Vi tænkte sætte perlespont op i loftet på vores sommerhus, men jeg har nogle spørgsmål:
• Plejer perlespont, som man køber i de store byggemarkeder, at være tørret, eller skal man lade brædderne ligge og tørre, før man sætter dem op?
• Gør det nogen forskel, om man sætter loftet op om sommeren eller vinteren (med tanke på sprækkedannelse)?
• Kan man skrue perlespont op (skråt ind i sponten), og hvilken skrue skal man i så fald bruge?
• Plejer perlespont, som man køber i de store byggemarkeder, at være tørret, eller skal man lade brædderne ligge og tørre, før man sætter dem op?
• Gør det nogen forskel, om man sætter loftet op om sommeren eller vinteren (med tanke på sprækkedannelse)?
• Kan man skrue perlespont op (skråt ind i sponten), og hvilken skrue skal man i så fald bruge?
Senest redigeret:
Når jeg har sømmet perlespont op, har jeg ikke tørret det først.
Er det om vinteren, kan du have det inde et stykke tid, før du sømmer det op.
Skal du male det, så grundmal det, inden du sømmer panelen op, i tilfælde af at det tørrer lidt fra hinanden.
Har aldrig skruet, kun sømmet med dyckertpistol
Er det om vinteren, kan du have det inde et stykke tid, før du sømmer det op.
Skal du male det, så grundmal det, inden du sømmer panelen op, i tilfælde af at det tørrer lidt fra hinanden.
Har aldrig skruet, kun sømmet med dyckertpistol
Når det gælder sommer/vinter tænkte jeg; hvis plankerne er størst om sommeren er det måske dumt at sætte dem op da, eftersom man risikerer sprækker når de trækker sig sammen?
Dykkersøm synes jo at være det mest almindelige, men jeg synes det er mærkeligt når gulve ofte skrues skråt ind i noten? Jeg kiggede på Cramo og der kan man leje en dykkersømpistol for 95 SEK.
I dag har vi gipsplader i loftet. Det skal vel gå fint hvis man sørger for at sømme perlesponten i lægterne over gipsen?
Dykkersøm synes jo at være det mest almindelige, men jeg synes det er mærkeligt når gulve ofte skrues skråt ind i noten? Jeg kiggede på Cramo og der kan man leje en dykkersømpistol for 95 SEK.
I dag har vi gipsplader i loftet. Det skal vel gå fint hvis man sørger for at sømme perlesponten i lægterne over gipsen?
Denne årstid er det de tørreste, så nu er de som mindst
Tror at der er større risiko for at pärlspont sprækker, hvis man skruer, når den ikke er så tyk.
Kør med 50 mm søm i reglerne oven over gipsen.
Tror at der er større risiko for at pärlspont sprækker, hvis man skruer, når den ikke er så tyk.
Kør med 50 mm søm i reglerne oven over gipsen.
Jeg skal også montere pärlspont i vores loft. Derimod troede jeg, at det er tørrest indendørs i vinterhalvåret.
Helt rigtigt! Skruv ikke. 50 mm søm. Aldrig nogensinde noget andet!Tigersågen sagde:
Træ er mindst når det er tørt. Har du opvarmning er det om vinteren.
Grund eller bejs inden du sætter op, slipper du for at bekymre dig.
Godt at sømme når det er sommer så slipper man for spændinger.
Gør ikke noget hvis det krymper bare det er samme farve.
Hav det godt! Johan
Klik her for at svare