ciia sagde:
Søjlen i midten er 13 mm kortere end den, der sidder ved skorstenspiben. Kan 13 mm gøre så stor forskel?
Hvis du måler sprækkerne over og ved siden af toiletdøren på første sal, er de i nærheden af 13 mm? I sådanne sammenhænge er 13 millimeter ret meget. En fejlmargin på en tiendedel af det ville man måske kunne slippe afsted med, men ikke så meget. Så er spørgsmålet jo, hvor meget man har kompenseret for tidligere skævhed i konstruktionen, når man har sat lister og dørkarme og sådan noget, før I begyndte at rode med det.

Hvis man ser på det første billede, kan man næsten se, at reglen tættest på skorstenen er længere, eller rettere, man ser mindre af den liggende regel ved den indre søjle end ved den i midten, så hvis loftet på mellemplanet er vandret, bøjer reglen opad mod skorstenen, hvilket du jo har konstateret. Jeg forsøger at få billederne og tegningerne til at passe i mit hoved, og reglen hælder da i samme retning som toilettenvæggen deroppe, ikke?

Er loftet i kælderen vandret? Er gulvet på mellemplan vandret? Loftet mellemplan? Gulvet på overplan? Hvor er skævheden egentlig? Føles som om det burde være i bjælkelaget mellem mellem- og overplan....?

Lagde mærke til en ting. Du skriver, at H-bjælken, der går fra altanen ind gennem stuen, slutter et stykke fra skorstenen. Nogen undrede sig desuden over, hvad den hviler på inde i huset. Jeg lavede en simpel skitse med let (:rolleyes:) overdrevne proportioner. Kan det være sådan, problemet er opstået?

H-bjælken er rød
Den tilføjede træregel er grøn
Støtterne er blå
Det tykke sorte i midten er skorstenen
Er det simpelthen sådan, at H-bjælken ikke HAR nogen støtte inde i stuen? Den støtte var jo den væg, som I nu har taget ned...? Hvis så støtterne er af forskellig længde, vil reglen jo bøje sig, og H-bjælken synke. Det ville også forklare, at altanen hælder indad og er højere i midten i yderkanten. (Hvis jeg nu forstod din beskrivelse korrekt....;))

Måske er det sådan, at H-bjælkens støtte allerede før var utilstrækkelig, og da I fjernede den lille støtte, den havde, blev situationen forværret?

Hvis det er sådan, burde I jo støtte bjælken ordentligt op, inden noget andet gøres. Problemet, der kan opstå, er, at alle eventuelle tiltag, der er gjort, siden det begyndte at blive skævt (før I begyndte at rode), kan skabe problemer, og så ender I med mere arbejde. Det kan det jo i og for sig være værd for at få det rigtigt hele vejen rundt....

• Skitseoverbygning:H-bjælke(rød)slutterførskorsten(svart).Trære-de(påhvilestøtte)grøn.Støtter(blå)uligelængde.Balkonfaldbeskrives.Fundamentproblemvises.
Senest redigeret:
Her ser man stolpen ved murstocken (under trappen) og at sænkningen ovenover kommer lige efter.
Ligeledes sidder stolpe 2 i midtpunktet hvor hældningen er som grovest.

• Trætrappe ved mur, synlig stolpe under trin, med nedadgående hældning efter trappepunkt.
  • Stolpe ved murstock under trappen med synlig sjunkning. Trappe af træ med tæppebelægning og dekorationer i baggrunden.
  • Målebånd mellem gulvbelægning og træpanel ved mur, viser højde eller hældning forskel ved stolpe under trappe ifølge indlæg.
Præcis det billede jeg selv ikke kunne tegne op =] præcis sådan er hældningen på ovenpå!

:thumbup: Så begynder vi måske at komme en løsning på sporet! :)

Præcis, en ordentlig stempel og donkraft og så en lidt længere limtræssøjle, så er sagen måske løst! Er det en limtræssøjle for resten, svært at se?

Spørgsmålet er da, hvad der skal gøres for at give bjælken den støtte, den har brug for. At forlænge bjælken ind til skorstenen (eller rettere sagt udskifte bjælken) bliver jo ret omfattende. Det enkleste er nok at genoprette en del af den væg, I har taget ned, desværre...

edit: vectrex var hurtigere... :D...

Ja det er vel en limtræssøjle? Ved bare at den er 10x10cm.
Kan man løsne skruerne og prøve at hæve med en støtte, inden man foretager sig noget?

Skal tjekke de andre billeder, når væggen blev taget ned. For det kan nok være sådan, at den væg var for lav allerede før. Ved at tømreren talte en del om, at det var opbygget med liggende regler oven på hinanden.
Soveværelsesdøren har samme problem, bare den anden vej, så jeg i dag. Og det ville nok rette sig, hvis man hævede søjlen i midten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.