Hej.

Kan man montere pärlspont med sättlim eller lignende direkte på gipsplade? Vil ikke opbygge, bygger for meget.

Ser ud til at have været et svært spørgsmål...
Tror dog, at det fungerer at trække dem i reglerne som er c/c 60

Findes der jo ellers perlesporet mdf-plader typ brandens panelskiva.
Disse går jo udmærket at lime.
Forudsætter selvfølgelig at du vil have malet og ikke naturfarve.

mvh

ja, men det løber op. 149 kr/kvm det billigste jeg har set.

At sætte lim på hver eneste panelstift lyder klistret og svært.

Hmm... hvis det alligevel er OK at ødelægge gipsvæggen (fx med sættelim) hvorfor ikke skære to-tre horisontale striber ud af gipsen 10-15 cm brede og sætte fx en 15 mm krydsfiner i hullet og derefter sømme panelet fast i denne?

Eller lime 30-40 cm brede striber af 4mm krydsfiner direkte på væggen og finde et par reglar at sætte skruer i, måske.

Hej
Det fungerer bare fint skrue i bunden og en sträng sättlim horisontalt i overkanten ;)

Teta: Tror du, at det er nok at skrue c/c 60 i reglarne jeg har og på de mellem reglarne en stribe montagelim horisontalt?

Jeg har limet vægpanel. Det er godt nok lidt klæbrigt, men det fungerer fint. Jeg slog søm i noten de steder, hvor der var noget at slå i. På nogle steder, hvor det var svært at sætte pres på panelet, slog jeg søm i noten skråt ind i gipspladen, selv der, hvor der kun var gips bagved, så det fastholdt brættet, indtil limet var tørt. Sørg bare for at have panel af god kvalitet, for krumme brædder er umulige at holde på plads, indtil limet er tørt.

Kan kun tilslutte mig den foregående taler (arny).
Jeg har limet perlespontpanel på gipsplade med almindelig trælim. Er panelerne ikke for skæve, så er det nok med en dykkert i noten for at holde det på plads, indtil limen hærder, selvom dykkerten kun fæstner i gipspladen.

/Ingeniøren

Milkshaken
Jeg havde nok fastgjort en tynd lægte på gipsen for at få lidt afstand mellem gips og panel.

Netop for at få lidt luftcirkulation, du har også mulighed for at rette op på eventuelle ujævnheder i den eksisterende væg.

Lim havde jeg ikke bekymret mig om, da jeg ikke synes, det hører til i panel.

c/c 300 mm

Til Milkshaken -
Hvorfor vil du have luftcirkulation bag den indvendige panel?

Hvis det som i mit tilfælde gælder brystpanel er udlægning ikke en mulighed, da pointen er, at det skal tilslutte pænt til vinduesrammer mm. Hvis man havde bygget væggen fra starten, ville jeg naturligvis have haft plade eller kortling bagved, men som en acceptabel løsning ved eksisterende gipsvæg kan jeg bekræfte, at lim fungerer udmærket til brystpanel, hvis panelstykkerne ikke er for skæve.

/Ingeniøren

Tænkte vende tilbage med lidt feedback på dagens arbejde. Har nu paneler en (gips-)væg med reglar cc60, mellem reglarne har jeg kørt en streng PL600 samt dyckert i not/fjederen.

Fungerer godt!

Smeltelim er en god og billigere variant end PL600 (hvis du ikke køber det i byggemarkedet)

Spark liv i gammeltråden.....

Skal også sætte brystpanel i grovkøkkenet.
13mm gips + 12 mm spånplade har jeg at arbejde imod...

Det burde vel fungere at sømme da? *oppe og nede burde vel række * ?

Vil ikke lægte, da det bygger for meget...

mvh

Herregud ja, sørg for at have den rette længde på dyckerten bare.

Jeg ville nok have sat 3 i hver på en brystning, sikkert nok med 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.