Renoverer soveværelse på førstesalen, 1,5 plan så jeg har skråvægge/skråtag mellem loftet og "indre væggen" til kattevinden som er ca. 1m høj. 2,3m i lofthøjde. Det nuværende loft består af meget grimme gipsplader, der er lagt overlappende, rektangulære med affasninger så det danner et mønster. Malet med en tyk og ujævn maling. Loftet er skruet direkte i hanebåndene, skråtaget er der gipsplader, der er skruet mod spånplade.

Jeg er nul procent interesseret i at beholde gipsen. Jeg er ikke specielt interesseret i at slibe den gamle maling, endnu mindre eventuelt spartle alle disse spor hvis man nu skulle tapetsere loftet eller sådan noget. I stedet er jeg meget interesseret i et loft med en træoverflade. Jeg vil gerne have noget lidt halvmørkt, jeg har fokuseret på olieret valnød som jeg tror ville passe godt til tapetet vi har kigget på. Det bliver ca. 25m2 at dække, loft og skråtag medregnet.

Så kommer det store spørgsmål, hvad skal man bruge for at opnå det? Der findes jo "laminatpaneler" (i det mindste til væg). Der findes jo massiv træpanel af forskellig slags, glat eller "lister". Eller (gulv-) parket.

-Jeg har kigget lidt på paneler, det meste jeg finder er kedeligt hvidt/gråt MDF laminat eller hvad det er, men noget i denne stil kunne have været interessant: https://shorturl.at/fFVul . Panel med finer. Praktisk med panel i stedet for brædder, færre samlinger. Men hvordan fastgør man det i loftet....? Og kan man fastgøre det mod gipsen (lim/skruer), eller skal jeg tage det ned og sætte spånplade eller lægter i stedet? Det føles risikabelt at stole på at en så stor panel kan hænge i bare lim på midten (hvis vi antager at man kan skrue i samlingerne). Jeg kan dog i teorien, i hvert fald i loftet, skrue ovenfra fra loftet. Netop denne er måske lidt dyr også, for en hjemmefixer som mig at eksperimentere med, men der findes vel billigere versioner.

-Massiv valnød er helt udelukket, jeg vil ikke engang tænke på hvad det koster, hvis det overhovedet kan fås. Men kan man få til en lignende farve med bejdsning, på et eller andet slags paneltræ? Knastfrit skal det vel være, så det ikke bare kommer til at ligne rådnet fyr. Massiv træstav føles dog som en af de nemmere overflader at installere.

-Lægge parket på gulvet så. Det er jo nok bøvlet at lægge det på gulvet, næppe sjovere i loftet. Samme spørgsmål som med panelet, kan det fastgøres i gipsen eller skal det tages ned? Parket er lidt mere håndterbart, men også 100 gange flere samlinger at få til. Når jeg leder rundt ser det desuden ud som om netop valnød er svær at finde, jeg fandt en variant hos Kährs med 3-stavs (og 3-stavs bliver måske ikke superflot i loftet direkte). Jeg kan desuden forestille mig at prisen (som ikke blev vist) er den samme eller højere end de billigere valnødspaneler jeg har fundet....

Tanker? Eller skal jeg bare give op og indse at det faktisk bliver nemmere at slibe gipsen og male... 🙃

Jeg fører lidt monolog så længe....

Bauhaus sælger denne: https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-valnot-2400x600x10mm

Passende pris, hvis det faktiske udseende svarer til forventningerne, så kan det klart være et alternativ. Disse har dog lige kanter, altså må man lime eller bruge synlige skruer/spiger. Men da jeg som sagt har adgang fra loftet ovenover, kan jeg jo sætte rampamuff eller noget, der bider, og så skrue pladen fast ovenfra... Jeg forestiller mig, at det måske ikke er en helt tosset idé alligevel. At lime virker besværligt og risikabelt i loftet, og ikke særlig sjovt at få af igen.

Skråtaget bliver værre, der kan jeg ikke komme til ovenfra. Derimod kan jeg lime der, mod spånpladen bag gipset. Alternativt skrue/lime pladen på noget, som jeg så kan bruge til at skrue/hæfte op i loftet på en eller anden smart måde.

