Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Hvordan får man en buet krydsfinerplade plan? Jeg tænkte på at sætte en tyk krydsfinerplade (18 mm tyk, ca. 80*150 cm) op på væggen i garagen, men det viste sig, at den planlagte plade er "bananbuet".
Jeg har prøvet at lægge den i garagen med støtte i enderne og placere vægte på midten. Den bøjer sig midlertidigt den anden vej, men så snart man fjerner vægtene, vender den tilbage til sin oprindelige form. Nu har den ligget sådan i to uger, men buen er ikke forsvundet.
Jeg har prøvet at lægge den i garagen med støtte i enderne og placere vægte på midten. Den bøjer sig midlertidigt den anden vej, men så snart man fjerner vægtene, vender den tilbage til sin oprindelige form. Nu har den ligget sådan i to uger, men buen er ikke forsvundet.
Du får nok prøve at skrue den fast med flere skruer i væggesproget og se om det duger......
Forslagvis skruer du den op på væggen i eksempelvis garagen. Efter et par år vil den forhåbentlig være helt plan. Derefter kan du tage den ned og skrue den op der, hvor det var meningen.
/Hr. Lørdag aften
/Hr. Lørdag aften
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Et par år??? Jeg vil jo have den op på væggen inden for de nærmeste uger.Nyfniken sagde:
Kan fugtig luft og rigtig belastning måske ændre formen? Lægge den ude under tag med vægte på?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Læg den som tidligere med varme og ventilation kun på oversiden, så måske tiltrækker den sig, men det kan være tvivlsomt.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Tak for svarene. Hvis jeg ikke lykkes med at bøje den korrekt, bliver jeg nødt til at forsøge at tvinge den på plads på væggen. Men det bliver ikke nemt, for den er jo så tyk, at den er ordentligt stiv. Havde det været en 12 mm plade, havde det været lettere.
Hvad skal du bruge den til?Skogsbullen sagde:
I så fald må man købe en plade bøjet den anden vej og skrue den op på den modsatte væg. Problemet er at finde konvekse plader. De er altid de første, der bliver udsolgt. Konkave plader er af en eller anden grund slet ikke lige så populære.pelpet sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
En slutrapport fra dette:
Jeg lagde skiven med ca. 50 kg vægt på "ryggen" i et par uger i garagen. Det havde faktisk ingen effekt overhovedet på formen. Til sidst gav jeg op og skruede den op, som den var. Med solide skruer i alle fire hjørner blev den trykket fladt mod væggen. Og ja, væggen er stadig lige...
Jeg lagde skiven med ca. 50 kg vægt på "ryggen" i et par uger i garagen. Det havde faktisk ingen effekt overhovedet på formen. Til sidst gav jeg op og skruede den op, som den var. Med solide skruer i alle fire hjørner blev den trykket fladt mod væggen. Og ja, væggen er stadig lige...
Klik her for at svare