Hvis jeg har lavet en enkel bænk i en kælder eller en opbevaringshylde til piller af ubehandlede reglar, hvad burde jeg så gøre med den for at den ikke skal ødelægges i en relativt tør og relativt varm kælder? Klarer det sig uden nogen behandling overhovedet selvom det står på beton eller burde jeg måske lakere dem eller findes der en slags "træbeskyttelse" som holder fugt ude?
//Linus
//Linus
Du behøver ikke behandle den, hvis det ikke er fugtigt eller koldt i kælderen. Det vil lettere blive grimt, hvis du ikke behandler det. Pletter og snavs sætter sig fast og er meget sværere at fjerne fra ubehandlet træ. Hvis du vil behandle den, kan du for eksempel male med snickerifärg eller lakere den.
Ok. Hvis vi nu lader som om det ER fugtigt og koldt i kælderen, ville snedkerfarve eller lak stadig have været en god idé?En apelsin sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 indlæg
Selvfølgelig er det en god idé. Man havde træindretning i kartoffelkældre uden problemer, men det holder måske ikke 50 år.
Sæt blot et stykke syllpapp under træet, der står på gulvet.
Sæt blot et stykke syllpapp under træet, der står på gulvet.
Ja, det holder rimeligt alligevel, så længe det ikke er meget vådt, selv hvis du ikke gør noget som helst. Og det går godt med lak eller snedkerifärg hvis du vil. Jeg er enig i syllpappen. Det du også kan gøre for at forlænge holdbarheden hvis gulvet er lidt fugtigt, er at behandle enderne af benene med lidt træolie. Så rådner de ikke nær så let.A Adkit sagde:
Klik her for at svare