Hej!
Skør idé måske, men det er altid godt at diskutere og tænke tingene igennem, inden man går i gang! Her er nogle punkter fra mine egne erfaringer, som jeg tror kan være værdifulde for dig:

1. Tykkelse og rampamuffar:
    Bauhaus-panelerne er kun 10 mm tykke, hvilket kan gøre det svært at bruge rampamuffar uden at risikere at bore igennem materialet. Du måske vil overveje denne del af planen.
  2. Tid og udfordringer:
    Nogle af de idéer du overvejer, kan blive meget tidskrævende og indebære både udfordringer og kompromisser undervejs. Overvej om du har tid og tålmodighed til at lægge det arbejde, der kræves for at nå i mål, eller om du måske bør overveje lettere metoder.
  3. Monteringsmetode:
    På producentens hjemmeside nævnes det faktisk, at panelerne kan monteres i loftet med deres specielle montageskrue. De anbefaler, at skruerne placeres med 30 cm mellemrum og påpeger, at der går dobbelt så meget skrue sammenlignet med vægmontering.
    • Jeg så også en video (link her) som viser, hvordan panelerne kan monteres ved hjælp af skinner. Dette letter væsentligt? og ville lade dig undgå synlige skruer helt og holdent, hvilket kan være et mere elegant alternativ. Ved loftmontering med skinner bør du dog overveje tættere skruer for at få det bedste resultat.
  4. Jævnhed i loftet:
    Husk at kontrollere loftets jævnhed, inden du går i gang. Store paneler har tendens til at fremhæve ujævnheder meget tydeligere end mindre materialer, så det er værd at bruge tid på at få underlaget så lige som muligt, inden du monterer.
Virkelig flotte valnødspaneler ser det ud til! Glem ikke at tage billeder før, under og efter arbejdet! ;)

Du har fået et godt svar her ovenfor.
Jeg vil også sige, at eftersom det gælder en overetage med begrænset lofthøjde, synes jeg, at du skal fjerne den gamle gips i loftet, hvis det er muligt, for ikke at mindske lofthøjden mere end nødvendigt.

H hugosell sagde:
Hej!
Skør idé måske, men det er altid godt at vende og tænke tingene igennem, før man går i gang! Her er nogle punkter fra mine egne erfaringer, som jeg tror kan være værdifulde for dig:

1. Tykkelse og rampamuffar:
    Bauhaus-panelerne er kun 10 mm tykke, hvilket gør det svært at bruge rampamuffar uden risikoen for at bore igennem materialet. Du bør måske genoverveje den del af planen.
  2. Tid og udfordringer:
    Nogle af de idéer, du overvejer, kan blive meget tidskrævende og indebære både udfordringer og kompromisser undervejs. Overvej, om du har tid og tålmodighed til at lægge alt det arbejde, der kræves for at nå i mål, eller om du måske bør overveje lettere metoder.
  3. Monteringsmetode:
    På producentens hjemmeside nævnes det faktisk, at panelerne kan monteres i loftet med deres specielle montageskruer. De anbefaler at skruerne placeres med 30 cm mellemrum og påpeger, at der går dobbelt så mange skruer til sammenlignet med vægmontering.
    • Jeg så også en video (link her), der viser, hvordan panelerne kan monteres ved hjælp af skinner. Dette letter processen meget, og det ville lade dig undgå synlige skruer helt, hvilket kan være en pænere løsning. Ved loftsmontering med skinner bør man dog tænke på tættere skruning for at få det bedste resultat.
  4. Jævnhed i loftet:
    Husk at kontrollere loftets jævnhed, før du begynder. Store paneler har en tendens til at fremhæve ujævnheder meget tydeligere end mindre materialer, så det er værd at lægge tid i at få underlaget så lige som muligt, før du monterer.
Forbandet flotte valnødspaneler ser det ud til! Glem ikke at tage billeder før, under og efter arbejdet! ;)
Sen på bolden her...

Ja, jeg så at "wallribbon" har skinner til deres paneler, hvilket havde været superbekvemt for monteringen, helt klart. Det taler for at bruge dem i stedet for venö-panelerne (vi lader som om de er lige så flotte i virkeligheden og fokuserer på de tekniske aspekter ...). Jeg overvejer, om man kan opnå noget lignende med hjemmelavede løsninger på venö-panelen og derved komme lidt billigere igennem.

Og ja, jeg har tænkt på (u)-jævnheden i loftet, hvilket taler for at rive gipsen ned og sætte lægter op mellem han-båndene, som jeg vejer af og derefter lægger/ skinner/ panel eller lignende.

Jeg tror, at alle andre idéer skrottes, det føles som om det enten skal blive plade-panel eller malet, helt enkelt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.