Jeg laver lige nu et hul i bjælkelaget mellem øvre plan og loftsplan for at få ind en bredere trappe.

Det påvirker desværre to stykker underarme af spær.

Hullet udgøres af blå linje. Den berørte del på respektive underarm er markeret i rosa.

Billede 1: øvre plan
Billede 2: loftsplan. Røde streger viser mit forslag på overlappede underarme.
Billede 3: loftsplan. røde streger symboliserer, hvad jeg opfatter som en klassisk afveksling. Dette vil jeg undgå.

Svenskt træ skriver følgende: https://www.traguiden.se/konstrukti...asar/omlottlagda-takasar/omlottlagda-takasar/

Er der nogen, der har erfaring eller visdom at dele omkring mit forslag med overlappede bjælker i stedet for "klassisk afveksling"?

• Plantegning af øvre plan med markerede vægge, døre og trapper. Viser eksisterende tagvinduer langs siderne. Skala 1:100.
  • Plantegning af vindplan med blå linje markerer hul til trappe; røde og lyserøde streger viser påvirkede underarme og forslag til omlægning.
  • Plan over vindplan med blå linjer for hul og rosa markeringer på underarme. Røde streger viser forslag til omlottlagte bjælker.
Mats-S
Forslag 2, hvor stor er forskellen i sidled mellem dine afvekslinger og de eksisterende underarme, dvs. "luften" mellem bjælkerne som skal afveksles?

Mats-S Mats-S sagde:
Forslag 2, hvor stor er forskellen i sidled mellem dine afveksling og de eksisterende arme, dvs "luften" mellem bjælkerne som skal afveksles?
Tak Mats!
Hullet er 1935 x 1350 (blå linjer)
CC afstand på arme 910 mm

Yderkant eksisterende regel til murstock: 140 mm (nedre i billede)
Yderkant eksisterende regel til soverummene: 200 mm (øvre i billede)

Længde på overlabningen kan i princippet være så lang som helst. Men for eksempelts skyld - lad os sige 1000 mm.

Det er ønskværdigt at lask på en regel (1000 mm) på eksisterende regel og så skarve med yderligere en regel udenfor (1935+1000+1000 mm). På denne måde ville ca. 90 mm frigøres til begge sider, dvs. trappernes bredde begrænses ikke til 910 mm men 1090 mm.

Men hvis det ødelægger konstruktionen med en 45 mm regel mellem eksisterende og ny, er det stadig ønskværdigt at kunne lægge en ny regel overlappende ifølge billede 2. Så frigøres der 45 mm til begge sider, dvs. trappernes bredde begrænses ikke til 910 mm men 1000 mm.

Da hullet er 1350 mm bredt og en arm på hver side kun behøver at være 45 mm klods an mod murstock henholdsvis væg, kunne man med samme metode opnå et hul på 1270 mm. Dog ville det kræve to stk. 45 mm regler udenpå hinanden, før den nye regel bygges på. Det måske bliver lidt for stort et overlappende, selvom overlabningen kan være meget lang?

Jeg lavede en enkel skitse.
Indser, at de nye reglar kunne være 70mm brede i stedet for 45mm. Men det er et senere spørgsmål.

• En skitse med mål og farver, der viser eksisterende og nye bjælker. Grønne, rosa, grå områder og en blå rektangel til at markere bjælkens åbning.
Er der nogen, der kender en anbefaling for overlap/omlapp?
Hvor man kan se dimensionering osv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.