Holder på med at skifte panel på en del af huset (overdelen på gavlene, facaden er todelt).
Bag den nuværende facade sidder der en mørkebrun "pap" som jo er vindpap, hvis jeg har forstået det rigtigt.
Jeg har sådan hjemme på rulle, men er sådan en dug tilsvarende med lidt nyere alternativer som almindelig vinddug?
Eller er der nogen fordel ved at bruge den paplignende variant? Pappen virker jo lidt tykkere, men er den bedre på nogen måde?
Vindpappen sidder altså udenpå reglarne og indenfor den sidder efterisoleringen. Nu når jeg bryder facaden ned, så vil den gå i stykker nogle steder, ved jeg af erfaring, derfor udskiftning af den.

Tilknyttet spørgsmål: Bør man udskifte efterisoleringen med ny, når man er i gang, eller holder den ældre? Den gamle efterisolering blev tilføjet i 1990 ifølge papirene, er det noget, som bliver dårligere med årene, eller er det unødigt at udskifte?
Jeg tror, det er glasuld eller stenuld, som sidder der nu.

Vindpap er det traditionelle materiale, som har været brugt længe, og jeg mistænker, at det også er det billigste. Vinddugene, som man i vid udstrækning er skiftet til, gør samme arbejde. Så vidt jeg ved, er der ingen forskel i, hvor godt de udfører deres opgave - at beskytte isoleringen mod vindtræk/luftrørsbevægelser. Formentlig bruges vinddugene, fordi det går lidt hurtigere at sætte dem op (for fagfolk i hvert fald). Så du kan bruge hvilket som helst.

Nej, der er ingen som helst grund til at udskifte isolering fra 90'erne, medmindre den er perforeret som en schweizerost af gnavere.

• Synes
40talshuset
  • Laddar…
Oldboy Oldboy sagde:
Vindpapp er det traditionelle materiale, der er blevet brugt længe, og jeg mistænker, at det også er det billigste. Vinddugene, som man i vid udstrækning er gået over til, udfører det samme job. Så vidt jeg ved, er der ingen forskel i, hvor godt de udfører opgaven - at beskytte isoleringen mod vind og luftbevægelse. Gissningsvis anvendes vinddugene, fordi det går lidt hurtigere at opsætte dem (for fagfolk i hvert fald).
Så, du kan bruge hvilket som helst af dem.

Nej, der er ingen som helst grund til at udskifte isolering fra 90'erne, medmindre den er perforeret som en schweizerost af gnavere.
Lyder godt det. Nej, isoleringen ser kanon ud, hvor jeg har kunnet se den. Vil beholde vindpappen, som holder isoleringen i dag, og så sætte vinddug udenpå de nederste brædder, da den nuværende vindpap har fået lidt medfart her og der.

Der er ingen ulempe ved at have dobbelt vindpap, antar jeg, med lidt afstand imellem dem..?

4 40talshuset sagde:
Findes der ingen ulempe ved at have dobbelt vindpap antager jeg, med lidt mellemrum mellem dem.. ?
Nej. Vindpappen er fugtgennemtrængelig, så ingen fugt kan blive fanget mellem lagene.

• Synes
40talshuset
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.