På hvilket stadium kan man egentlig fjerne afstivningen af rammen ved et husbyggeri? Lad os sige, at huset er rektangulært med kun bærende ydervægge og fagværkstagstole. Ydervæggene består af stående 45x170, taget er dækket med råspån. Hvis væggene er færdig på ydersiden, beklædt med vinddug, lægter og panel, og taget er tæt med råspån og pap. Kan man så fjerne al afstivning af rammen? Altså både diagonalafstivning og afstivningerne mod fundamentet. Jeg har diskuteret dette med et antal tømrere, men ingen synes egentlig at have nogle klare svar. Min tanke er, at man ikke har opnået nogen væsentlig pladeeffekt i ydervæggene, og at de derfor ikke er stabile mod horisontalkræfter fra f.eks. vind. Eller er de tilstrækkeligt stabile, når panelet er på? Hvis man bruger udvendig gips, anses rammen for at være tilstrækkeligt stabiliseret til at fjerne afstivninger, når udvendig gips er på? Jeg bliver ikke rigtig klog på det her med vindbelastninger, og jeg ved ikke, om jeg overdriver vindpåvirkningen på et parcelhus, så al input modtages med tak!

S
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.