Hvordan får man en buet krydsfinerplade plan? Jeg tænkte på at sætte en tyk krydsfinerplade (18 mm tyk, ca. 80*150 cm) op på væggen i garagen, men det viste sig, at den planlagte plade er "bananbuet".

Jeg har prøvet at lægge den i garagen med støtte i enderne og placere vægte på midten. Den bøjer sig midlertidigt den anden vej, men så snart man fjerner vægtene, vender den tilbage til sin oprindelige form. Nu har den ligget sådan i to uger, men buen er ikke forsvundet.

Du får nok prøve at skrue den fast med flere skruer i væggesproget og se om det duger......

Forslagvis skruer du den op på væggen i eksempelvis garagen. Efter et par år vil den forhåbentlig være helt plan. Derefter kan du tage den ned og skrue den op der, hvor det var meningen.

/Hr. Lørdag aften

• Synes
Mugmaz
  • Laddar…
Nyfniken sagde:
Forslagsvis skruer du den op på væggen i eksempelvis garaget. Efter et par år vil den forhåbentlig være helt plan. Så kan du tage den ned og skrue den op, hvor det var tænkt.

/Hr. Lørdagaften
Et par år??? Jeg vil jo have den op på væggen inden for de nærmeste uger.

Kan fugtig luft og rigtig belastning måske ændre formen? Lægge den ude under tag med vægte på?

Den tidligere taler mener naturligvis, at du skal skrue den op der, hvor den skal være...

Bare skru nogle ekstra skruer i, den retter sig nok op...

Læg den som tidligere med varme og ventilation kun på oversiden, så måske tiltrækker den sig, men det kan være tvivlsomt.

Protte

Tak for svarene. Hvis jeg ikke lykkes med at bøje den korrekt, bliver jeg nødt til at forsøge at tvinge den på plads på væggen. Men det bliver ikke nemt, for den er jo så tyk, at den er ordentligt stiv. Havde det været en 12 mm plade, havde det været lettere.

Skogsbullen sagde:
Tak for svarene. Hvis jeg ikke lykkes med at bøje den rigtig, så bliver det vel til at prøve at tvinge den på plads på væggen. Men det bliver ikke let, for den er jo så tyk, at den er ordentligt stiv. Havde det været en 12 mm plade havde det været lettere.
Hvad skal du bruge den til?

Begynd med at skrue den fast i overkanten, og så skruer du den fast mens den presses mod væggen. Så burde den rette sig ud. I værste fald bliver resten af garagen vel bananformet :)

pelpet sagde:
I værste fald så bliver resten af garagen bananformet :)
I så fald må man købe en plade bøjet den anden vej og skrue den op på den modsatte væg. Problemet er at finde konvekse plader. De er altid de første, der bliver udsolgt. Konkave plader er af en eller anden grund slet ikke lige så populære.

• Synes
Enk Projektet
  • Laddar…
Det er jo ikke uden at man begynder at undre sig. Hvor meget bøjet er pladen egentlig?

Enk Projektet sagde:
Vad ska du ha den till?
Jeg skal skrue op kroge og beslag til forskellige værktøjer og redskaber. Væggene i garagen er bare regelskeletter og gipsplader, så der behøves noget mere solidt at skrue i.

Nyfniken sagde:
Det er jo ikke uden at man begynder at undre sig. Hvor bøjet er skiven egentlig?
Som en standardbanan. Chiquita.

En slutrapport fra dette:

Jeg lagde skiven med ca. 50 kg vægt på "ryggen" i et par uger i garagen. Det havde faktisk ingen effekt overhovedet på formen. Til sidst gav jeg op og skruede den op, som den var. Med solide skruer i alle fire hjørner blev den trykket fladt mod væggen. Og ja, væggen er stadig lige...

• Synes
pelpet
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.