Findes der MDF-panelskovler (perlespont) for os, der har et gammelt hus med mindst 265 cm i loftshøjde? Eller må man kompensere med store lister og sokler?

Findes der virkelig ingen, der ved svaret på dette?

Du mener altså, at du vil have brystningspanelet højere oppe end normalt? Eller skal du have panel til loftet? Hvis du kigger på panelskivan, så findes den i to højder, 1200 og 2390 millimeter. Man kan skære den lange ned eller sætte flere ovenpå hinanden.

Og ellers findes der jo rigtig perlespont også.

Jeg har med stor succes sømmet færdigmalet (eg. lyst hvidlaseret) rigtig perlespårt. Fordi man undgår malerarbejdet, går det faktisk hurtigere end panelpladen. Dykkertpistol anbefales.

jon_h sagde:
Du mener alltså at du vil ha brystpanelet højere op end vanligt? Eller skal du ha panel til loftet? Hvis du kigger på panelskivan så findes den i to højder, 1200 og 2390 millimeter. Man kan skære den lange ned eller sætte flere ovenpå hinanden.

Og ellers findes der jo rigtig perlespånt også.
Jeg vil have panel helt op til loftet og undrer om panelskive er et alternativ til at bruge almindelig perlespånt, som kræver mere arbejde og sandsynligvis vil revne, når huset bevæger sig! Er panelskiven det eneste alternativ, eller findes der andre mærker? 2390 er jo lidt lav, hvis man har 2650 i lofthøjde. Du skriver, at man kan sætte flere ovenpå hinanden, men hvor pænt bliver det?? Bliver det ikke en grim samling på midten så??

matsmats sagde:
Jeg vil have panel helt op til loftet og undrer om panelplade er et alternativ til at bruge almindelig perlespand som kræver mere arbejde og som sandsynligvis vil sprække når huset bevæger sig! Er panelpladen det eneste alternativ eller findes der andre mærker? 2390 er jo lidt lavt hvis man har 2650 i lofthøjde. Du skriver at man kan sætte flere på hinanden, men hvor pænt bliver det så?? Bliver det ikke en grim samling på midten så??
Hvis der er noget, der risikerer at sprække, er det pladerne. Den almindelige perlespand kan jo bevæge sig mellem hver bræt, på hvilken måde skulle den kunne sprække mener du?

Og jo, der bliver en samling. Tanken er nok, at man skal skjule den med latex inden maling, men den vil sandsynligvis kunne ses med tiden alligevel.

Det står på deres hjemmeside, at de kan levere speciallængder, ring og tjek om det er muligt at få længere stykker, og hvad det i så fald ville koste.

mattiasp sagde:
Jeg har med stor succes sømmet færdigmalet (eg. lyst hvidlaseret) rigtig perlespån. Da man slipper malerarbejdet, går det faktisk hurtigere end panelpladen. Sømhammer anbefales.
Dejligt at høre, at der er nogen, der har haft succes med rigtig perlespån. Ulempen er jo, at det tager tid at tørre panelet, ellers revner det og bliver grimt. Dette undgår man dog med en panelplade af MDF. Men tidsaspektet hvad angår malerarbejdet er jo også en vigtig faktor... tak for den... sømhammer vil helt sikkert blive anskaffet, hvis jeg vælger at køre med rigtig perlespån.

jon_h sagde:
Om der er noget, der risikerer at sprække, er det jo pladerne. Den almindelige perlespont kan jo bevæge sig mellem hver bræt, på hvilken måde skulle den kunne sprække, mener du?

Og jo, der bliver en samling. Tanken er nok, at man skal skjule den med latex før maling, men den vil sandsynligvis kunne ses med tiden alligevel.

Der står på deres hjemmeside, at de kan levere speciallængder, ring og tjekke, om det er muligt at få længere stykker, og hvad det i så fald vil koste.
Hvis man ikke har tid (dvs. tager sig tid) til at lade panelet tørre, vil det før eller siden bevæge sig, så det går fra hinanden. Det er det fænomen, jeg henviser til, som man slipper for med almindelig perlespont!

Jeg så også på hjemmesiden, at de kunne levere forskellige varianter, fx tykkere eller bredere plader...så det burde jo ikke være noget problem at få længere også...spørgsmålet er bare, hvad det kan koste...må tage og løfte røret simpelthen!!

matsmats sagde:
Hvis man ikke har tid (d.v.s. tager sig tid) til at lade panelet tørre, så vil det efter nogen tid bevæge sig, så det går fra hinanden. Det er det fænomen, jeg henviser til, som man undgår med almindelig perlespont!
Du mener, at man slipper det med panelpladen, ikke at man slipper det med almindelig perlespont?

