M
Skal sætte en hattehylde op på væggen, som består af letbeton. I et af hullerne roterer pluggen bare rundt, så vi har sandsynligvis boret lidt sjusket, eller ramt et hulrum? De øvrige huller fungerer fint. Vi har prøvet bredere skruer, men det hjælper ikke. Overvejer nu, om der findes noget man kan sprøjte ind i hullet, som fylder ud og hærder, så vi kan bore hullet om. Er der nogen, der har haft lignende problemer?

Tryk lidt(meget) lim, i med pluggen, vent til det er tørt og skru.

Hvilken størrelse har du boret med? Fischer har to rigtig gode letbetonplugger. En skruer du ind, og den anden banker du ind i væggen.

1: Tryk husfix i hullet, sæt i pluggen og vent til det er stivnet, så bare skru i.
2: Jeg synes, at lättbetongskruvar uden plugg fungerer rigtig godt, og så slipper man for at bore inden. Ulempen er måske, at de er lidt klodsede/grove.

• Synes
JonatanD
  • Laddar…
Fischers plugs er gode, ellers virker sandsynligvis lim-varianten.
I værste fald, eller hvis du skal fastgøre noget endnu tungere i rigtig dårlig beton, anbefales kemankre/fæstemasse, men da det plejer at være svært at genbruge en påbegyndt tube, er det ikke noget, jeg ville anbefale som første alternativ for en enkelt skrue.

Hvis hullet er blevet for stort, bruger du med fordel træflis på netop letbeton. Tænk større tændstikker placeret på hver side (over/under) af skruen. Skruen skal have så stor gevind som muligt.

• Synes
Johannes Th og 1 anden
  • Laddar…
Der findes skruer, du skruer direkte ind i betonen uden at forbore, du bruger ingen plugge overhovedet. Dette fungerer rigtig godt. Findes på fx Clas Ohlson nummer 40-9572. Mvh Kenny

Hvor lang er pluggen? Det fungerer meget dårligt med korte plugge i porøse materialer. Så er det bedre med virkelig lange, som for eksempel sømplugs, der kan være 10-15cm (afhængigt af vægtykkelsen selvfølgelig) Så bliver monteringen meget mere stabil, og det bliver hængende alligevel.

Hvis hullet er blevet meget stort og ikke rundt, kan man anvönda fischer gb8, fungerer kanon.

Fejlen mange gør, når de borer i letbeton, er, at de bruger slag på boret, fordi det er "sten". Letbeton er blødt og bores uden slag, ellers bliver hullet for stort.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
Mikael_L
Letbeton?

Ja ja, så er det bare at rive huset ned og bygge det op igen med fornuftige materialer. :dizzy: :surprised: :p

Hader jeg letbeton? Jamen, det gør jeg ... :cool:

Det er et svinebesværligt materiale, helt håbløst at fæstne i. Du har fået mange gode tips.
Jeg har brugt sådanne her engang, når jeg satte noget op, der skal sidde lidt bedre end et elkabel
SCHNEIDER ELECTRIC TPH Plugg 6x50 Skr 5st
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/15---Fæstmaterial/Plugg/Lättbetong/TPH-Plugg-6x50-Skr-5st/p/1507149?prevPageNumber=0

Uanset hvad man vælger at fæstne med, så skal man være yderst forsigtig og omhyggelig i letbeton, virkelig ikke bore noget hul, end ikke dele af en mm for stort osv. Jeg plejer at forsøge med 1/2 eller 1 mm mindre hul først.

• Synes
Alti
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg kan jo også nævne, at hvad mange anbefaler handler jo om hvilke produkter de støder på i deres erhverv, det jeg foreslog er jo Schneiders, dvs det sortiment som vi elektrikere ofte omgiver os med.
En rörmokare har andet i sin erfaringsrygsæk.
Det er ikke nemt at vide, hvad der er bedst, bare at jeg og han har hver for sig fundet en løsning, der fungerer for os.

K
Fischer SX i kombination med skrue svarende til den største anbefalede diameter på emballagen har jeg aldrig haft problemer med.

Synes letbeton er ret behageligt at arbejde i, da jeg arbejdede som elektriker, havde jeg en Bost PH1-skruetrækker, hvor isoleringen var skåret til i længde svarende til plug. Slog den ind med hammer, og Voila, perfekt hul til plug :D (Thorsmans gul/rød)

• Synes
  • Haha
kanonkula og 1 anden
  • Laddar…
tommib
Heh.... Det gør jeg også. En gammel skrueskruetrækker fra ÖoB som er markeret på skaftet. Exakt rigtig for røde thorsmanplugs :)

For tungere ting bliver det Fischer GB eller Tox Ytox, sidder som bjerget.

Jeg kan generelt godt lide letbeton, bortset fra radonet.

Hej!

Bor i letbetonhus og har lige monteret en tung altandør med Essves trekantede letbetonpløk. Gør aldrig det igen. Lortepløk.
Jeg måtte lave det om og lægge mørtel i hullerne og lave det om, trods pæne mindre huller. Pløkken kan ikke lide, at man trækker ind og ud. I morgen skal næste dør op, så fikset lidt andet...

Mit tip er enten et letbetonankre i metal eller en specialpløk med vinger ifølge billede.

Pløkken med vinger findes på Bauhaus fra Stabilt og 4 stk. koster cirka 35 kr kontra Fishers modstykke, der koster 90 kr.

Letbetonankre er fra FAST og købt fra Velltra, kostede 90 kr for 40 stk.
En vis prisforskel.

Jeg lavede en test og trak disse i væggen og skruede uden moment frem og tilbage.
Pløkken med vinger gjorde næsten så væggen sprækkede, så utroligt sætter den sig.
Testede derefter at tage en polygriptang og trække for fuld kraft. Efter meget besvær fik jeg letbetonankret ud, men det var utroligt, hvad jeg måtte kæmpe for det.
Pløkken med vinger sidder stadig fast, kan ikke få den ud.

Essves letbetonpløk er ingen problem at trække ud trods lille pænt hul.

Fordelen med letbetonankret er, at du kan få pløkken mere præcist, hvor du vil have den. Ikke lige så let med pløkken med vinger, der gerne trækker lidt på grund af modstanden, når man slår den ind i hullet. Ankret bevæger sig heller ikke i hullet på samme måde som pløkken med vinger, selvom man aldrig får pløkken ud. Men den giver rum for bevægelse. OBS: jeg havde trukket skruen i bunden frem og tilbage uden moment, så væggen næsten sprækkede, naturligvis påvirkede det. Men ankret blev ikke berørt på samme måde trods samme proces.

Vil således fortsætte med at bruge ankrene i stedet, betydeligt meget billigere og fungerede kanon.
Er det rigtig tunge ting, så kan en kombination være god med pløk med vinger og ankre.
I morgen bliver det en kombination. Fylder også hullerne med cement på tube, inden jeg slår i pløk/ankre.

Sætter jeg hyldesystem og lignende op, bliver det ankre fremadrettet. Tunge døre i glas, skydedøre osv. er en kombination at foretrække.

• To forskellige typer letbetonankre ligger ved siden af hinanden på en overflade; en guldfarvet metalanker og en grå plastikplugg med vinger.
  • En væg med et monteret betonplug med vinger, som er delvist synligt i et rundt hul med revner i pudsen omkring.
  • To huller i en væg, hvor det nederste hul har en plugg med vinger installeret, som presser mod væggen.
  • Synes
Tokrusarn og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.