Tak for alle svar!!!
Vi valgte til sidst 17 mm råspont, det føltes mest gedigent og "naturligt".
 
For mig blev det en salig blanding... Råspont i tilbyggede dele (regelstomme) og OSB påslaget over de trätex-beklædte planke­vægge inden gipset kom på.

I badeværelset springer jeg alt træ over og kører dobbelgips.

Huh, hvordan skal jeg klare at huske, hvordan mine vægge er konstrueret om nogle år ???

JoGi
 
Greger_Wik sagde:
Hvorfor skal man lægge to plader ovenpå hinanden? (Gips+OSB)
Hvis man vil kunne skrue fast ting, kan man sætte almindelig spånplade? Eller er der ulemper ved det?
Jeg så på Martin Timell, da han gjorde en loftsetage i stand.
Han satte både råspont og krydsfiner under gipsen. Plejer man at gøre sådan? Det føles som at have både seler og livrem.
Kan man ikke sætte gipsen direkte mod plasten(diffusionsspærren) og skrue i lægterne?
Håber nogen kan forklare.
//Greger
Råsponten blev sat som afstivning med korrekt afstand for at skrue krydsfiner og gips. Hvis man ikke skruer tæt nok, vil det med tiden begynde at "hænde" sig. En gipsplade vejer trods alt lidt (12-14 kg).

Hvis du sætter plasten og derefter skruer gipsen direkte, perforerer du den så meget, at den næppe har nogen nytte.

Visst kan du bruge spånplade, men den er betydeligt mere besværlig at arbejde med og sværere at få en god finish på. Spånplader hører hjemme i kolde rum som pulterrum ifølge min mening.

To plader bliver mere stabile og tungere - og dermed en mere lydløs - konstruktion.

Desuden har du også brandsikringsaspektet. En spånplade brænder op direkte, mens gips og osb holder vel omkring EI45 eller så.
 
JoGi sagde:
Huh, hvordan skal jeg kunne huske, hvordan mine vægge er konstrueret om nogle år ???

JoGi
Hee... hvor jeg arbejder nu, har vi 11 vægtyper. *puh*
 
Jeg har lidt spørgsmål ang. OSB:

hvordan montere? omlap?
jeg skal have 2.5 i lofthøjde. Pladerne er 2440 mm. Hvordan kan man gøre så?
i henhold til monteringsanvisning skal følgende overvejes:
1. "monteres med langkanter i rette vinkler mod understøtning
2. "pladekanter monteres med understøtning, mindst 20 mm
ind på reglar"
hvad menes med 1 hhv. 2?

Andre monteringsovervejelser?

Mats
 
Det betyder, at du reglar din væg med c 600, hvis du har 1200-skivan, eller c 450, hvis du har 900-skivan.

Derefter skruer du skivan stående i disse reglar. I o m at reglen er 45 mm bred, så får du ikke mindre end 20 mm påligg (understøt).

At den er for kort, gør ikke noget. Skær 60 mm af fra næste skiva og skru den fast ovenover, så det bliver tæt. Derefter bruger du det, der blev til overs fra din anden skiva, og skubber den mod den forrige, så de ligger sammen (ret vinkel i støtte altså). Så får du lidt større sprække mod loftet, som du fylder med et stykke fra næste skiva osv. (Løbende samling).

På den måde får du maksimalt ud af dine købte skivor.

Skivorna skrues alt. nagles i alle tre reglar, som den ligger mod.
 
Så sandt så sandt.

Kig på et byggeri hvor meget "førstelaget" egentlig dækker og hvor mange skruer der sidder i pladerne...

Skal man sømme loftliste kan det selvfølgelig være godt med dækning opad... og fodlisten sidder jo godt dernede...
 
Selvfølgelig ;D

Men så er der jo storbyggerier... sådan nogle som Skanska, PEAB, JM og andre kæmper har... DER er det anderledes kan jeg love.
 
Vi har 250 cm lofthøjde i stueetagen og har brugt OSB+gips.
Løbende samling var aldrig en mulighed, når der kun er 3 cm forskel. Loftlisten og sokkellisten kan nemt fastgøres til det, der er bagved gipsen.
På første sal derimod har vi vægge, der er op mod 290 cm. Der sammensatte vi OSB'en med en kortling bagved, det føltes mest stabilt. Det er muligt, at det ville have fungeret, eftersom gipsen flader ud og stiver op, men den første mulighed føltes bedst alligevel.
 
Har du bare et lag gips, ville jeg placere exis en bræt bagved for at skrue den horisontale samling i.
 
Vælg rigtig krydsfiner, trækker du lidt for meget i osb-pladen, så snurrer skruen, så bliver alternativet at bore og molly, men i dit tilfælde ville jeg uden tøven vælge råspont...helt utroligt, at byggefirmaet har med dette i sin tilbud...
RÅSPONT bliver det håber jeg...
 
Vælg rigtig plywood, trækker du lidt for meget i osb pladen så snurrer skruen, så bliver alternativet at bore og molly, men i dit tilfælde ville jeg uden tvivl vælge råspont...helt utroligt at bygge firmaet har med dette i sit tilbud...
RÅSPONT bliver det håber jeg...
Det gør den i plywood med...
 
Vil have lidt liv i denne tråd igen ;D
Ved nogen hvordan det er med spånplade i stedet, 12mm, så 13mm gips på det. (dog ikke i badeværelse, der bliver det dobbeltgips). Spånpladen er jo så meget billigere (ca 60:-/stk) end OSB (ca 160:-/stk), krydsfiner (ca 160:-/stk) og råspont (ca 4:-/lpm), Byggmax priser.
Eller er det "du får hvad du betaler for"?.
 
Spånpladen er som Øh... byggemanden sagde sværere at fastgøre ting i.

Desuden mener jeg, at den er betydeligt mere tung at arbejde med. Tungere og skarpere plader, der støver betydeligt mere ved behandlingen.

Jeg ved ikke, hvordan miljøaspekterne er, men det føles som om der er mere lim i spånplader end krydsfiner og/eller OSB.

Spån bruger jeg kun til gulve. Hvis jeg skal.
 
Præcis, Tommy.
Jeg bryder mig heller ikke om spånplader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.