Jeg har specialbestilt en indendørspanel til køkkenet. I min specification sagde jeg, at jeg ville have samme overfladefinish som typisk almindelig perlespor, som man bruger på samme måde...
Så spørgsmålet er, hvad det er for en overfladefinish på denne??

Jeg har i hvert fald fået høvlet overflade, og det føles jo ikke som det samme som "almindelig" indendørspanel, skal den ikke være slebet???

Nja, pärlspont er altid høvlet. Det er jo høvljernet som giver profilen. Gælder jo også i princippet alt andet træværk indendørs som gulv og listeværk. Det er altid høvlet. Fast en godt høvlet overflade skal være så glat, at den næppe behøver at blive slebet.

Vil man have struktur i panelet så køber man høvlet ellers er det Mdf som gælder!

Det som giver overfladen er vel linoliemalingen, eller måske hvis man vil være lidt finere, æggeolietempera.
Og naturligvis skal træet være høvlet.

Men hvad mener Arne999 egentlig med "slipat"? Nedmattet?

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Ok.. forskellen ligger vel i, hvor godt de har høvlet da... det er ret stor forskel på denne panel og en almindelig færdig panel, specielt omkring knasterne, hvor perlestaven er så glatt og fin som helst... derfor troede jeg, at man sleb overfladen efter, at den var høvlet

Men hvad mener egentlig Arne999 med "slipad"? Nedmattet?
Ja, nedmattet, så det er let at male godt + at man fjerner nogle små høvelkanter

Forskel opstår af træets kvalitet og hvordan man har høvlet panelet (inkl. skarpheden på stålene). Slutfinishen må man lave selv, da det kan variere, hvordan man vil have overfladen. Skulle man f.eks. ønske en ubehandlet træoverflade, så er det kun høvling, der gælder. Pusser man overfladen, bliver den som en svamp, der suger skidt til sig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.