4,828 læst ·
17 svar
5k læst
17 svar
Plads ved trappe?
Ja, og det er på den måde jeg har tænkt. Jeg har forsøgt at google efter regler at forholde sig til ang. netop pladsen foran trappen, uden egentlig at finde noget. Lidt derfor jeg postede et indlæg her.Mikael_L sagde:
90x90 er en OK vendeplads.
Lidt afhængig af anden udformning rundt omkring kan det begrænse en del, hvor store ting man kan få op/ned gennem trappen.
Men dette gælder jo en L-trappe også.
Man kan jo se den der 90x90 plads som et repos også, og det er jo almindeligt at have samme side som trappebredde på repos i almindelige trapper i småhuse.
Sjovt at så mange engagerer sig
Når jeg selv rodede i dette for et antal år siden, tror jeg, at jeg fandt nogle regler.
Det store spørgsmål er, om jeg kan finde det igen i dag.
Men det var regler og tommelfingerregler om højde, så man ikke slår hovedet, forskellige bredder, hvor man regner gangløbet, ...
Ja, diverse ting, og størrelse på hvilplan og vendplan burde have været med.
Men jeg føler mig ret sikker på, at det er nok med samme dybde som trappens bredde.
Spørgsmålet er vel mere, om du kan snuppe en ekstra dm oppe og nede og bruge til at få en lettere gangbar trappe.
Det store spørgsmål er, om jeg kan finde det igen i dag.
Men det var regler og tommelfingerregler om højde, så man ikke slår hovedet, forskellige bredder, hvor man regner gangløbet, ...
Ja, diverse ting, og størrelse på hvilplan og vendplan burde have været med.
Men jeg føler mig ret sikker på, at det er nok med samme dybde som trappens bredde.
Spørgsmålet er vel mere, om du kan snuppe en ekstra dm oppe og nede og bruge til at få en lettere gangbar trappe.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ligesom Mikael_L mener jeg, at 90x90 er OK som vendeplads forudsat, at det svarer til en åbning på siden, der mangler en dør. Jeg tror ikke, der findes definitive regler for dette, andet end at en trappe i et enfamiliehus skal være mindst 90 cm bred. Derimod synes jeg ligesom Åsa Lund og Mikael_L, at det er en uhensigtsmæssig løsning.
Klik her for at svare