Jeg har opdaget et lidt bekymrende fænomen.
Sidste efterår skulle jeg fylde op omkring en nybygget kældertrappe, og jeg satte frigolit på støttemuren. Jeg limede frigoliten fast med PL600, så den ville blive siddende, indtil det blev fyldt op.
Det blev aldrig til, at jeg fik bestilt grus osv. (der skal en bil med kranarm til, så det kan skubbes på plads). Vinteren kom, masser af sne osv.
Jeg observerede i løbet af vinteren, at pladerne løsrede sig og lå under sneen nede i hullet. Jeg antog, at der var kommet vand mellem muren og frigoliten, som var frosset, og at frigoliten derfor var gået i stykker ved limmets kant.
Nå, i dag satte jeg pladerne på plads igen, håber at kunne bestille grus i løbet af ugen. Det var ikke frigoliten, der gav op, det var limet. Limet var meget porøst, og jeg kunne let fjerne lim fra muren; der hvor der var lidt klumper af lim, kunne man let pulverisere limet mellem fingrene.
Nu betyder det ikke så meget for mig, limet skal kun holde, indtil gruset kommer på plads.
Men jeg tænkte med en kuldegysning på, hvis man havde brugt PL600 til at fastgøre noget vigtigt. Så vidt jeg har forstået, skal PL600 i alt væsentligt være tilsvarende PL400, forskellen er, at det er vandbaseret. Ifølge hvad der står på tuben, skal det fungere ned til - 30. Vi havde ganske vist - 32 på termometeret i nogle timer i løbet af vinteren...