hoveder for at hylden skal kunne skydes på og låses fast igen på konsollerne.
Længere skruer kan anvendes, men ikke grovere...

Behøver jeg at fylde hullerne med en eller anden masse først? Hvilken slags masse i så fald? Eller findes der gode pløkker, der kan passe direkte i hullerne igen, men som holder hylden oppe denne gang?
det er vel puds og så mursten antageligvis og i sådan en væg er det svært med traditionelle pløkker. Man skal have noget langt, sandsynligvis 100-150mm lange "sømpløkker", så de kommer ind et stykke, og så bliver det næsten bedre, hvis man borer med et almindeligt metalbor. Ikke hårdmetal, men almindeligt bor. De slides, men hullerne holder sig bedre i størrelse. Og så selvfølgelig ikke slag.

Undgå for alt i verden sømplug... De er ikke engang gode i kartonen...
Der findes plastplug til hulsten og letbeton, jeg gætter på, at det er hulsten, hvis det var let at bore og der kom rødt støv.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
Kom det orange/rødt støv, lyder det unægteligt som mursten, og det er ikke så dumt, for i mursten er fastholdelse ikke så svært.
Men frem for alt skal du nok bore dybere ind i murstenen, du vil nok gerne mindst 30 mm dybt ind i murstenen og helst det dobbelte.
At bore i mursten med borehammer og slag er risikabelt, mursten sprækker let, og så kan fastholdelsen blive meget svagere. En almindelig (dårlig) slagboremaskine er faktisk bedre, meget mindre slagenergi og mindre risiko for revner. Men uden slag kan også være tricket, men nogle gange er det som om den ikke trækker det mindste uden slag, så plejer jeg at tage slag, men køre utroligt let og forsigtigt.

Jeg tror ikke, at jeg ville have ledt efter en mirakelpløk, når det kommer til mursten, men derimod en ret almindelig plastpløk af god kvalitet, og så være omhyggelig med at vælge den rigtige huldiameter, pløk og skruediameter, og så den rigtige længde på skruen (og dybde på hullet), tjek pløkens monteringsvejledning.

Mikael_L Mikael_L sagde:
Kom det orange/rött damm låter det onekligen som tegel, och det är inte så tokigt, ty i tegel är infästning inte så svårt.
Men framförallt måste du nog komma in djupare i teglet, du vill nog få absolut minst 30mm djupt in i teglet och helst det dubbla.
Borra i tegel med borrhammare och slag är vanskligt, tegel spricker lätt då och då kan infästningen sen bli bra mycket svagare. En vanlig (dålig) slagborrmaskin är faktiskt bättre, mycket mindre slagenergi och mindre risk för sprickor. Men utan slag kan också vara tricket, men ibland är det som att det inte matar det minsta utan slag, då brukar jag ta slag men köra otroligt nätt och försiktigt.

Jag tror inte att jag skulle letat efter någon mirakelplugg när det är tegel som gäller, utan en ganska vanlig plastplugg av bra sort, och sen vara noga med att välja rätt håldiameter, plugg och skruvdiameter, och så rätt längd på skruven (och djup på hålet då), kolla pluggens monteringsanvisning.
Mikael_L Mikael_L sagde:
Kom det orange/rött damm låter det onekligen som tegel, och det är inte så tokigt, ty i tegel är infästning inte så svårt.
Men framförallt måste du nog komma in djupare i teglet, du vill nog få absolut minst 30mm djupt in i teglet och helst det dubbla.
Borra i tegel med borrhammare och slag är vanskligt, tegel spricker lätt då och då kan infästningen sen bli bra mycket svagare. En vanlig (dålig) slagborrmaskin är faktiskt bättre, mycket mindre slagenergi och mindre risk för sprickor. Men utan slag kan också vara tricket, men ibland är det som att det inte matar det minsta utan slag, då brukar jag ta slag men köra otroligt nätt och försiktigt.

Jag tror inte att jag skulle letat efter någon mirakelplugg när det är tegel som gäller, utan en ganska vanlig plastplugg av bra sort, och sen vara noga med att välja rätt håldiameter, plugg och skruvdiameter, och så rätt längd på skruven (och djup på hålet då), kolla pluggens monteringsanvisning.
Ja Mikael_L, det känns som jag gjort enligt dina instruktioner från början...
Jag är inte helt ny på att skruva fast grejer med plugg i betongvägg, så jag är noga med att välja rätt plugg till skruven och sedan rätt borr till pluggen. Jag använde en blå Bosch borrmaskin med slag, och körde försiktigt efter att jag märkte att väggen var så mjuk. Jag tänkte dock inte på att koppla bort slaget.
Så i min värld gjorde jag i princip allt rätt. Borrade försiktigt rakt in utan att vingla och tillräckligt långt för att pluggen skulle gå in ordentligt och lite till så det finns rum för skruven. Dock är min uppfattning är att riktiga tegel är hårdare än i den här väggen.

