Halløj!
Jeg er ved at renovere mit hus og bygger en ny trappe. Et firma har lavet 14 trin i eg. For at holde trinene oppe havde jeg tænkt mig at have to limtræsbjælker, der sidder ret tæt ved hinanden (trinene vil altså hænge frit på siderne).
Hvordan ved man vinklen på bjælkerne for at kunne beregne, hvordan man skal save ud til trinene?
Trinene er 22 cm dybe, og højden bliver 2,75 m fra gulv til gulv på overetagen. Jeg har 14 trin, så det første eg-trin begynder et stykke nedenfor gulvet på overetagen.
Er der nogen, der kan give mig tips til, hvordan jeg beregner, hvordan den skal saves, så der bliver den rette vinkel på bjælkerne?
Mvh Nisse
Jeg er ved at renovere mit hus og bygger en ny trappe. Et firma har lavet 14 trin i eg. For at holde trinene oppe havde jeg tænkt mig at have to limtræsbjælker, der sidder ret tæt ved hinanden (trinene vil altså hænge frit på siderne).
Hvordan ved man vinklen på bjælkerne for at kunne beregne, hvordan man skal save ud til trinene?
Trinene er 22 cm dybe, og højden bliver 2,75 m fra gulv til gulv på overetagen. Jeg har 14 trin, så det første eg-trin begynder et stykke nedenfor gulvet på overetagen.
Er der nogen, der kan give mig tips til, hvordan jeg beregner, hvordan den skal saves, så der bliver den rette vinkel på bjælkerne?
Mvh Nisse
Jeg antager, at det er en lige trappe, du skal lave. På baggrund af din beskrivelse og de mål, du har angivet, er jeg kommet frem til følgende:IceBall sagde:
Trinhøjde = 183,3 mm
Trindybde = 195 mm (jeg har regnet med et udhæng / trappenæse: 25 mm).
Trappen går da ud 2 742 mm fra bjælkelagsåbningen.
Limtræsbjælkerne bør være ~ 4 000 mm lange.
Og vinklen, ja den bliver: 43,2º.
Klik her for at svare