M
Skal lægge gulv på loftet, som kan holde til at gå på samt at stille nogle flyttekasser på. CC mellem bjælkerne er 120cm, hvad findes der for passende plade til dette formål?

Rickard.
15mm tagkrydsfinér kan vel bruges til 120cc så det burde være afprøvet men det svajer nok en del når man går på det.

Jeg synes det burde være enklere med endenot.

Hvor bredt tænker du at lægge? Bliver det kun en pladebredde så ændres selvfølgelig forudsætningerne.

Senest redigeret:
M
Det som findes i dag er en gang i midten, ca. 1,5m bred, 16m lang, af overskydende spont fra taget. Huset bygget i 70'erne, målene på råsponten er under 15mm anslået. Det svajer ret meget, min tanke var at smide det skrammel ud og lægge plader hele vejen og bygge en lidt bredere flade på 4x4m over den del, hvor tagstolerne understøttes af indervæggene. Men det er måske bedre at lægge plader, måske osb 11mm’s, ovenpå råsponten for at få god bæreevne og købe lignende råspont til det større område og derefter plader ovenpå der også?

Det optimale havde naturligvis været 45x95 længdegående med 60cc og plader på det, men så mister jeg så meget i lofthøjde, så det er ikke en mulighed. Men osb ovenpå råsponten gør vel ikke det dårligere direkte.

Det er en smagssag, hvad man kan leve med. Almindelig råspont 20-23 mm tykkelse er udmærket. Koster ca. 100 kr/kvm. Blandt plademateriale er k-plywood bedst. 12 mm fungerer, men 18 mm er bedre. Undgå 15 og 21 mm, da de ikke svarer til meromkostningen. Samme antal lag som 12 henholdsvis 18 mm.

• Synes
kulle
  • Laddar…
40mm formplyfa, det er ret stift.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.