Jeg vil sætte op en perlespor en stykke op på væggen i stuen. Bagved det nuværende tapet sidder der gipsplader. Hvordan skal jeg gå til værks når jeg rejser op for panelet? Hvilken skrue skal jeg bruge? Jeg har ingen anelse om hvor tykt gipsen er.. Kan man skære i gipsen for at passe ind reglar eller er det meget besværligt? Det ville jo være godt hvis man kunne undgå at reducere gulvarealet som allerede er ret knapt.

panelskiven findes jo i perlespont-look på bla k-rauta. Den kan du jo lime direkte på gipsen med fx pl-400

Jeg var inde på det først, men jeg tror, at ægte pärlspont giver en anden følelse, iaf for mig =)

Afhængig af hvor gammelt dit hus er, er det reglet med 600 eller 450, skær en firkant i gipsen, som er næsten garanteret 12,5-13mm eller 6mm, (en gipskniv type Stanley skærer ret præcist 13mm dybt.)
som er så lang, at du kan se 2 regler bag gipsen, hullet skal altså i værste fald være næsten 1200mm langt og måske 100-200mm højt, egentlig så lav som muligt for at den skal sidde med så få skruer som muligt, vær forsigtig så stykket ikke går i stykker, du skal lede lidt for at finde de skruer, der eventuelt holder den på plads.
Tag målene på reglerne og tegn op hvor de øvrige regler sidder, du kan jo bore en skrue eller søm lidt let for at sikre dig at du er "rigtigt på det".
Reparer plasten i væggen hvis der var nogen, med rigtig tape! og skru det gipsstykke du skar ud tilbage på plads.
så er det bare at begynde at montere panelen og skrue eller søm efter behag.

Alternativt kan du jo også lime ægte råspont,

Du behøver altså ikke regne noget op til panelen, medmindre du vil rette væggen op, hvis den skulle være skæv.

Brug en skrue, der er lang nok til at gå gennem panelen, gipsen og ca. 2cm ind i reglen, gætter på ca. 4,5 eller 5,0.
Jeg ville nok vælge en terrasse skrue, men der findes jo skruer med dekorative hoveder og forskellige farver, spørg om det når du køber panelen. Tag bare ikke en der er gevindet hele vejen som en gipsskrue, de har en tendens til at trække panelen lidt fra væggen.

Øhh ja, det var vel alt tror jeg.

jeg havde samme holdning som dig angående panelskive før, men hvis du penselmaler et par omgange på skiven er det garanteret kun dig der ser forskel. Al den perlespor jeg har sat op har tørret lidt fra hinanden og så er der jo en del knastlakering. I stedet for senggavl i et rum så satte jeg perlespor med lim plus dykkert ind i gipsen, og det har siddet godt i hvert fald.

Tak for svarene! Jeg bliver alligevel lidt nysgerrig på muligheden for at lime panelplader.. Men hvad sker der, hvis man limer, og en dag skal fjerne panelet? Bliver gipspladerne ikke ødelagt da? Jeg har tænkt mig at tapetsere ovenover panelet, og den nuværende tapet sidder ret løst på gipsen (det er kun et lag tapet altså), bør jeg rive tapetet af nedenunder, hvor panelet skal sidde også? Spartler jeg så ud, eller kan jeg lime panelet direkte på gipspladen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.