Hej
Jeg er ved at sætte vægge til mit nye badeværelse og tænkte at have osb+vådrumsgips som underlag til fliserne.
Var nede og købte dette forleden og sagde, at jeg skulle have det til badeværelse og antog, at jeg fik osb3... eftersom nogen har sagt, at man skal have det.
men i dag da jeg begynder at sætte pladerne op, ser jeg, at der står osb2 på dem :-?.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig, om jeg lige så godt kan bruge osb2?
Ved kun, at osb2 skal være lidt "enklere" i sit udførelse? hvad det nu betyder...
Jeg har ikke valgt osb for at skrue en masse ting i væggene men mere for at kunne lime det på reglarne for at få en stivere væg?
Hvad adskiller egentlig 2 fra 3 i dette tilfælde? og måske vigtigst, er der nogen forskel netop som badeværelsesvæg?
Jeg har søgt i forummet men finder ikke svar på mine spørgsmål...
Så nu håber jeg på den enorme samlede viden, der findes her på forummet!
mvh Micael

Spiller nok ingen rolle hvilken osb-plade du bruger. Men du skal IKKE bruge gips bag fliserne. Gipsen vil blive fugtig på et tidspunkt, og så bliver der beplantning og lugtproblemer som følge. Dette uanset hvad byggemarkederne siger, altså IKKE gips. Du skal have minerit eller lignende cementbaseret plade, som der ikke kan vokse på. På gipspladerne er der papir, og det klarer ikke et fugtigt miljø.
Ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips. Du skal desuden ikke have nogen plast bagved mod ydervæggene i badeværelset.

Har aldrig heller reflekteret over forskellige kvaliteter af OSB:en, så det burde spille mindre rolle! Limskruv gerne mod reglarna, det bliver stabilt.

Angående tartans indlæg så har han måske ikke direkte "forkert", men den gængse metode er i hvert fald at netop anvende gips bag fliser. Måske ikke helt optimalt, men med et veludført arbejde med vådrumsisoleringen (tætduk) så burde eventuelle fugtproblemer aldrig opstå! Næste generations badeværelsesbyggere vil sikkert bruge børstet syrefast rustfrit stål som underlag, men jeg bruser trygt med meget gukka ;)

Tak for svaret!
Så kører jeg vel med min osb2 da, og vådrumsgipsen som jeg allerede har købt...
Havde jeg haft råd, havde jeg meget gerne brugt minerit i stedet :-/, men, men...
og selvfølgelig ingen plast på ydervæggene... ( Finja ergotherm...).
Men jeg er stadig ikke meget klogere, når det gælder osb2 eller 3?
mvh Micael

Hvilket sludder hvad så ikke gips bagved fliserne? Har du fugtspærre bagved gipsen efter alle kunstens regler er det intet problem. Minerit bruger man i ekstremt fugtige miljøer som i kældere så man ikke får fugt og skimmel på bagsiden af pladerne mm.

tartan sagde:
Spiller nok ingen rolle hvilken osb-plade du bruger. Men du skal IKKE bruge gips bagved fliserne. Gipsen vil blive fugtig før eller siden og så bliver der bevoksning og lugtproblemer som følge. Dette uanset hvad byggemarkederne siger, altså IKKE gips. Du skal have minerit eller lignende cementbaseret plade som der ikke kan vokse på. På gipspladerne er der papir, og det klarer ikke et fugtigt miljø.
Ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips. Du skal desuden ikke have nogen plastik bagved mod ydervæggene i badeværelset.
Tartan

Desværre kakelmester, jeg anser dette for at være en fejlagtig argumentation. Den seneste forskning samt test på SP viser, at fugt suges kapillært ind i fugerne på en flise, for derefter at blive liggende bag flisen. Denne fugt tørrer ikke ud, har det vist sig, men ligger og fugter konstant. Uanset hvor godt vådrumsmembran du derefter har malet på, vil fugten med tiden trænge ind i gipspladen, og der dannes derefter skimmel på gipsens papir.
For information kan jeg fortælle, at jeg er uddannet inden for dette område. Det er derefter op til hver enkelt at handle efter eget hoved. Mineritskiven eller tilsvarende er det eneste i dag, der ikke viser vækst af skimmel efter at have været udsat for fugt.
En vigtig ting at tænke på er også altid at have et vist niveau af undertryk i boligen, dette for at undgå at fugt presses ud i væggene i den øvrige bolig også.
Tartan