Nu vet jag ju inte om dottern haft ordentligt party i lägenheten, och att de hängt i hyllan... det är ju inte alltid den exakta sanningen kommer fram förstås... men jag trodde att upphängningen skulle hålla även för sådana tilltag med tanke på hur många skruvar konsolerna var fästa med.
Men hyllan ramlade helt plötsligt ner av sig själv utan påverkan efter att suttit där i cirka nio månader... enligt dottern

Pluggarna sätts ju normalt sett inte längre in än till ytan på väggen, och i detta fall var det uppenbarligen inte tillräckligt långt för att de skulle fästa ordentligt, speciellt då det inte finns något stöd från konsolerna som går ner mot väggen under hyllan.
Så antingen får jag fördjupa hålen och pressa in pluggarna djupare samt använda längre skruvar, eller så måste jag hitta någon bättre sorts plugg.

Mikael_L
Er det et tykt lag puds, bliver det jo et problem, da pudsen typisk aldrig er stærk nok.
Og er det et tykt lag, skal plug og skrue jo være rigtig lange for at nå ordentligt ind i et mere stabilt materiale.
Lang skrue er let, men lange plug er ikke helt lige så let at finde.

• Synes
Fjojtmehmet
  • Laddar…
richardtenggren
Tegl plejer at fungere godt uden slag, jeg kan godt lide Bosch Multiconstruction-bor. Bruger dem nu, når jeg ordner noget i kælderen, der har vi dog betonhulsten og Leca.

Har du den rigtige længde på skruen i forhold til pluggen?

• Synes
Sko66 og 1 anden
  • Laddar…
H
Kan varmt anbefale letbetonskrue, skal også virke til tegl. Sidder så godt det kan i et porøst materiale. Findes i længder fra 60 til sikkert 600mm men type 100 burde jo være rigeligt!

• Synes
hapazard og 1 anden
  • Laddar…
Stop i pluggen i hullet, sæt i en skrue nogle omgange og bank den ind til ønsket dybde med en hammer

• Synes
Sko66 og 1 anden
  • Laddar…
Overvej, hvor tyk væggen er, og tag så godt fat, når du vælger længden på pluggen. Fæstepunktet skal være så langt inde som muligt uden at gå igennem. Ellers risikerer du at trække en stor klump ud af væggen.

Som sagt ovenfor, er det sandsynligvis pudset mursten, nylonplugs burde fungere godt der. Almindelige betonplugge er for glatte til at fæstne. De kræver meget hårdt materiale (beton) for at almindelige glatte plugs skal blive gode. Husk, at det slet ikke fæstner i pudset, og at du skal ind rigtig langt i væggen. En variant kan være et dybt hul, hvor du presser to plugs ind efter hinanden. Jeg kan huske, at jeg hængte køkkenskabe op med 6x100 eller 6x120 i en lejlighed med dårlige vægge.

De der IKEA hylder giver et meget stort moment i befæstelsen sammenlignet med en konsol, der går længere ned på væggen. Et alternativ kan jo være at skifte hylderne ud eller supplere med konsoller.

Der findes et par mere ekstreme metoder, som næsten altid fungerer.

Ankermasse og skrue eller ankermasse og gevindstang. Hvis det er virkelig porøst, kan man supplere med en hulhylse, så bliver ankermassen som en masse nåle, der skyder ind i væggen. Skruen eller gevindstangen kan ikke demonteres, men skal skæres af.

Gummiexpander, afstandsstykker og gevindstang fungerer også. De kan demonteres og spartles igen, selvom selve gummiexpanderen bliver siddende i væggen.

Har du andre vægge, hvor der kommer sort fint pulver, som smitter af, er det slaggevægge. Så er lange grove træskruer uden forboring eller plugs bedst. Så lange som muligt uden gennemboring. Slaggevægge er ofte tynde.

Mikael_L
richardtenggren richardtenggren sagde:
Tegl plejer at fungere godt uden slag, jeg kan godt lide Bosch Multiconstruction-bor. Bruger dem nu, når jeg ordner en del i kælderen, hvor vi dog har betonhulsten og Leca.

Har du den rette længde på skruen i forhold til pluggen?
Ja, Bosch multiconstruction er ret perfekte her. (y)
Kan googles på "bosch cyl-9" også.
Også Irwin har, de er ret samme slags, godhed og kvalitet, så man kan vælge efter pris eller hvilket mærke man kan lide.
De hedder vel noget i stil med "multi material drill bit", "cordless multi", "universalborr"

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
Satte op i netop en sådan hylde i den tidligere bolig, havde puds på støbt betonvæg.
Jeg brugte Fischers plug, har været meget tilfreds med dem men begynder at have svært ved at finde dem i de godt prissatte 50/100-pakker :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.