Overvejer plader over foringer på liggende facade… Jeg er i gang med at lægge liggende facade på overdelene af gavlene på vores hus. Men det her med plader før facade er jo ikke let.
Hvis man nu skal sætte pladerne før foring og facade, hvordan får man så smidigt på facaden? Lad os sige, at pladen rammer midt i en planke, så vil man vel ikke skære hele vejen ned i brættet? Man vil vel egentlig bare have et spor i facadebrættet, hvor pladen går ud, ikke skåret bort hele nederdelen af brættet? Eller spiller det ingen rolle? Tænker at det næsten føles tættere at helt droppe plade og beholde facaden intakt, det vil jeg dog ikke gøre.
Men hvordan pokker gør snedkeren det her hurtigt? Det tager jo evigheder at måle det ind og få det fornuftigt, når man ikke har facade og foringer på plads?
Taknemmelig for hurtige refleksioner 🙂
Hvis man nu skal sætte pladerne før foring og facade, hvordan får man så smidigt på facaden? Lad os sige, at pladen rammer midt i en planke, så vil man vel ikke skære hele vejen ned i brættet? Man vil vel egentlig bare have et spor i facadebrættet, hvor pladen går ud, ikke skåret bort hele nederdelen af brættet? Eller spiller det ingen rolle? Tænker at det næsten føles tættere at helt droppe plade og beholde facaden intakt, det vil jeg dog ikke gøre.
Men hvordan pokker gør snedkeren det her hurtigt? Det tager jo evigheder at måle det ind og få det fornuftigt, når man ikke har facade og foringer på plads?
Taknemmelig for hurtige refleksioner 🙂
Ingen der har en idé om, hvordan man nemt løser sådan noget her? Nu har jeg løst det alligevel, men det var besværligt. Snedkere kan jo ikke blive ved med at fedte med sådan noget i længere tid.. Så spørgsmålet står stadig, hvordan man nemmest løser sådan noget her.. Eller er det en slags snedkerhemmelighed?
Svært i tekst, men sig at lister skal være 120mm, så måler man fra hvor fugen ender/eller hvor listen dækker vinduet, hvis vinduet flugter med facaden. Der sætter man underkanten af pladen.
Så er det bare at fortsætte med panelet, og når man kommer til pladen, skærer man panelbrættet i samme bredde som pladen og laver snittet ca. 2cm over pladen (længdeskærer panelet). Hullet som da opstår under pladen og vinduet, sætter man nogle afskårne panelstykker i. Så er det bare at sømme den øverste liste fast mod pladens underside og den bredde man har brug for. Afskårne stykker fungerer kun som afstandsstykker for at sømme det fast. Og vupti, så er der ingen hul mellem pladen og panelet, og alt ser homogent ud, når liste rundt om vinduet er komplet.
Så er det bare at fortsætte med panelet, og når man kommer til pladen, skærer man panelbrættet i samme bredde som pladen og laver snittet ca. 2cm over pladen (længdeskærer panelet). Hullet som da opstår under pladen og vinduet, sætter man nogle afskårne panelstykker i. Så er det bare at sømme den øverste liste fast mod pladens underside og den bredde man har brug for. Afskårne stykker fungerer kun som afstandsstykker for at sømme det fast. Og vupti, så er der ingen hul mellem pladen og panelet, og alt ser homogent ud, når liste rundt om vinduet er komplet.
Monterer du pladerne først og derefter sætter facaden, eller hvordan gør du? Jeg tråklede pladen ind gennem sporing jeg havde lavet midt i planken (med dyksav og stiksav til siderne) og derefter satte jeg planken sammen med pladen og skruede pladen fast ved at skrue facadeskruer gennem planken og opstikket på pladen på bagsiden. Det fik fungere og blev godt. 👍 Men der må findes enklere måder..P Patzie sagde:
Klik her for at svare