(Da konstruktøren tegnede udestuen, vidste vi ikke, at vi ville have vinylklik)
Mit spørgsmål er, om man kunne bytte plads på spånpladen og plastfolien, så man får et tæt lag lige under vinylklikgulvet.
Tilsyneladende kan eventuelt vand, der bliver stående på gulvet, trænge ned i samlingerne. Selvom vinylgulvet tåler det, er det ikke sikkert, at gulvspånpladen gør det.
Hvad tror I? Er det en OK ændring, eller skal jeg beholde det som det er ifølge tegningen?
Hvordan mener du med ventilerede? Det er jo næsten helt lufttæt nedenunder, og det lille som finder vej igennem, synes jeg i hvert fald, at det er bedre, hvis det kan tørre ud, end at sidde fast mod en eventuel plastfolie!
(Da konstruktøren tegnede udestuen vidste vi ikke, at vi ville have vinylklik)
[billede]
Mit spørgsmål er, om man kunne bytte plads mellem spånpladen og plastfolien, så man får et tæt lag lige under vinylklikgulvet.
Tilsyneladende kan evt. vand, der bliver stående på gulvet, lække ned i fugerne. Selvom vinylgulvet kan tåle det, er det ikke sikkert, at gulvspånen kan.
Hvad tror I? Er det en OK ændring? eller skal jeg beholde det som det er ifølge tegning?
Hej Anders.
Du skal have plast!!! Og den skal være helt tæt uden nogen som helst huller.
Temperaturfaldet er lineært mod varmemodstanden
Gennem bjælkelaget og derfor vil der dannes kondens på plasten, hvis den sidder for langt ude i konstruktionen dog.
plast = varm side
Kondens= kold side
Undertryk= godt, dvs ventilation.
Selvtræk=overtryk = mug og kondens.
Hvis du skal gøre som andre her siger og ikke have plast, så skal temperaturen på begge sider af isoleringen være ens hele tiden! Og så skal du isolere fundamentet udefra, hvilket er sindssygt dyrt sammenlignet med plasten.
Anbefaler dig at lade være med at lytte til de forslag du har fået i denne tråd, da de er en 110% garanti for at det vil mugne i dit nye rum! Du kan lægge plasten under en 10 mm celleplastik på spånen i stedet. Og lægge vinylklikket på den. Men overvej dørskinner og tærskler da. Skal du ikke have plast, kan du også lade være med isolering helt og holdent, alt afhænger af graddage, U-værdier, varmesystem, temperaturdifferens ventilationssystem og nord/syd, fundament samt tæthed og kuldebroer. Ikke noget for amatører at spå om. Vi har 30 % byggefejl i Sverige på grund af netop amatører. Din detalje er fejlagtigt tegnet for øvrigt. For at få fastgjort gulvspånen, skal den skrues, og da går der hul i plasten, hvis den befinder sig der, hvor den tegnet. Plastens placering skal korrekt være ovenpå spånen, men under færdig belægning, som du selv foreslår.
Et alternativ er en svejset vådrumsmåtte, der erstatter plasten. Da du ikke har tænkt dig at opvarme rummet, er der ikke brug for isolering. Det vil mugne, hvis du har plast og isolering, men ingen varme. Forestil dig at du lægger en T-shirt i en plastikpose på græsplænen og lægger lidt isolering i posen. Og så vil du bruge din T-shirt fire gange om året og putter den tilbage i posen hver gang og binder det sammen.. samme fysik og naturlove som gælder i din udestue.
Jeg vil gerne bede dig om at uddybe lidt, med hensyn til for eksempel en forårs-/efterårsdag.
Koldt om natten og varmt om dagen.
I et uisoleret rum og en luftfugtighed, der vil variere.
Hvor skal plasten placeres i betragtning af, at betingelserne ændrer sig i løbet af dagen?
Varm side=Ude=dag
Varm side=inde=natt
Jeg kan måske præcisere, at dette handler om en indglasset udestue/vinterhave.
Da konstruktøren lavede tegningen, var det ikke helt bestemt, om vi skulle have det med gulvvarme eller ej, men i øjeblikket tror vi, at vi springer gulvvarmen over og eventuelt installerer suppleringsvarme for at holde det frostfrit indvendigt om vinteren.
Gulvet samt vægge og tag er isolerede for at kunne beholde eventuel strålingsvarme/sol samt eventuel suppleringsvarme.
Vi har nu købt vinylklikgulv, som i sig selv er vandtæt, men som ifølge leverandøren kan "lække vand ned til underliggende plader i samlingerne". Så jeg overvejer mest af alt at have en plastikfilm som en simpel vandbarriere for at forhindre eventuelle problemer, der kan opstå, hvis der af en eller anden grund skulle ligge vand på gulvet i længere tid, for eksempel hvis et barn har glemt at lukke skydedørene ved et slagregn fra siden.
Så egentlig er spørgsmålet måske; ville det gøre noget at have en aldringsbestandig plast mellem vinylgulvet og spånpladen som en enklere vandbarriere for eventuelt indtrængende vand?
(Hvad jeg kan tolke ud fra jeres andre kommentarer, bør plastfolien, hvis man skal have den, være på "den varme side" for nogen.)
Problemet med dit udestue er teorien. Det vi er uenige om er, om teorien følger den samme fugtvandring i et rum, der er koldere end omgivelserne, i modsætning til en bolig der holder 20 grader. Fugtvandring sker naturligt på grund af omgivelserne, man ønsker bare ikke, at kondenspunktet skal opstå et eller andet sted i isoleringen. Hvis det sker, vil man have, at fugten på et tidspunkt skal flytte sig ud af bjælkelaget. Hvis det sker opad og der ligger en plastik der, beskytter plastikken så eller skaber den problemer? Det vil åbenlyst ske, at rummet bliver koldere end omgivelserne.
Nogle hævder, at en åben løsning uden plastik er mere sikker.
Det her lyder som et rum, der næsten altid vil være varmere end udenfor, er det desuden tænkt at have planter der, så tilføres fugt. Så ville jeg absolut sætte en fugtspærre på indersiden. Den kan absolut være oven på gulvspånpladen, ulempen er, at man øger risikoen for skader under arbejdet.
Jeg vil lægge en plastikfolie under gulvet, men oven på spånpladen.
Det er også den løsning, der er nemmest rent praktisk givet forholdene med den allerede byggede ramme og glaspartierne.
Jeg tror også, at rummet vil være varmere end den omgivende miljø størstedelen af tiden.