Har tænkt at på egen hånd bygge et plank/hegn rundt om vores hus, og der er opstået en del spørgsmål. Jeg har tænkt mig at bygge et plank af stående 45x45 lægter 180 cm høje med 1 cm mellemrum samt afskårne toppe i 45°.
Jeg vil bruge jordskruer og er kommet frem til, at der kræves 95x95 lægter, men går det godt med 180 cm mellemrum, eller skal jeg have kortere afstand? Hvilken slags jordskrue er passende?
Hvilken slags bæreregler er smartest? Jeg tænker enten lægter, som jeg monterer mellem stolperne med et vinkelbeslag, eller eventuelt en tyndere regel, som jeg skruer udenpå stolperne. I det sidste alternativ, er det værd at frese spor i hver stolpe, eller er det nok bare at skrue? Hvor mange "etager" er nødvendige?
Så vil jeg gerne have planket laseret brunt, og der tænker jeg, at jeg enten bygger hele planket i trykimprægneret træ for at lasere ydersiden efter en sæson og lade være med at prøve at komme til mellem spjælerne. Tror I, at man vil bemærke, at det ikke er malet imellem, selvom der kun er 1 cm mellemrum? Det andet alternativ er at bruge ubehandlede 45x45 lægter til spjæler, som jeg laserer, inden det bygges. Det virker lidt mere besværligt, men selvfølgelig noget, jeg bliver nødt til at gøre, hvis det er nødvendigt!
Kom gerne med jeres tanker og råd om, hvordan man gør på bedst mulige måde, gerne med en tegning af, hvordan jeg har tænkt mig det!
Mvh,
Issec
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.