Underligt så at det er godkendt med gipsmørtel og gipsplader i badeværelse, så bliver der meget arbejde i fremtiden, og det er jo godt for mig ;D

tartan sagde:
Desværre kakelmaster, jeg mener, at dette er en forkert tankegang. De seneste forskningsresultater samt tests på SP viser, at fugt suges kapillært ind i fugerne på et kakel, for derefter at blive tilbage bag ved kaklen. Denne fugt tørrer ikke ud, har det vist sig, men ligger og fugter hele tiden. Uanset hvor godt tætlag du så har malet på, vil fugten med tiden trænge ind i gipspladen, og der dannes der så skimmel på gipsens papir.
Til orientering kan jeg fortælle, at jeg er uddannet inden for dette område. Det er derudover op til hver enkelt at gøre efter eget hoved. Mineritskiven eller tilsvarende er det eneste i dag, som ikke viser vækst af skimmel efter at have været udsat for fugt.
En vigtig ting at tænke på er også at have et vist mål af undertryk i boligen, for at undgå, at fugt presses ud i væggene i resten af boligen også.
Tartan

Ja, det bliver nok det. Synd bare at det er skimmelsporer du får indånde. Disse er jo ikke så sunde.
Tartan

Og vil man være på den sikre side, så bygger man intet badeværelse, men bader i bæk udenfor... Så har man ingen fugtproblemer overhovedet...
Fugt medfører problemer punktum, men man behøver fandeme ikke tage så jævnlig højde, men det er klart, man kan støbe hele badeværelset som en gigantisk silikoneblob, udhule den, smøre lidt fliser på, så vupti har du et både bombesikkert og fugtsikkert badeværelse... Hvis der nu findes noget, der hedder sådan...

Nu river jo ikke vi fliselæggere så meget, det overlader vi til bygherrerne ;)

tartan sagde:
Ja, det bliver nok det. Synd bare, at det er skimmelsporer, du får indåndet. Disse er jo ikke så sunde.
Tartan

I staterne er det populært med plastkassetter i brusehjørnet, ligesom i kahytterne på Ålandsbådene, det er måske fremtiden.

mr Z sagde:
Og vil man være på den sikre side, så bygger man intet badeværelse, men bader i bækken udenfor... Så har man ingen fugtproblemer overhovedet...
Fugt medfører problemer punktum, men man behøver fandeme ikke tage sådan en skide højde, men det er klart, man kan støbe hele badeværelset som en gigantisk silikoneblob, grave det ud, smøre lidt kakler på, så vipps har du et både bombsikkert og fugtsikkert badeværelse... Hvis der nu findes noget, der hedder sådan....

Jeg synes, det begynder at blive lidt mudderkastning nu.
[smiley=undecided.gif]Enhver må forholde sig til sin egen overbevisning.
Jeg trækker mig fra videre diskussioner i denne tråd. Tak
:-/
Tartan

Tærtekastning det var ikke min hensigt, men man kan ikke forvirre folk ved at sige, at de ikke skal bruge gipsplader, når alle bruger det mere eller mindre. Jeg får løbende information om nye bestemmelser hele tiden gennem per forbundet og har ikke hørt noget om din argumentation. Flisesætningsfirmaet, som jeg arb. for, har eksisteret siden 30'erne og var med til at starte per forbundet. Men du kaske har ret, men det får tiden vise, men indtil videre fortsætter vi med gipsplader. Materialerne må jo ikke være for gode, for så bliver vi arbejdsløse ;D

som sagt, havde jeg gerne brugt minerit hvis økonomien havde tilladet...
Men på den anden side tænkte jeg at flise selv også, så flisemester, du får ikke mere arbejde selvom jeg bruger gips... ;)
Jeg må vel håbe, at når skimmelvæksten på gipsen giver sig til kende, så er det tid til at skifte fliser alligevel ;D
micael

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.