kilopond, kraften som gravitationen påvirker en masse af et kilogram.

Hammarbandet fordeler jo kraften, når det ligger mellem spær og regel.

Som bygningskonstruktør støder jeg på begge betegnelser bærline og stående hammarbånd.

Jeg foretrækker termerne stående og liggende hammarbånd, fordi de er mere beskrivende. Ordet bærline bruges desuden ret slentrianmæssigt af mange personer til ting, der egentlig burde hedde noget andet, som fx bjælke eller afveksling.

At undlade det liggende hammarbånd synes jeg ikke er god praksis. Det er desuden sikkert svært at beregne kontakttrykket i henhold til bygningsnormen, fordi man ikke tillader store tryk vinkelret på fibrene ifølge Eurokode.

• Synes
anhack og 5 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Selvfølgelig fordeles kraften i reglen, men det svageste punkt er der, hvor spæret og bærelinjen mødes, den flade er 45x45 mm. Og remmen ligger klemt imellem, er det bedst at tilføje da.

Siger ikke, at punktet er svagt, men det ville være interessant at vide, hvor mange kN det er ok at laste en så lille træflade med. Du som er ekspert på området, måske kan oplyse om det, gerne med en kilde, hvis der findes. 😊
Nej, den flade bliver ikke 45*45, hvis du har en liggende rem mellem spæret og den stående rem (bærelinjen som nogen vil kalde det). Den liggende rem fordeler lasten ud, så fladen bliver større. Hvor meget større afhænger af, hvordan understøtningen ser ud, hvor den ligger langs remmen, og de indgående dimensioner på træet.

Nissens Nissens sagde:
kp?
Ja, først var det kg, sedsn kilopond og nu newton

NU tror jeg det er tid til at sætte punktum i tråden, det som nu begynder at komme er lidt uden for den farlige situation som TS havde og nu har håndteret. Alt andet er sandsynligvis ikke af interesse for TS

• Haha
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
S seniorkonsult sagde:
Ja, først var det kg, sedsn kilopond og nu newton.
Ok, 1kP = 9,8kN

Det giver da 60kP x 9,8 = 588kN per cm2

4,5x4,5 = 20,3 cm2

20,3x 588= 11 936 kN

Det lyder virkelig som meget store tal.

Føles ikke rimeligt.

Senest redigeret:
Nissens
R roli sagde:
Nej, den overflade bliver ikke 45*45, hvis du har et liggende hammerbånd mellem spær og det stående hammerbånd (bærbjælken som nogle vil kalde det). Det liggende hammerbånd fordeler lasten, så overfladen bliver større. Hvor meget større afhænger af, hvordan understøttelsen ser ud, hvor det ligger langs hammerbåndet og de involverede dimensioner på træet.
Eftersom hammerbåndet hænger i luften i den del, der ikke understøttes af bærbjælken, bliver det en marginal kraft, den kan holde oppe. Med tiden vil det sandsynligvis kun være bærbjælken, der holder det hele oppe.

Nej. 1kp = 9,8kN

Hammarbandet tager rigtig nok en lille kraft. Men det fordeler kraften til underliggende regel, så den effektive overflade bliver større end 45*45mm

Nissens
D Daniel 109 sagde:
Nej. 1kp = 9,8kN
Var det ikke PRÆCIS det jeg skrev?

Nej, det var det ikke.

Nissens
D Daniel 109 sagde:
Hammarbandet tager meget rigtigt op en lille kraft. Men det fordeler kraften til underliggende regel, så den effektive overflade bliver større end 45*45mm.
Visst, hammarbandet ligger som en "bricka" og fordeler trykket med nogle % større overflade. Noget forskel gør det sikkert, men ingen kæmpestor, specielt ikke på tagstolssiden.

Nissens
D Daniel 109 sagde:
Nej, det var det inte.
Mærkeligt, i min læser er det præcis de tal, jeg har i kalkylen i mess #171.

Hvad står der for tal på din skærm da?

Det er de rigtige tal. Men forkert enhed. Du gør samme fejl som så mange andre og klemmer en versal ind der det ikke skal være det. Det er ikke uvigtigt når det gælder enheder.

J
Nissens Nissens sagde:
Mærkeligt, i min læser er det præcis de tal, jeg har i beregningen i besked #171.

Hvad står der for tal på din skærm da?
Tror at vores ven som vanligt er omhyggelig med at fx kp ikke er det samme som kP, som er kilopascal. Samtidig ved han ikke, at der skal være mellemrum mellem tallene og enheden 😃

Nissens Nissens sagde:
Eftersom hammarbandet hænger i luften i den del, som ikke holdes oppe af bærlinjen, så bliver det en marginal kraft, den kan holde oppe. Med tiden skal det kun være bærlinjen, der holder det hele oppe.
??? Tror du bliver nødt til at tegne, hvad du mener.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.