Hej byggere. Jeg er begyndt at bygge et hegn, og i dag har jeg bygget en del af hegnet samt slået 3 jordankre ned. Højden på billedet er hele den højde, hegnet skal have.

Fik problemer med 2 af stolpespydene. Det ene ramte en stor sten, bøjede sig og jeg måtte bruge et brækjern for at få det op, hvilket forårsagede et større hul. Det er lidt skrøbeligt, men jeg tror, det sidder rimeligt godt.

Det andet spyd ramte en større sten højere oppe, så jeg måtte forsøge at grave den væk.

Skal jeg støbe sokler, eller kan jeg alligevel køre med disse? Det andet spyd føles lidt ustabilt, men der vil blive bygget yderligere 4,5 meter, så det fungerer måske alligevel?

Hegnet er kun for at forhindre min datter i at løbe ud på vejen.

• Trægærde under konstruktion ved rød bygning, fastgjort med jordankre, opstillet langs en flisebelagt sti foran en hvid dør.
Vi fuldstøbte fast spyddene for 12-14 år siden. Ned med spyddene der det gik, og så støbte vi dem fast der, hvor vi ikke fik dem ned. Et kappede vi, så spyddet kun blev ca. 10 cm og stak derefter ned i betonen. Støbehullet opstod, da vi fjernede jorden over stenene.

Vi havde allerede en fleksibel afstand mellem skuddene ved at lave huller med et spyd, men når spændvidden blev alt for lang, var vi nødt til at støbe.

Hvis resten af hegnet støtter op, og de svage spyd er sådan, at alt er "rimeligt" stabilt, så ville jeg fortsætte. Når alt er lige og korrekt, fylder du jord rundt om de svage spyd og pakker det så godt du kan med en brædestump eller lignende. Du kan også vande jorden grundigt efter, at du har pakket den, så sætter den sig endnu mere.

Stolpen jeg var mest bekymret over skal vi hægte på en port, så jeg tog den ned og lavede den spydet om. Fyldte i samkross og stenmjöl, pakkede så hårdt jeg kunne og derefter på med jord æ. Blev bedre i hvert fald, men med tanke på at det ikke skal være så højt, tror jeg det klarer sig ret godt 🙂

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.