Hvis du køber perlespont, der allerede er tørret ned, vil du ikke få det problem. Og hvis du maler, før du sætter panelet op, vil det ikke kunne ses, hvis panelet bevæger sig et par millimeter under årets skiften.

jon_h sagde:
Du mener, at man skipper det med panelskiven, ikke at man slipper det med almindelig pärlspont?

Hvis du køber pärlspont, der allerede er tørret ned, vil du ikke have det problem. Og hvis du maler, før du sætter panelet op, vil det ikke kunne ses, hvis panelet bevæger sig et par millimeter i løbet af årstiderne.
Ja, jeg mener præcis som du beskriver! Kan man stole på, at tørret ned pärlspont er tilstrækkeligt tørret ned, hvis man køber det i et almindeligt byggemarked, eller findes der mere sikre alternativer???

Der er selvfølgelig forskellige kvaliteter afhængig af om man køber på byggmax eller dyrere steder, men det skal være tilstrækkeligt nertørret for at kunne monteres direkte. Så vil det altid bevæge sig, men jeg kan som sagt ikke se, at det gør noget, hvis det krymper lidt, man maler jo (eller grunder i det mindste) inden montering.

matsmats sagde:
Javist mener jeg præcis som du beskriver! Kan man stole på, at nertorkad pärlspont er tilstrækkeligt nertorkad, hvis man køber den på en almindelig byggemarked, eller findes der sikrere alternativer???
Jeg købte specialhyvlet pärlspont, som skulle passe i stil og tykkelse med den gamle. Det er ikke så ekstremt meget dyrere, og hvis du handler det rette sted, kan du være sikker på, at det er tørret ordentligt.

Hvis du opholder dig i Stockholm-området, så kontakt mig, så kan jeg anbefale et lille høvleri. Så kan du få de rigtige dimensioner direkte.

Saxpy sagde:
Jeg købte specialhøvlet perlespor, som skulle passe i stil og tykkelse med det gamle. Det er ikke så ekstremt meget dyrere, og hvis du handler det rigtige sted, kan du være sikker på, at det er tørret ordentligt.

Hvis du holder til i Stockholm-området, så hør af dig, så kan jeg anbefale et lille høvleri. Så kan du få de rigtige dimensioner direkte.
Tak for tipset! Havde totalt glemt savværket, som jeg bl.a. har bestilt yderbeklædning fra.....de sælger jo også perlespor og er anbefalede af Centrum for byggnadsvård i Gysinge. De har været til at stole på tidligere og burde jo være det også i dette tilfælde!!

Nu har jeg sendt en forespørgsel, om de sælger tørret perlespor!!

Jeg har set panelpladen opsat i trappeopgange, hvor tømmermure har været underlag. Tynde reglar og så panelplade med en længde på cirka 2400mm, hvilket resulterede i en samling omtrent mellem etageplanerne.

Det var meget flot det første år. Efter en vinter og forår var det den kommende sommer ikke lige så flot længere. Samlingerne både i længderetningen og i bredden havde bevæget sig. Malingen var derfor sprækket i hver samling.

Jeg ved ikke, om MDF'en har bevæget sig, men tømmermuren bagved er jo levende...

I min trappeopgang bliver det derfor gammeldags perlespont, der bliver laseret en omgang, inden det bliver opsat. Så kan det bevæge sig i bredden, som det vil. Der skal meget til, før det krymper ud af sponten ;)

/Henke

Gode tips angående underlagets indvirkning. Jeg har selv en stående planke væg og havde tænkt at smide rotgips op, inden jeg sætter perlesponten op for at "dæmpe" og jævne væggen!

Plankevæggene i et gammelt hus er jo sjældent i nærheden af retvinklede... plankevæggene er desuden fer og not, hvilket ofte fører til, at væggene i visse tilfælde kan blive konkave eller konvekse i både lodret og vandret retning!! Kan det være et problem, når perlesponen skal op, hvis væggen er konveks i længderetningen? Jeg mener, kan det være tricky at få de fer og not stykker til at passe sammen? Med andre ord: skal jeg rette væggene op, eller kan jeg bare sætte perlesponen op direkte? Jeg synes, "skævheden" i huset er lidt af charmen, så æstetisk set er jeg ligeglad med det... jeg tænker altså blot på, hvordan det fungerer rent praktisk!! Dette er desuden en aspekt i, om "det kryber ud af feren", som HenkBoy skriver ovenfor... dvs. hvis væggene er konvekse, vil noten og fjederen ikke sidde i hinanden lige så meget som ved en lige væg!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.