Vi er i gang med et villabyggeri, hvor tre af facaderne skal pudses (nord, syd og øst), men hvor den fjerde facade skal være laseret træ. Arkitekten havde oprindeligt en idé om at have liggende glat træbeklædning og derefter krydsfiner over og under vinduerne for at tydeliggøre de enmeters moduler, som facaden er bygget op af. Nu har vi lidt droppet den blandede idé og overvejer enten at live op en almindelig stående beklædning med lister (typ smalere springlægt og lidt tættere end normalt) eller at køre hele facaden i krydsfiner. Hvis jeg laserer facaden på fabrikken, inden den samles, hvor stor forskel i holdbarhed burde jeg få mellem krydsfiner og savet almindelig beklædning? Sådan som jeg tænker krydsfineret i så fald ser det ud på billedet her

daloc-dorrar-i-kalmar-konstmuseum.jpg

Hej igen!

Det ligner Kalmars nye kunstmuseum? Til udendørs brug skal du bruge krydsfiner, der er limet med specielt lim.
Fordelen ved krydsfiner er, at der er mindre bevægelse i materialet. Ellers koger spørgsmålet nok ned til, hvilken overfladebehandling du bruger. Savet træ, men ikke krydsfiner, kan jo males med slamfarve (typ Falu rødfärg), sandsynligvis den mest holdbare (men vedligeholdelseskrævende) af alle farver.

Ja, det er Kalmar :) Nogle slamfarver bliver det ikke, uanset materiale bliver det lasur. Så spørgsmålet er jo egentlig laseret plywood vs laseret panelbrædder. Plywooden giver jo en pokkers karakter til facaden men burde også indebære et vist merarbejde på fabrikken.

Så ville jeg stemme for krydsfiner. Massivtræ giver ingen fordele i det tilfælde, og krydsfineren bliver garanteret pænere.

• Synes
Pillard
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.