Hej,

Har erhvervet et hus bygget i slutningen af 70'erne. Har i forbindelse med købet hentet alle byggetilladelser, hvoriblandt en konstruktionsplan findes, der viser, hvordan ydervæggene er konstrueret.

Huset har generelt stort behov for kærlighed. Væggene har gammelt tapet samt en del skruehuller. Min tanke har været at gipse om huset og sørge for, at jeg får OSB eller krydsfiner bag gipsen.

Når jeg ser på konstruktionsplanen, se billede, ser det dog ud til, at der sidder 10 mm "byggboard" tæt på dampspærren. Jeg troede, at man skulle have en afstand mellem vægplade dels for el men også for at eventuel fugt skal kunne ventileres ud. Tænker jeg forkert?

Når jeg renoverer dette, hvordan synes I, jeg bør gøre? Skal jeg fjerne byggboard? Skal jeg så sætte lægter eller bjælker, som jeg derefter sætter OSB + gips på? Skal jeg montere nyt materiale tæt op ad dampspærren? Eller skal jeg sætte nyt materiale direkte mod eksisterende vægplade/tapet.

Er usikker på, hvordan det er med stikkontakter i ydervæggene. Helst vil jeg gerne have mulighed for at sætte stikkontakter også i ydervæggene. Hvordan bør jeg gå til værks da?

Uhyre taknemmelig for svar :)

• Bygningskonstruktionsdiagram fra 1970-november, viser vægstrukturer som diffusiosspærre og isoleringsmaterialer med specifikationer.
Husets skelet er nok en form for prefab. Jeg ville ikke fjerne byggboarden. Primært fordi det ville være meget arbejde med begrænset nytte. c/c for det stående regelsæt er 1195 mm, og for det liggende 475 mm. Lidt underlige mål, der komplicerer det, når du skal sætte moderne plader, der er 1200 mm brede. Byggboarden var en mellemting mellem treetex og masonit. Det er helt OK, at den sidder direkte mod diffspærren. Luftspalter skal være på væggens yderside. Der er en rørkanal i gulvet lige indenfor vægsoklen. Kan du ikke bruge den til at trække nye eludtag?

Oplever væggene som lidt bløde bare. Og der sidder gammel tapet på, som jeg helst vil af med fuldstændigt.
Vil som sagt have OSB + gips som vægge.
Kan et alternativ være at regle på byggboarden og så sætte osb+gips på reglarne?
Så får jeg også så meget plads som muligt til alle tænkelige kabeltræk.
At jeg mister 7 cm i rumlængde gør ikke noget.

Egnet / uegnet?

bør kunne gå med 45mm reglar og isolering

Dugpunktet er så den varme, fugtige indendørsluft er så kølet ned, at den omdannes til kondens.
Teoretisk set sker dette cirka 200 mm ud i isoleringsmaterialet. Har du mindre end 200 mm isolering, vil indeluften altså som tommelfingerregel kondensere først på den anden side af isoleringen og da ventileres den blot bort.

Men har du mere end 200 mm isolering, opstår kondensen inde i isoleringen.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren#5

T tergo sagde:
Teoretisk set sker dette cirka 200 mm ude i isoleringsmaterialet. Har du mindre end 200 mm isolering, vil indeluften altså som tommelfingerregel kondensere først på den anden side af isoleringen, og så ventileres den bare bort.
Njae, ikke helt. Dugpunktet vil altid være inde i væggen, uanset hvor meget/lidt isolering der er. (Undtagelsen hvis temp & luftfugtighed inde hhv. ude gør, at dugpunktet ligger under udetemperaturen, hvilket kan være tilfældet om sommeren.)
Derimod synes det ikke at have nogen afgørende betydning i tyndere vægge, uden at fugten drives ud og ventileres bort.

Tommelfingerreglen er vel, at dampspærren ikke skal sidde længere ind i væggen end 1/3-del af isoleringstykkelsen, netop for at sikre, at dugpunktet altid kommer udenfor. Hvilket opnås med foreslåede 45 mm indvendig ekstraisolering.

Oldboy Oldboy sagde:
Njae, ikke helt. Dugpunktet vil altid være inde i væggen, uanset hvor meget/lidt isolering der er. (Undtaget hvis temperatur & luftfugtighed inde henholdsvis ude gør, at dugpunktet ligger under udendørstemperaturen, hvilket godt kan være tilfældet om sommeren.)
Dog ser det ud til ikke at have nogen afgørende betydning i tyndere vægge, men fugten drives ud og ventileres bort.

Tommelreglen er vel, at dampspærren ikke skal sidde længere inde i væggen end 1/3-del af isoleringstykkelsen, netop for at sikre, at dugpunktet altid vil være udenfor. Hvilket klares med foreslåede 45 mm indvendig ekstra isolering.
Tak!
Er du også enig i, at man kan lade byggboarden sidde og skrue op 45mm nyt på den?

Ja, jeg ser ingen grund til at fjerne den.

• Synes
Kage og 1 anden
  • Laddar…
@Daaaaaniel hvordan gjorde du så? Vi har lignende opbygning og planlægger for renovering af overflader og yderligere eludtag.

Hvad satte du for materiale på væggene? Beholdt du byggeboarden?
Blev flere eludtag trukket via rørkanalen?

M mxjolle sagde:
@Daaaaaniel hvordan gik det så? Vi har en lignende opbygning og planlægger at renovere overfladerne og tilføje flere stikkontakter.

Hvilket materiale brugte du på væggene? Beholdt du byggboarden?
Installerede I flere stikkontakter via rørkanalen?
Jeg beholdt byggboarden.
Satte 45mm regler udenpå den. Fjernede al gammel el, men beholdt rørene i væggene, som gik indenfor byggboarden. Trak helt ny el til hele overetagen i 45-afstanden; ny slange. 45mm isolering. OSB. Gips.

Er færdig med hele overetagen nu; 110 kvadratmeter. Total nyproduktion indendørs kan man sige forenklet :)
I skrivende stund er maler i gang med at spartle og male den sidste del, som er gang/køkken samt et soveværelse.

Lægger et billede op... for det er jo altid hyggeligt

Renoveret værelse med lyse vægge, installationer og maleudstyr, klar til maling og indretning.

• Synes
mxjolle og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.