Hej, jeg overvejer at bygge en trappe. Men har lidt begrænset plads.
Jeg har 440cm væg-væg. Trappehullet beregnes til at blive 260x100cm.
Og ca. 240cm højt. Beregner en trappe med 12 trin, 26cm trin dybde og 18.5cm trin højde.
Og jeg vil have den til at være lige. Mit spørgsmål er så: er det nok med 90cm platform over og under trappen

Altså 440-260=180 og derefter 180/2=90cm

Findes der nogle regler for dette? Vil jo ikke have, at det skal føles trangt heller.

• Synes
nikasp
  • Laddar…
Åsa Lund
dybden plus to gange højden skal være omkring 63 cm. Har ikke regnet for dig...

Formlen som Åsa Lund nævner, trappformlen, er en vigtig udgangspunkt. For at kunne vurdere mulighederne for at arrangere en god trappe, behøver man også kende trappehullets placering i planen. Er 240 cm etagehøjden, dvs. trappens totalhøjde?

Ja, nu har jeg jo allerede regnet på trappen med en trappekalkulator.
Som jeg skriver ovenfor er trinets dybde 26 cm og højden er 18.5 cm. 26+18.5+18.5=63 så den er præcis ifølge den formel I nævner. :)

Det er ikke dette jeg undrer mig over, men pladsen ovenfor og nedenfor trappen, dvs gulvet på øverste etage lige foran trappen og gulvet på nederste etage lige foran trappen. Denne overflade bliver altså 90x90 og det jeg undrer mig over er, om dette er et godt mål med tilstrækkelig plads til at dreje, eller om der overhovedet findes nogle regler at forholde sig til.

Du vil lave en trappe med et lige løb, der lander på en repos, som er 90x90 cm. Fra denne repos skal man så dreje til venstre eller højre? Er det korrekt opfattet?

• Synes
fezz
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Du vil lave en trappe med et lige løb, der lander på en repos, der er 90x90 cm. Fra denne repos skal man derefter dreje til venstre eller højre? Er det korrekt forstået?
Jep det er korrekt forstået! :)

Så synes jeg, at det er en bedre løsning at lave en trappe, hvor de øverste trin drejer af, så man kan fortsætte lige frem, når man kommer op. En L-formet trappe, men hvor L'et mangler en skænk.

Mikael_L
F fezz sagde:
Og ca. 240 cm højt. Regner på en trappe med 12 trin 26 cm trindybde og 18,5 cm trinshøjde.
Hvordan har du så regnet? 12 trin, trinshøjde 18,2 = 222 cm, føles som om trappen ikke når op til næste etage, typisk. Og så 12 trin, trindybde 26 cm = 312 cm, føles som om trappen ikke passer ind i trappehullet du har.

Jeg tror nok, at du skal regne igen, for derefter at indse, at du har brug for en L-trappe. :)

Jeg indså straks, at der var noget galt, da denne trappe skulle blive mindst lige så let at gå op ad som min, selvom du har et trappehul en meter kortere end mit. :cool:

• Synes
fezz
  • Laddar…
Åsa Lund
2400/185=13 trin i trappen
13*260=3380 mm lang trappe
Bliver der 500 mm på hver side?
L-trappe er nok ikke så dumt forslag i mine øjne

Mikael_L Mikael_L sagde:
Hvordan har du så regnet?
12 trin, trinshøjde 18,2 = 222 cm, det føles som om trappen ikke når op til næste etage, typisk.
Og så 12 trin, trindybd 26 cm = 312 cm, det føles som om trappen ikke passer ind i trapperummet du har.

Jeg tror nok, du alt må regne om, for derefter at indse, at du har brug for en L-trappe. :)

Jeg indså straks, at der var noget galt, da denne trappe skulle være mindst lige så let gangbar som min, selvom du har et trapperum en meter kortere end mit. :cool:
Nja, det afhænger nok af lidt flere parametre end sådan, fx, trinpladerne har i min trappekalkule en udhæng på 42mm, som igen skaber trindybeden på 26cm. Det gør igen, at trappen kan være 260 og ikke 312cm. (jeg skrev trappening før, men den kan jeg i princippet have 350cm, hvis jeg vil)

Jeg har regnet om mange gange allerede og er stadig ret sikker på, at jeg vil have lige løb.
Har desuden 2 eksisterende trapper, der er betydeligt "ubekvemmere", så med det regnet, så ville den trappe, jeg har regnet på, blive mere bekvem.

Alternativet kunne jo også være at gøre den mere ubekvem ligesom de eksisterende trapper, jeg har.
(Som jeg egentlig ikke finder særlig ubekvemme personligt.) Og på den måde få en større vendeflade/afsats.

Under alle omstændigheder er mit spørgsmål stadig bare, om 90x90 er en god vendeflade. :)

Mikael_L
Så er et vigtigt spørgsmål, om det er 240cm i lofthøjde, eller 240cm i etagehøjde. For dette kan jo betyde et eller to trappetrin til.

Mikael_L Mikael_L sagde:
Sen er et vigtigt spørgsmål, om det er 240cm i lofthøjde, eller 240cm i etagehøjde. For dette kan jo indebære et eller to trin til.
Etagehøjde, altså 12. trin kommer et trin ned fra afsatsen.

Mikael_L
90x90 er en OK vendeplads.

Lidt afhængig af anden udformning rundt om kan det begrænse lidt, hvor store ting man kan få op/ned gennem trappen.
Men dette gælder jo også en L-trappe.

Man kan jo se den der 90x90 plads som et repos også, og det er jo almindeligt at have samme side som trappebredde på reposen i almindelige trapper i småhuse.

• Synes
fezz
  • Laddar…
Åsa Lund
Man skal beregne det horisontale mål fra trappens næse til næse i formlen. Selve trappetrinet i sig må være så stort som helst...
Får det til 13 trin (2400/185 i højden)

Mikael_L
Trappehullet er bestemt for kort til at opnå en trappe med lige løb, som "almindelige mennesker" oplever som letganget.

Så enten er du komfortabel med en trappe, der bliver en mellemting mellem en stige og en trappe, eller så bliver det en L-trappe. :)

• Synes
fezz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.