Min luge op til loftet er lige ved skorstenen/rygningen. Men der er ikke noget at stå på, og jeg er bange for, at skorstensfejeren kommer med løftede pegefingre eller nægter at trykprøve den nyligt installerede brændeovn. Er der nogen, der har tips til, hvor man køber en lille platform, og hvordan man bedst får den på plads? Der er ståltag på huset. Der er også ret lidt plads mellem luge og skorsten, så en konstruktion, der går rundt om hele lugen, så der bliver lidt at stå på, er nok at foretrække.
Præcis på samme måde ser det ud hos mig, og skorstensfejeren havde intet at sige om det, da de godkendte ovnen hos os. Ring til dem og spørg, inden du bruger en masse energi/penger på dette.
Jeg ville tage skorstensfejeren ind til inspektion uden at nævne spørgsmålet om evt. platform - og vente og se. Væk ikke den bjørn... Jeg har præcis samme grej selv med taglem ved rygningen/skorstenen uden platform og ingen skorstensfejer har sagt noget om det.
Røgkanalsmanden sagde, at de var kræsne i kommunen. Jeg ved, at alle ikke er det, men tilsyneladende er de det her. Risikoen er altså, at røgkanalen bliver fikset, ovnen installeret, og jeg ruinerer mig. Når jeg så vil have den trykprøvet, får jeg besked om at fikse platformen og så vende tilbage. Så er det - 20 grader udenfor, og julen står for døren. En tanke var også, at jeg skulle have en platform deroppe til fremtidig ommuring af skorstenen. Men jeg springer det gerne over og gør det til foråret!
Desværre er nogle meget "kræsne". Nu er dette ikke samme slags håndværker, men da elektriciteten til vores hus skulle tilsluttes, fik vi møde en flink fyr
. Præcis der elskabet på ydersiden er, havde vi en lille fordybning (midlertidig). Alt var trukket frem til skabet, og det eneste, der skulle gøres, var at tilslutte kablerne. Arbejdshøjden var ca. 180-190 cm, når man stod i "hullet". Det var ingen behagelig arbejdshøjde, det er jeg klar over, men "lidt" tilpasningsdygtig kan man jo være
. Vores tanke var at stille en stige op ad væggen, og jeg ville holde den i den korte tid, han skulle tilslutte. Da han dukkede op, gik han straks i gang med at klage over højden, og jeg fremlagde så min idé på en venlig måde. Dette gik ikke, og han krævede, at vi skulle bygge en ordentlig platform, som han kunne stå og arbejde på, hvorefter han kørte for at komme tilbage nogle timer senere. Han fik sin platform, og vi fik vores elektricitet. Han fik ingen venlig behandling fra os i hvert fald >
Han var vel tilfreds med at være en sur røv, og jeg venter stadig på den dag, han står ved vejkanten med en ødelagt bil
, Stoppe vil jeg, men ikke for at hjælpe eller noget, bare måske gå ud og kommentere lidt osv ;D
Jeg gætter på, at skorstensfejeren måske har synspunkter på, at du har brug for en platform, men at være så kræsen, at han ikke kan tage det som en bemærkning og rense røret alligevel, lyder lidt drastisk. Det afhænger lidt af, om det er en helt ny skorsten eller en gammel, der bare er fikset. Min har jo siddet der i 50+ år, og hele nabolaget har samme konstruktion. Så hvis de skulle kræve platform hos én, skulle de gøre det på mindst 70 huse samtidigt.
Klik her for at svare