Jeg mener alle stammebytter man har været til, hvor der er gipsunderlag, der bliver det meget arb. om Tartan får ret :)

fritzo sagde:
som sagt, havde jeg gerne brugt minerit hvis økonomien havde tilladt det...
Men på den anden side så tænkte jeg på at flise selv også, så flisemester, du får ikke mere arbejde, selvom jeg bruger gips... ;)
Jeg får vel håbe, at når skimmelpåvæksten på gipsen viser sig, er det tid til at skifte fliser alligevel ;D
micael

Får vel tilføje min mening til alle andres:

Er enig med Tartan.

Jeg har aldrig kunnet anbefale gips i vådrum, uanset hvor meget tæthedsmedel man lægger på!

Det skal være et materiale, der ikke beskadiges/påvirkes af fugt!

Bob_the_builder
Overvej dette:

hvis nu fugten når pladematerialet på en magisk måde - hvor tager den så hen? Enten fugter den gipsen (=skimmel) og reglen bagved (=skimmel+råd) eller også løber den ned på gulvet, fordi pladen i sig er vandtæt. Er det ene bedre end det andet?

Hvis vi vænner os til en renoveringscyklus, der ikke er initieret af skader, er det næppe et problem med gips i vådrum.

Vi kan jo aldrig gøre andet end at anvende de netop nu kendte kundskaber. Vi kan gætte og synes - men vi kan næppe vide, hvilke effekter vores valg i dag har på lang sigt.

Måske hvis vi også gør gulvet vandtæt? ;)
Men den eneste "sikre" måde, jeg har kunnet komme på med det, jeg ved i dag, ville vel være at svejse en rustfri "tank" at tage brusebad i, og jeg havde faktisk alvorlige planer om dette, indtil budgettet og virkeligheden mindede mig om ...
nå, nå, jeg kan leve med at skulle renovere badeværelset igen på et tidspunkt ...
Med min konstruktion af tilbygningen bliver en evt. renovering af badeværelset en relativt smidig affære 8-)
mvh micael

Nu er det jo også et designspørgsmål, men i sommerhuset satte jeg en brusekabine med tag. Suverænt; varmt at tage brusebad, og vanddampen kondenserer på kabinens vægge.

Tilslut til gulvafløb og undgå vandskader og reducer fugtbelastningen i huset. :)

Men ikke lige så pænt som helkaklede med "svævende" glas osv. . :(

Hvor blev plastmåtten af? Der er mange fordele ved den, når det kommer til fugtsikkerhed, som ser ud til at være brændpunktet her. For det første har PVC-måtten en dampgennemtrængningsmodstand, der ikke er af denne verden, det er et af de tætteste materialer vi har fremstillet. For det andet SER man tætningslaget i modsætning til fliser/klinker. En skade i tætningslaget opdages tidligt! Endelig ved alle, at en kedelig, slidt plastmåtte fra 70'erne hurtigt ryger ud, når renovering kommer på tale. Vil samme ræsonnement anvendes med fliser/klinker i fremtiden? En flise bliver ikke slidt, man har fundet keramik, der er flere 1000 år gamle... men tætningslaget da??

tartan sagde:
Du skall ha minerit eller liknande cementbaseret plade som det ikke kan vokse på.
Hvad sker der når fugten trænger gennem samlingerne da.
Usch! Så rådner jo lægterne og isoleringen mugner.
Så spreder det sig jo videre ind i køkkenet måske, og ind i køleskabet.
Så bliver det skimmelost!

Afventer alarm fra PER&BKR.

Bob_the_builder
fritzo sagde:
Måske hvis vi også bygger gulvet vandtæt? ;)
Selvfølgelig, men nu havde vandet jo fundet vej ud på ydersiden af tætningslaget og dermed også under gulvets...

Men hvis man bruger den vandtætte fuge i badeværelset, så burde det vel blive bedre? :-?

Karl o Angela sagde:
Men om man bruger den vandtætte fugemasse i badeværelset, så burde det vel blive bedre? :-?
Ja, det bliver bedre.

Men det er et problem med fugten i badeværelserne, og det er også mærkeligt, at man ikke fra myndighedernes side tager og opstiller retningslinjer for, hvordan det skal være, da det i sidste ende bliver sundhedsomkostninger for dem, der får allergier og andre sygdomme. Det er ca. 20 år siden, man forskede i badeværelserne i etageejendommene, og fandt dengang, at det tager ca. 1 minut for vandet at trænge igennem fugerne, hvis man lader bruseren sprøjte vand på væggen. Med tiden løber det igennem væggen.= intet mærkeligt= ret logisk.

Problemet er, at de fleste fliser heller ikke er vandtætte.

Karl o Angela sagde:
Men hvis man bruger den vandtætte fugemasse i badeværelset, så burde det vel blive bedre? :-?

Men hvis man har fliser som er tætte og fuger som er tætte, så synes problemet jo at være løst. Eller?????

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.