Har pillet op med tommestokken i sprækkerne og kigget H-bjælken begynder ude ved altanen og slutter ca. 25 cm efter pinden i midten. Så ser jeg reglar, der løber tværs over "bjælken" det sidste stykke. Der har tømreren forsænket en skrue op gennem bjælken i reglarne.....

Ved tommestokken slutter H-bjælken. Derefter ligger der tværgående lægter.

• H-bjælke slutter ved tommestok, tværgående regler ses nedenfor.
Den liggende "balken" er 10x10 cm hvad jeg kan måle mig til.

Er det et Modulenthus byggeår -70 tallet.

I ser ud til at have en kælder også (at dømme ud fra trappen man ser på nogle af billederne) - så hvad hviler disse to "pinnar" i sin tur på? Er der en ordentlig bærende væg nedenunder på kælderetagen?

Bygget 80 af byggmesteren (ejeren) selv.

Ja vi har også kælder. Enten en H-bjælke eller limtræsbjælke. Tømreren satte en ekstra pind dernede også for en sikkerheds skyld.

Tv-rum med den strækkede linje er rummet nedenunder.

Fik ikke med billedet.

• Kældertegning med rum som kontor, hobby, tv, toilet og sauna. Tegningen viser planløsningen og placeringen af trappen.
På din beskrivelse lyder det jo som om H-bjælken ende (altså hvor du måler med tommestokken) er sunket en centimeter eller to, og det burde jo betyde, at også den der stolpe er sunket tilsvarende. Kan man se noget af det på gulvet i stuen? Hvad hviler stolpen på, står den direkte på gulvet eller blev der lavet et hul i bjælkelaget, så stolpen står på en bjælke eller direkte mod den der "extra pinne" i kælderen?

De står på sildebenstrægulvet, som ligger under det gulv, vi har nu. Hvis du kigger på billederne med støtterne. Skal måle stolperne og se, om de er lige lange, for vi har ikke sat nogle lister rundt om søjlerne endnu.

Glem det, jeg skrev! De står på reglar undertil.

Søjlen i midten er 13 mm kortere end den, der sidder ved murstocken. Kan 13 mm gøre så stor forskel?

Det er en limtræsbjælke i kælderen så jeg, og søjlen dernede står præcis under den, der er ovenover i midten. Den anden søjle, som står ved skorstenen, i kælderen er der væg under den. Så de har støtte begge to.

Støtte* :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.