Det her er mest en sjov detalje i huset, men samtidig skal man jo også opbevare backup-harddisken til musikbiblioteket samt reservenøglen til bilen et sted.
I kælderen buler en del af den ene væg udad, og da to blikkenslagere udvidede varmesystemet, lavede de et lille hul (da rørene kom ud derfra). Det viste sig at være et rum, hvor kloakrørene går. Men der er meget plads mellem rørene og væggen, så idéen med et pengeskab føltes indlysende. Jeg købte et lille, enkelt og billigt skab (http://www.jula.se/sakerhetsskap-med-kodlas-23l-440117), og det er naturligvis usynligheden, der følger med indbygningen, som udgør den eventuelle sikkerhedsaspekt snarere end den billige skabs konstruktion. Et elegant billede vil derefter blive placeret foran.
Skabet passer rigtig godt i hullet, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forankre det. Første problem er, at væggen, som der blev lavet hul i, er en simpel gipsplade, og hvis jeg lader skabet hvile på den, vil den smuldre. Jeg vil også gerne udjævne den, så det ser nogenlunde fornuftigt ud, når billedet foran åbnes. Hvordan gør man det på bedste måde, så det bliver en lige og jævn firkantet åbning i gipsvæggen snarere end en ujævn og hakket?
Der er ikke meget at skrue i, og skabet vejer 11,5 kg uden indhold. Disse kan tage 100 kg per par (http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr311936000), men jeg får kun plads til en af dem. Jeg kan også kun fastgøre skabet med en af de to forankringsskruer af samme grund. Det føles ikke helt godt, men hvis man kan få kanten af gipsen lige og styrke den med noget, måske kan fronten alligevel hvile der?
(Det røde klæde på billederne sidder der for at kattene ikke skal se og hoppe ind i hullet, klippede bare op for at kunne tage billedet).
Jeg havde nok skruet træreglar bag gipsen. Disse havde jeg derefter brugt som støtte til at slibe/skære gipsen mod for at få det lige og pænt. Det ser ud som nogen trækonstruktion bagved? Kan du ikke skrue nogle reglar mod bagvedliggende konstruktion og frem i gipsvæggen og bare stille skabet på disse?