Nissens Nissens sagde:
Detsamma.
Tag da et kig på TS billeder, hvilket er ret normalt bygget. Så tænker du, at man fjerner remmen. Vil taget da beholde sin position? Svaret er nej. Taget vil da ende på jorden. Konklusion: remmen tager vertikale laster.
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Ok, så er bare snens vægt ca 7,5x1,2= 9kN på 45x45mm. Sig at taget vejer 2ton på samme tagflade, så bliver kraften 11kN på 45x45mm. Det svarer til vægten af typ 5 SUV:er eller 7 almindelige personbiler…
Du glemmer, at hver tagstol har to oplæg, de hviler jo på to vægge. Så du må dele belastningen med to. Så er det 5,5 kN per oplæg, dvs 550 kg.
 
  • Synes
perror og 3 andre
  • Laddar…
B
Da jeg byggede fribbebod, havde jeg skråstivere under hele byggeriet i alle retninger for at sikre, at det ikke bevæger sig, og så satte jeg også skråstivere i hjørnerne, men fjernede dem først, da asfaboard var monteret på ydersiden, og derefter efterhånden som det blev plastet og satte plywood på indersiden... nu bevæger det sig ikke :)
 
Som mange har været inde på, udfylder skråstiverne også en funktion for at sikre, at alt bliver lige under byggeriet. Så selvom de ikke er nødvendige, når inder- og ydervægge er på plads, kan de bestemt være nødvendige tidligere.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
B
useless useless sagde:
De mange har været inde på, fylder skråstiverne også en funktion for at sikre, at alt bliver lige under byggeriet. Så selvom de ikke er nødvendige, når inder- og ydervægge er på plads, kan de bestemt behö
præcis, det første der gøres, når en vægsektion er lavet, er at tilpasse den, så den er lige, endnu bedre krydsmål inden den løftes, og sætte en planke på 45 grader og så rejse.
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
R roli sagde:
Du glemmer, at hver spær har to understøtninger, den hviler jo på to vægge. Så du skal dele belastningen med to. Så er det 5,5 kN per understøtning dvs 550 kg.
Helt rigtigt! 🙂
 
Nissens
A AG A sagde:
Tag da et kig på TS billeder, som er temmelig normalt bygget. Så tænker du, at man fjerner spærremmen. Vil taget så beholde sin position? Svaret er nej. Taget vil ende på jorden. Konklusion: spærremmen tager vertikale laster.
Hvis du ser en gang til, så har TS en indskudt regel langs hele væggen, der bærer spær. Spærremmen ligger ovenpå den indskudte regel.
Så, spærremmen bærer ingenting af spærenes vægt, det er den rette konklusion.

Du kan ikke vide meget om at bygge, hvis du tror, at en liggende spærrem alene kan bære spær...
 
Senest redigeret:
  • Trist
perror
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Hvis du ser en gang til, så har TS en indfældet bjælke langs hele væggen, der bærer spær. Remmen ligger ovenpå den indfældede bjælke.
Så, remmen bærer ikke noget af vægten fra spærene, det er den korrekte konklusion.

Du kan ikke vide meget om bygning, hvis du tror, at en liggende rem alene kan bære spærene…
Som bygningsingeniør ved jeg udmærket godt, hvad der holder. Men hvem siger, at en rem er en bjælke, der ligger på bredsiden? Hvad sker der, hvis man bruger en firkantprofil i stedet, mangler bygningen så en rem?
I TS udgøres remmen af den stående og liggende bjælke sammen.
MEN, i mange tilfælde har man kun en liggende bjælke som rem. Så længe den er mindst 45x145, kan den tåle temmelig meget, da spændvidden kun er 60 cm.
I et tidligere indlæg hævdede du også, at det kun var vægbjælkerne, der tog de vertikale kræfter.
 
