7,381 læst ·
25 svar
7k læst
25 svar
Plankestativ, ekstra isolering, vindpap?
Tak! Meget overraskende, at der er så lille dampgennemgangsmodstand.Oldboy sagde:
Ikke helt hurtigt og let at finde værdier for dampgennemtrængelighed (delta, m2/s) og dampgennemgangsmodstand (Z, [s/m]) for forskellige byggematerialer, endnu sværere at finde sammenlignelige værdier. Men efter lidt googling og gennemgang af Fugtighedshåndbogen kan jeg finde tal, som jeg mener er tilstrækkelige til denne sammenligning af materialernes relative dampgennemgangsmodstand.
Af mine eksempler i tabellen nedenfor fremgår det, at vindafskærmning (både AC350 & AC160) har en forsvindende lille dampgennemgangsmodstand i forhold til samtlige øvrige lag i væggen (hver for sig). Den gamle tommelfingerregel om, at ydersiden skal have 5-10 gange mindre dampgennemgangsmodstand end indersiden, opfyldes med god margin.
[billede]
Så er min seneste beslutning, at jeg skal køre følgende:
1. Plank
2. Vertikale 45-reglar med isolering
3. Horisontale 45-reglar med isolering
4. Vindpap AC350
5. Luftspalte/spiklægte 12mm (lille, jeg ved det, men jeg vil virkelig begrænse, hvor meget væggen bygger ud)
6. Stående panel (bundbrædder+overlejring), slam/rødmalet
Så er mit eneste aber hvilken isolering jeg skal vælge. Enten:
1. Icell 45mm plader. Ca. 70 kr/m^2. Ikke lagervare noget sted, hvor jeg kan hente, men kan bestilles.
2. Almindelig glasuld. Ca. 13 kr/m^2. Let at få fat på.
Det nemmeste og billigste er jo glasuld. Den er desuden ubrydelig sammenlignet med celluloseisoleringen, hvor jeg synes, det er ganske uklart, hvor brandbestandig den egentlig er (det er jo alligevel fremstillet af avispapir). Det er imprægneret med borsalter og/eller aluminiumhydroxid, men hvor længe findes det i isoleringen? Hvordan er brandmodstanden om 10 år? Så vidt jeg forstår, er glasulden "naturligt" brandbestandig takket være materialet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville vælge stenull frem for glasuld. Jeg synes, at glasulden er lumsk m.h.t. evnen til at suge vand op. Stenulden har desuden højere volmivægt, hvilket altid er en fordel. For øvrigt har jeg svært ved at se nogen afgørende forskel mellem cellulosa og mineraluld med den aktuelle placering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Fra et brandbeskyttelsessynspunkt har de indvendige overflader større betydning, ligesom løs indretning. En plankestamme er blandt det bedste man kan have fra et brandsynspunkt. Isoleringens egenskaber er nok marginale i denne sammenhæng.
Tak for alle svar, væggen er færdig, og det blev godt.
Jeg skal nu give mig i kast med at renovere væggenes inderside. I øjeblikket sidder der treetex, som er bulet, og tapetet er i stykker nogle steder. Jeg havde tænkt mig at sætte stående lægter på treetexen og derefter OSB + gips. Er der nogen pointe i at bruge 45 mm lægter og samtidig lægge et lag 45 mm isolering? Tænker at det måske er negativt at isolere indefra, da mindre varme så når og udtørrer plankestommen. Alternativet er at bruge 28x70 mm lægter og så kun have luft mellem lægterne. Er der nogen, der har en tanke om dette?
Væggen består i dag af følgende:
1. Løskant og -panel (22 + 22 mm)
2. Trælægte/luftspalte (12 mm)
3. Asfaboard (12 mm)
4. To lag med 45 mm stenuldsisolering
5. Plankevæg (ca. 100 mm)
6. Treetex (12 mm)
Jeg skal nu give mig i kast med at renovere væggenes inderside. I øjeblikket sidder der treetex, som er bulet, og tapetet er i stykker nogle steder. Jeg havde tænkt mig at sætte stående lægter på treetexen og derefter OSB + gips. Er der nogen pointe i at bruge 45 mm lægter og samtidig lægge et lag 45 mm isolering? Tænker at det måske er negativt at isolere indefra, da mindre varme så når og udtørrer plankestommen. Alternativet er at bruge 28x70 mm lægter og så kun have luft mellem lægterne. Er der nogen, der har en tanke om dette?
Væggen består i dag af følgende:
1. Løskant og -panel (22 + 22 mm)
2. Trælægte/luftspalte (12 mm)
3. Asfaboard (12 mm)
4. To lag med 45 mm stenuldsisolering
5. Plankevæg (ca. 100 mm)
6. Treetex (12 mm)
Jeg ville undvære regler og OSB og sætte gips direkte på tretexen.. Alternativt, hvis den er for ujævn, rive den ned og hvis det kræves (på grund af at plankevæggen skal rettes op på grund af store ujævnheder) shimse OSB og derefter gips ...
Interessant. Hvorfor? Jeg har ønsket at have noget stift bagved gipsen for ikke at risikere at knække det, når jeg skruer det op, eller hvis jeg i fremtiden skal sætte noget op på væggen, der skal sidde fast hårdt.Mazen sagde:
Du har jo plankedelen bagved, og for mig er tretex ret stum, forudsat at der ikke er en masse luft bagved, som gør, at hele pakken trækkes ind mod planket.
Kræves en del kraft i så fald, og jeg ved, at skruen går igennem gipsen, inden det sker.
En std gips er ret hård at knække lokal, og jeg har renoveret et rum med tømmerkonstruktion bagved tretex, og selvfølgelig gik en eller anden skrue igennem, men det var ikke noget større problem..
Og nu plejer tømmer at være mere ujævnt end stående planker.
Er du derimod usikker og føler meget hulrum, dvs. at tretexen mere eller mindre er monteret i luften. Riv den helt ned.
Kræves en del kraft i så fald, og jeg ved, at skruen går igennem gipsen, inden det sker.
En std gips er ret hård at knække lokal, og jeg har renoveret et rum med tømmerkonstruktion bagved tretex, og selvfølgelig gik en eller anden skrue igennem, men det var ikke noget større problem..
Er du derimod usikker og føler meget hulrum, dvs. at tretexen mere eller mindre er monteret i luften. Riv den helt ned.
Ja plankestammen er bagved, og den er jo rigtig god at skrue i. Dog er det liggende planker, ikke stående. Jeg synes den er ret ujævn, men ikke sikkert at det er noget problem når jeg tænker efter. Synes det virker unødvendigt at rive tretexen væk, den isolerer jo trods alt lidt og mindsker måske risikoen for træk lidt. Har et par plader gips, skal prøve at skrue en op uden reglar og se hvordan det bliver.Mazen sagde:
Du har jo plankestammen bagved og for mig er tretex ret stiv, forudsat at der ikke er en masse luft bagved som gør at hele pakken trækkes ind mod planket.
Kræver en del kraft i så fald og ved at skruen går igennem gipsen inden det sker.
En std gips er ret hård at knække lokalt, og jeg har renoveret et rum med tømmerstamme bag tretex og en eller anden skrue gik igennem, men det var ikke noget større problem..
Er du derimod usikker og mærker meget bom dvs at tretexen mere eller mindre er monteret i luften. Riv den væk helt og holdent.
Okay, I er ved at overbevise mig...V Villa1949 sagde:
Men det var egentlig selve isoleringsspørgsmålet jeg undrede mig over, om der er nogen pointe i at lægge 45 mm isolering på indersiden, eller om det ligefrem måske er negativt.
Klik her for at svare