Så var det afvekslinger igen.
Holder på at renovere eller rettere sagt totalt bygge om overetagen.
Har forsøgt at lede efter en konstruktør længe!
Bor midt i Skåne (snözon 1.5) men her synes der ikke at findes nogle. Talte med en i Lund men de ville have 5000 bare for at komme ud og se, OM de kunne hjælpe til, og intet ville komme derfra for den pris. Føltes også som han jeg talte med var nyuddannet.
Nå, er der nogen der kender en bygningskonstruktør i mit Skåne, så takker jeg allerede nu for det tip.
Så jeg forsøger og håber på BH teamet i stedet.
Har et lidt særligt hus uden direkte bjælker nogen steder, men det er stående 22x170mm planker på 20cm CC. Jo, det er rigtigt skrevet, planker! ikke regler. Så for hver 120cm har man lagt dobbelte 22x170 planker.
Ikke engang ydertaget er støttet af regler, men det er planker på 20cm CC også der, og så råspån som overflade. Dog tror jeg at råspånen er ny lagt. Ved at det var tegl før, men nu er det shingel. Dog kunne jeg godt have tænkt mig at skifte tilbage en gang i fremtiden.
Tagformen er også speciel. "Telt tag" dvs. skrånende på alle fire sider.
Huset bygget 1952, to plan med tykke ydervægge i beton. Huset er helt kvadratisk, 9x9m, med en stor skorsten i midten. Så ser det som en "to-plans funkis med telt tag".
Mellem bjælkelaget er også af samme slags planker som overetagen. Disse ligger dog i samme retning (på tegningen nedefra og op) over hele fladen med 20cm CC og støttes af to solide betonvægge på tværs midt i huset. Findes direkte under væg A og C.
Originalisoleringen i overetagens tag er af spån og så har man lagt meget små celleplastkugler på hele fladen. Overetagens tag med sine planker ligger lidt hulter til bulter. Dvs. i begge retninger afhængigt af hvor de er.
Det er de brune streger som er tagplankens omtrentlige placering og retning
Dagens vægge (lyseblå)
Væg (A & C) er af stående 50x170 fer og not træ
Væg (B & D) er af 35mm regelværk med stående 22x170 fer og not på begge sider
Væg E er fjernet
Stueetagens vægge går fra ydervæggene til skorstenen. Som et + men lidt forskudt
Væggene A, C & D står ovenpå respektive betonvæg på stueetagen.
Væg B er lidt mærkelig da stueetagens væg findes 1 meter til højre. Dvs. i linje med skorstenens venstre kant, som døren nærmest skorstenen.
Den hvide firkant er en støttende ramme på loftet til ydertaget(se billede). Planker også der men smallere ca.22x70 men nogle i utraditionelle mål
Det vi vil gøre er en meget mere åben planløsning
Den røde burde være en træbjælke. 225x45 burde række
Så de andre er et godt spørgsmål. Afhænger jo af hvad man skal have.
Jeg har lidt idéer om, hvordan jeg kunne gøre for at skjule så meget som muligt
Hvad tror I?