Hej der glade forumister.
God fortsættelse til jer
Er der nogen, der kan anbefale noget trämaterial i tykkelse ca. 19 mm som holder sig absolut plan.
Jeg skal lave en jigg for at fræse kanterne på akustiske guitarer, og derfor skal underlaget for min jigg altid være plant.
Kristian
God fortsættelse til jer
Er der nogen, der kan anbefale noget trämaterial i tykkelse ca. 19 mm som holder sig absolut plan.
Jeg skal lave en jigg for at fræse kanterne på akustiske guitarer, og derfor skal underlaget for min jigg altid være plant.
Kristian
MDF eller HDF findes i 19 mm tykke plader og er relativt plane. Selv bruger jeg en 45 mm tyk MDF plade som planskive, og den ser ud til at holde sig inden for MDF'ens tolerancer selv over tid (problemer opstår i sensommeren/efteråret ved høj luftfugtighed, hvis man opbevarer jigg i et uopvarmet rum, men hvis man tørrer materialet, genvinder det sin form)
Tak Ring
I mellemtiden har jeg været inde på en del byggesider i USA, og der anbefaler de plywood af høj kvalitet. Hvad de mener med "høj kvalitet" fremgår dog ikke. Har du nogen tips til høj kvalitet på plywood?
Kristian
I mellemtiden har jeg været inde på en del byggesider i USA, og der anbefaler de plywood af høj kvalitet. Hvad de mener med "høj kvalitet" fremgår dog ikke. Har du nogen tips til høj kvalitet på plywood?
Kristian
Hvordan definerer du "absolut plan"? Hvis man ser på "verkstedstolerancer", er der intet materiale baseret på træfiber, der holder målene tilstrækkeligt. Du skal have noget af planslebet metal eller måske sten for at det bliver plant.
Der findes krydsfiner, som er utroligt formstabilt og bruges inden for model- og specialfremstilling og som også kan anvendes som fræseskabeloner. Desværre ved jeg ikke, hvad det hedder, men det har et udseende som formkrydsfiner, men ser ud til at have en blankere overflade med bedre overfladefinish. Jeg vender tilbage, hvis jeg finder ud af, hvad det hedder, eller hvis nogen anden på forumet ved, hvad jeg mener. Jeg har set en slægtning bruge den type til at lave forskellige skabeloner i et specialsnedkeri, hvor man laver kirkeorgler.
Senest redigeret:
Her er et link til e-versionen af artiklen.
http://www.taunton.com/finewoodworking/Workshop/WorkshopPDF.aspx?id=30588
http://www.taunton.com/finewoodworking/Workshop/WorkshopPDF.aspx?id=30588
Hvordan vedhæfter man et billede til forumsiden.
Jeg tænkte vise, hvordan jiggen ser ud, og hvorfor det er så vigtigt med planheden
Kristian
Jeg tænkte vise, hvordan jiggen ser ud, og hvorfor det er så vigtigt med planheden
Kristian
Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår, hvordan fræsningen foregår... men er det helt umuligt at gøre dette på et almindeligt fræsebord, uden anslag og med en kugleleje fræsejern?Gitarrbyggaren sagde:
Desværre Daniel
det er ikke muligt at fræse på et almindeligt fræsebord.
Man fræser ind 2 stk. speciallister som dekoration på kanten af guitarens krop.
Hvis guitarens krop er helt plan i sig selv, så kunne man nok
gøre det på et fræsebord, dog meget forsigtigt.
Men som du måske ved (tror jeg) så er guitarernes kroppe oftest ikke plane på undersiden,
de er ofte buede fra side til side, og det betyder, at det ikke kan gøres på et
fræsebord, tro mig jeg har prøvet.
Jeg har altid tidligere fræset med et specialværktøj, som følger overfladen, men eftersom
bunden på guitarerne nu om dage er lidt buede, så bliver det ikke godt.
Derfor har jeg købt denne specialjigg fra USA.
Håber det ikke var for kompliceret.
Kristian
det er ikke muligt at fræse på et almindeligt fræsebord.
Man fræser ind 2 stk. speciallister som dekoration på kanten af guitarens krop.
Hvis guitarens krop er helt plan i sig selv, så kunne man nok
Men som du måske ved (tror jeg) så er guitarernes kroppe oftest ikke plane på undersiden,
de er ofte buede fra side til side, og det betyder, at det ikke kan gøres på et
Jeg har altid tidligere fræset med et specialværktøj, som følger overfladen, men eftersom
bunden på guitarerne nu om dage er lidt buede, så bliver det ikke godt.
Kristian
Aha, så forstår jeg, overvejede ikke, at de var buede på bagsiden.Gitarrbyggaren sagde:Desværre Daniel
det går ikke at fræse på et almindeligt fræsebord.
Man fræser ind 2 stk speciallister som dekoration på kanten af guitar kroppen.
Hvis guitarkroppen er helt plan i sig selv, så kunne man måske
Men som du måske ved (tror jeg), så er jo guitarkroppe oftest ikke plane på undersiden,
men de er oftest buede fra side til side, og det betyder, at det ikke går på et
Jeg har altid tidligere fræset med et specialværktøj, der følger overfladen, men da
bunden på guitarerne nu lidt er buet, så bliver det ikke godt.
Kristian
Klik her for at svare