Hej forumvenner!

Jeg har brug for jeres hjælp med tips og idéer. Jeg har et hus fra 1952, hvor jeg renoverer et af soveværelserne. Jeg synes tidligere, at luften bliver indelukket og lugter som et gammelt sommerhus i netop dette soveværelse, og jeg valgte derfor at rive de eksisterende gipsvægge og loft ned for at tage et kig bagved. Rummet har to ydervægge, der begge er beklædt med planker, og det samme gælder for loftet.

Et rum med træbeklædte vægge, synlig sort prikker i hjørnet. En ledning og et vindue ses til venstre, boremaskine på trægulvet.

Plankevæggen ser delvist angrebet ud, og op mod loftet (mødet væg/loft) er der sorte pletter i hjørnet mod ydervæggen. Jeg vil derfor rive gammelt materiale ud og erstatte det med nyt. Plankerne er dog tørre.

Væggen er bygget efter følgende princip (Indefra og ud): Plankevæg - gammel tyk pap/læder/isolationsblanding - Plank - vindtæt papir - Facade.

Jeg tog en planke ned og bemærker, at det eksisterende skeletværk er 75 x 45 mm.

Billede viser en delvist fjernet væg i et ældre hus, afslører træplader, isoleringsmateriale og regelværk. Træet viser tegn på slid og sort misfarvning. Væg med brædder i et 1952-hus, delvist fjernet for renovering. Synlig isolering bagved, over vindue med persienne. Væg og loft af træplanker i et ældre hus, med et væghul og sort misfarvning i hjørnet. Loftslampe i venstre øverste hjørne.

Jeg har tænkt mig:

1. Tage alle planker ned.
2. På bedst mulige måde stramme op med nyt skeletværk og isolere
3. Fugtspærre
4. Installationslag.

Jeg er bevidst om, at fugtspærre er meget diskuteret. Jeg har læst så meget, jeg kan, og planlægger at bruge fugtspærre samt sørge for, at udsugningen er tilstrækkelig ved hjælp af mekanisk udluftning.

Jeg tager gerne imod jeres forslag til, hvordan jeg renoverer på bedste måde.

Tak på forhånd
 
Det som sidder på din væg plejer ikke at blive kaldt plank, men brædder. I princippet som råspont. Betegnelsen plank plejer man at bruge for betydeligt tykkere træ, normalt mellem 50 og 75 mm tykt.

Jeg synes, at væggen ser ud som en typisk sommerhuskonstruktion fra 50'erne. 75 mm isolering var under standard allerede i 1952. Du må naturligvis tage alt det indvendige brædfodring ned, bygge op med yderligere lægter, isolere, montere dampspærre og ny vægbeklædning. At du skulle få plads til en installationszone vurderer jeg som urealistisk. Dampspærre forudsætter, at du bruger mineraluld som isolering. Det bedste er at fortsætte med horisontale lægter, for eksempel 45x70 mm. Så får du en samlet isolering på 70+70=140 mm. Meget mere isolering gør sikkert rummet ubrugeligt.

At visse brædder er sorte skyldes nok mest, hvordan de er blevet håndteret, inden de kom på plads. De sorte prikker i hjørnet er sikkert resultatet af kondens på grund af den mangelfulde isolering.
 
Tak for dit svar :)
Det er helt korrekt, at det er et tidligere sommerhus, som gennem årene er blevet renoveret til helårsbolig.
Hvad tænker du om loftet, som også består af brædder? Skal jeg tage dem ned samtidig og hæfte plasten fast direkte på tagspærene, når jeg alligevel er i gang, eller er det unødvendigt?

Hvad angår væggens bæreevne, er det noget, som liggende regler forbedrer?
Min første tanke var at bygge på (fortykke) de eksisterende regler. Men det skaber måske problemer med kuldebroer i stedet og tilfører ikke så meget?

I væggen sidder der gammel isolering, beklædt i læderagtigt materiale (sat udvendigt på reglen mod facaden). Bør jeg lade det være? Som du kan se på billedet, er der næsten ingen isolering. Jeg ville nok kunne få plads til 75 mm isolering som det ser ud nu mellem de eksisterende regler (med lædermaterialet), og derefter 70 mm mere som du sagde.

Mvh
 
Senest redigeret:
Hvis du ikke skifter isolering, er der ingen grund til at røre loftet.

45x75 mm reglar (bør være 50x75, da man brugte rigtige tommemål på den tid) er sikkert nok til at bære tagbelastningerne. Lægger du de nye reglar vandret, undgår du kuldebroer. Den gamle isolering virker skum. Plader i dag er nok 70 mm tykke.
 
  • Synes
Silfer
  • Laddar…
Et tip er også at tjekke mellem gulv og væg, så der ikke kommer lugt/luft fra grunden! Det er jo lettere nu.
 
  • Synes
Silfer
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Et tip er også at tjekke mellem gulv og væg, så der ikke kommer eventuel lugt/luft fra fundamentet! Det er jo lettere nu.
Tak, ja helt klart :)
 
Nu har jeg fået ned de gamle brædder. Oppe i hjørnet på reglen ser det ud til at være noget hvidt, støv eller skimmel, hvad tror I, og hvad skal man gøre?

Så er der det med isoleringen. Jeg troede, at jeg var sikker på mit valg af isolering, men det er jeg ikke. Det gælder både for gulvstrukturen mod trossbotten (krybekælder) og væg. Jeg er i tvivl om jeg skal vælge

Dampspærre / mineraluld
Dampbremse / Cellulose
Variabel Dampbremse / Mineraluld eller Cellulose.

Hvordan ville I andre have gjort, og hvilke produkter ville I bruge?
Huset har i øjeblikket ikke plastik, og rummet havde tidligere gamle byggemåtter af mineraluld. Gulvstrukturen ser ud til at være isoleret med glasfiber.
Loftet har kuttersmuld.

Tak på forhånd.
 
  • Væg med sorte plader og trærammer, loft af træplanker, gul plastikpose på gulvet, rør i øverste venstre hjørne.
  • Hjørne af trævæg med sort underlag, synlige byggeregler og en hvid ledning. Muligt hvidt støv eller skimmel øverst til venstre.
  • Hjørne af trækonstruktion med synlige brædder og en ledning. Mellem brædderne er der en åbning fyldt med savsmuld eller lignende materiale.
Det er svært at give råd på afstand. Anvendelsen af hygroskopiske isoleringsmaterialer (altid at foretrække) mindsker behovet for dampspærrer i plast. Samtidig skal man have et helhedsperspektiv.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.