  • Synes
perror og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
A AG A sagde:
Som bygningsingeniør ved jeg mere end vel, hvad der holder. Men hvem siger, at et rem er en regel liggende på bredsiden? Hvad sker der, hvis man bruger en firkantprofil i stedet, mangler bygningen så et rem?
I TS udgøres remmen af den stående og liggende regel sammen.
MEN, i meget mange tilfælde har man kun en liggende regel som rem. Så længe den er mindst 45x145 tåler den temmelig meget, da spændvidden kun er 60 cm.
I et tidligere indlæg hævdede du også, at det kun var væggreglerne, der tog de vertikale kræfter.
Første gang jeg ser nogen kalde en indfældet stående regel for rem. Et rem har i alle de konstruktioner, jeg har set hidtil, været en regel, der ligger på samme led som syllen. Remmet opfanger i første omgang horisontale bevægelser, så væggen ikke bugter.
Ja, selvfølgelig er det de stående væggregler, der bærer tagkonstruktionerne, synes du det er mærkeligt?
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Garagen har ingen indvendige vægge og den ene gavl er helt åben, og det kan derfor være vanskeligt at opnå stabilitet. Egentlig bør man beregne sidestabiliteten. Jeg mistænker, at det er ret almindeligt, at garager og carporte har tvivlsom sidestabilitet. Det betragtes ofte som en simpel bygning, og nogen konstruktør er sandsynligvis sjældent involveret.

En almindelig beregningsmodel er, at vindlast og skråbelastninger virker langs langsiden i niveau med remmen, hvorefter taget fungerer som en horisontal bjælke, der fører lasten til gavlene. I gavlene er der vindkryds, skråstræbere eller plader, der fører lasten ned til grunden. Det fungerer ikke her, da gavlen, der er åben, ikke kan tage nogen last. En anden beregningsmodel må anvendes. Derudover må deformationerne ved garageportsiden ikke blive for store, for så kan der opstå problemer med garageporten. Hvis de stabiliserende enheder i væggene er korte, kan der opstå løftende kræfter, der kræver forankring.

Vedlægger et speciale, der handler om dette. Træguiden og Gyproc har også information.
 
  • Synes
bossespecial
  • Laddar…
Jeg har (ret ofte) stødt på forskellige betegnelser for hammarband såsom liggende eller stående hammarband.
I TS tilfælde synes jeg, man kan sige, at hammarbandet består af en kombination af stående og liggende tømmer i, som det ser ud til at være, passende dimensioner.
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Hammar båndet fanger i første omgang op horisontale bevægelser, så væggen ikke buler.
I første omgang, var det ikke kun, tidligere i tråden?
Svært at følge med i alle turene nu. 🧐
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR sagde:
I første omgang, var det ikke kun, tidligere i tråden?
Svært at følge med i alle drejninger nu. 🧐
Ja, forstår at det ikke er let for dig.
Noget stivhed findes selvfølgelig vertikalt, men det bærer næppe nogen spær.

Dette er enkel fysik, så det er overraskende, at du ikke forstår det.
 
Nissens Nissens sagde:
Ja, forstår at det ikke er let for dig.
Nogen stivhed findes selvfølgelig vertikalt, men den bærer næppe nogle tagspær.

Dette er enkel fysik, så det er overraskende at du ikke forstår det.
Tænkte mest på dine bjergsikre tidligere udtalelser.
Sjovt at du nævner fysik, når du tror at ts garagetag hviler på en 45x45 og at du bommede kN med 10x for høj vægt.

Kæmp på!
 
  • Synes
J Vos og 4 andre
  • Laddar…
Nissens
A AG A sagde:
Som byggnadsingeniør ved jeg mere end vel, hvad der holder. Men hvem siger, at et rem er en regel liggende på bredside? Hvad sker der, hvis man bruger en firkantprofil i stedet, mangler byggeriet så rem?
I TS udgøres remmen af den stående og liggende regel sammen.
MEN, i mange tilfælde har man kun en liggende regel som rem. Så længe den er mindst 45x145 tåler den temmelig meget, da spændvidden kun er 60cm.
I et tidligere indlæg hævdede du også, at det kun var vægreglerne, der tog de vertikale kræfter.
Jeg tjekkede begreberne, da jeg ikke genkender de du bruger.

Remmen er det, der ligger oven på de stående væggeregler. Den indfældede regel, som du så opfindsomt kalder for rem, hedder egentlig bærebjælke.

Så, nogen byggnadsingeniør er du næppe.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.