Hej! Vi har nyligt købt hus og begyndt at renovere.
Vi ville fjerne en lille bærende væg, væggen med den blå perle på billedet med tegningen.
Samme væg som er blottet på billede 5.
Over den væg med den blå perle ligger der en H-bjælke. Den går fra balkonen og næsten ind til skorstenen.
Vi valgte derfor (med tømrer til stede) at sætte op søjler og længdegående bjælke iht billede 6.
Som man kan se på første billede, hælder balkonen opad i midten, hvor H-bjælken sidder under... Har altså gjort det siden vi købte det.
Der var en del knirken og lidt hældning allerede fra begyndelsen i soveværelset, som er i tilknytning til balkonen. Siden vi lavede om i stueetagen, er det blevet værre =\
Den lille åbning ved den gule perle er væk. Ligeledes væggen ved den lyserøde perle.
Forleden dag bemærkede vi en større "sætning". Der kommer flere billeder og forklaringer snart for dem, der gider...

• En hvid villa med sort gavl og altan, omkranset af en have med buske og græsplæne, set fra en vinkel der viser terrassen og indgang til huset.
  • Plantegning af husets øverste etage med markeret væg, døre, alrum, køkken og soveværelser.
  • Plantegning af huset med tre farvede nåle markerer vægge; blå nål indikerer den bærende væg, der skal fjernes.
  • Trækonstruktion med H-bjælke under balkonloft, flere træbjælker koblet med kæde.
  • Renovation af hus med blottet bærende væg, træramme og synlig mellemvæg, trapper i baggrunden. Væggen, hvor den blå prik er, mangler.
  • Stue med to træstolper mod loftet, en rund vægur på væggen og en moderne lampe over spisebordet. Trapper til første sal i baggrunden.
Sådan ser det ud til venstre for toilettet på overetagen. Som om gulvet er sunket ned!

• Brunt gulvtæppe ved panel og dør, hvor gulvet ser ud til at være sunket lidt.
Sådan ser toadøren ud på ovenplan... Ligeså er billedet af den blå plastikmåtte på samme side, hvor det har løftet/sunket på.

• Dør på øverste etage med træramme og messingshåndtag.
  • Dør til badeværelse på øvre etage med træramme og dørhåndtag, set fra indersiden med trappegelænder i forgrunden.
  • Dør til toilet på øvre etage med blå plastmåtte og fliser, hvor overfladen er ujævn.
Ville nok være godt, hvis du nummererede billederne eller beskrev billedet.
Men på det øverste billede i første indlæg, er det de pinde, der erstatter en bærende væg?????

Senest redigeret:
Spørgsmålet er bare, hvad vi skal gøre? Det er snart tid til at begynde at renovere den brune overetage væk. Men vil gerne have klarhed over, hvad der sker.
Helt ærligt så er der hældning fra skorstenens side ud mod badeværelset på overetagen og ind til cirka halve soveværelset. Derfra hælder det opad ud mod balkonen.
Vi skal lægge nyt gulv i soveværelset på overetagen, da det ser ud til at ligge direkte på reglarne uden nogen spånplade under. Knirker som fan. Hvis det er tilfældet, river vi det gamle op. Kan man se eller gøre noget ved problemet der?

Ja det er dem "pinnarna" på 10 cm.
Væggen var 2 meter lang.

Hverken lyder eller ser sjovt ud. Tydeligvis mangler I bærende og aflastende vægge. Som LGG-01 antydede, er de pinde, der er på det øverste billede, akkurat bare pinde. Især "bjælken". Jeg ville have fundet en solid bjælke og en god donkraft frem for at stabilisere, før jeg tog en bygningsingeniør, som kunne kigge på det. Bare for at undgå flere sætninger, der måske endda forårsager lækage fra rør eller badeværelse.

Inden tømreren satte det, der sidder der nu, løftede han jo hele taget nogle cm med støttepinde langs vejen. Ifølge min partner så sank det jo lidt ned, da han slap dem.
Problemet fandtes jo allerede før, men er værre nu som sagt :(
Tømreren mener jo, at disse to "pinde" skal bære i stedet for den tidligere lille væg.

• Træramme og understøttelsesbøjler i et under renovering rum med fritstående bjælker, trægulv og trappetrin synlige i baggrunden.
  • Et rum med midlertidige støttesøjler, træbjælker og vinduer, der åbner mod en have. En stige og værktøjer ses på trægulvet.
Den der "bjælke" i loftet er jo ingen bjælke, ser ud som en limtræs-søjle 90x90 i bedste fald, du har brug for en helt anden højde på en sådan bjælke for at den skal have nogen effekt overhovedet. Typ 56x225, men det der har brug for en konstruktør til at regne på for at det skal blive rigtigt men som det er nu, kan en lægmand jo se, at det er helt forkert!

Bjælken er grovere og indbygget op i loftet.

Ok, men så meget grovere end hvad der ses kan den vel næppe være? Du har en gipsskiva og glespanel i tykkelse op til mellemkomfortens underside?

Jeg ville gætte på en to tomme otte regel. Men ring en konstruktør, som kan komme ud og kigge på det. Vil du ikke have en høj træbjælke, så går det måske med en solid stålbjælke også.

Hej du. Det er en tømrer i samråd med XL-bygg som har beregnet det. =\
H-bjælken ligger jo stadig ovenfor. Men jeg ved jo ikke direkte, hvordan den fungerer.

Det lyder jo ikke så galt.. men på den anden side burde overetagen ikke svigte, hvis det var rigtigt.

Bed dem lave en ny beregning. Hvis de ikke finder nogen fejl, ville jeg have fået en anden til også at regne på det.

Jeg tror ikke, jeg har forstået præcis, hvor H-bjælken begynder og slutter, hvad hviler den egentlig på? Noget er jo åbenbart gået lidt skævt. Jeg synes, I skal tage kontakt med den tømrer, der har gjort det, og forklare situationen. Det kan jo være så enkelt, at den der limtræssøjle (pinden altså) er lidt for kort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.