Hej!

Til sommer skal jeg sætte ny panel op over en karnap og ordne overgangen fra panelen til papptaget. Se billede! Som I kan se, er det en rodebunke af "reparationer", hvor jeg formoder, at det lækker ind. Selve panelen tror jeg kaldes "baspanel".
Jeg skal altså: rive den eksisterende panel ned, sætte ny op og lave en overgang, så det ikke lækker ind i samlingen.
Hvordan gør jeg dette på bedste måde? Hvilke teknikker kan jeg fordybe mig i? Se som det er gjort på billedet - er det ligesom sådan, man skal gøre? Billede i to versioner, den ene indzoomet Rødt hus med hvidt vindue og sort inddækning på taget. Synlige reparationer på panel og overgangen til papptaget. Skiftendebræt og fugemasser ses. Rød væg med træpaneler over et burspråk, viser tætninger og revner. Reparationer med hvide fyldninger og kontrast mellem sort papptag og paneler.
 
2 cm drypkant i panelen og tilsvarende opfangningsplade under for videre befordring ud på taget er nok det eneste fornuftige. Sammenlign med tilslutning af taget til vindskede. Samme princip!

Se yderligere Træguiden. Et uvurderligt dokument, hvis man ejer/ har ansvaret for et træhus:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/

tagpap skal ind -under- panelen og derefter dryppladen ovenpå og fritstående, nogle cm over papptaget, derefter 90 graders vinkel og fastgøres i væggen ligeledes -under- panelen og op måske 10 cm over panelets drypkant.

Men papptag er nok mangelfuldt i sig selv som ydertag på hus. Ovenpå det kan lægter, tagplader og rygning monteres, hvis det skal gøres ordentligt!
 
Senest redigeret:
  • Synes
Calle Schewen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.